Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-518-0126Dato: 31. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 454 af 7. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen
/Joel Nielsen
Spørgsmål 454:
Er ministeren ikke enig i, at det de senere år er blevet markant billigere at købe gamle bilerfra Tyskland på grund af et stort udskifte af den tyske bilpark (Tysklands nye miljøzoner o.lign.), og at mekanismen af partikeludledningstillægget blot vil føre til, at prisen på de im-porterede biler vil falde yderligere, hvorved partikeludledningstillægget neutraliseres lige-som miljøgevinsten bliver mindre?
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at spørgeren har ret i, at en lavere markedspris her i landetfor en konkret bilmodel vil give sig udslag i en lavere registreringsafgift. Udsættes en kon-kret bilmodel for et værditab på f.eks. 8 pct., vil registreringsafgiften for denne bil også fal-de med 8 pct. Er faldet 12 pct., falder registreringsafgiften 12 pct. Det samme sker med allede øvrige beregningsparametre, der indgår i beregningen af registreringsafgiften.Denne beregningsmetode medfører, at afgiftsgrundlaget, som er bilens markedsværdi her ilandet ekskl. registreringsafgift, vil falde med samme procentdel, som bilens markedspris.Antages det f.eks., at en konkret bilmodel, med en pris som brugt på 125.000 kr. og en ny-pris på 250.000 kr. udsættes for et prisfald på 15.000 kr. fra 125.000 kr. til 110.000 kr. (12pct.), vil bilens værdi ekskl. registreringsafgift falde med 7.000 kr. fra ca. 59.000 kr. til52.000 kr. Importørens fortjeneste falder med de samme ca. 7.000 kr.Regnereglerne medfører således, at partikeludledningstillægget, eller andre foranstaltnin-ger, som f.eks. miljøzoner, der medfører faldende danske brugtpriser for konkrete bilmodel-ler, vil reducere fordelen ved at indføre bilerne, som brugte.
Side 2