Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
842585_0001.png
842585_0002.png
842585_0003.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
10. maj 2010
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 440 af 5. maj 2010 (Alm.del).

Spørgsmål:

Ministeren anmodes om en redegørelse for de dagsordenspunkter på ECOFIN-rådsmødet den 18. maj 2010, som er relevante for Skatteudvalget. I redegørelsenbedes specifikt oplyst status for sagen om indgåelse af antisvigsaftale medLiechtenstein.

Svar:

På ECOFIN-mødet den 18. maj 2010 vurderes følgende dagsordenspunkter athave relevans for Skatteudvalget:RentebeskatningsdirektivetAdministrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)Anti-svigsaftaler med Liechtenstein og andre tredjelande
Sagerne vedr. rentebeskatningsdirektivet, bistandsdirektivet samt anti-svigsaftalermed Liechtenstein og andre tredjelande blev sidst behandlet som en samlet ”skat-tepakke” på ECOFIN den 19. januar 2010, hvor inddrivelsesdirektivet blev vedta-get. Ifølge formandskabet har der efterfølgende været møder med Østrig og Lu-xembourg, der fortsat er skeptiske overfor for forslagene, fordi de sætter disselandes bankhemmelighed under pres. Møderne har tilsyneladende ikke medførtfremdrift i sagen. Formålet med at sætte sagerne på dagsorden er at fortsætte medat lægge pres på Østrig og Luxembourg.RentebeskatningsdirektivetECOFIN forventes at drøfte forslaget til ændring af rentebeskatningsdirektivetmed henblik på at opnå politisk enighed. Rentebeskatningsdirektivet omfatteraktuelt kun automatisk udveksling af oplysninger om rentebetalinger mv. fra etpengeinstitut i et medlemsland til en fysisk person i et andet medlemsland. Revisi-onen af direktivet indebærer bl.a. en udvidelse af anvendelsesområdet samt præci-seringer af definitioner, hvilket har til formål bedre at sikre beskatning af rentebe-talinger.Der er bred enighed om elementerne i forslaget, idet Luxembourg og Østrig doghar et generelt forbehold overfor de tre elementer i pakken.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)ECOFIN ventes at have en generel drøftelse af forslaget til nyt direktiv om admi-nistrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet) med henblik på at op-nå politisk enighed. Det nye direktiv skal styrke og udvide udvekslingen af oplys-ninger mellem medlemslandenes skattemyndigheder. Samtidig sætter direktivfor-slaget en stopper for bankhemmeligheden, idet medlemslandene ikke længere vilkunne afslå anmodning om oplysninger med henvisning til bankhemmelighed.Det væsentligste udestående i sagen vedrører automatisk informationsudveksling,herunder hvilke indtægtstyper, der skal være omfattet af automatisk informations-udveksling, da det er forskelligt fra land til land, hvad skattemyndighederne har afindberettede oplysninger fra arbejdsgivere, banker mv. I det seneste kompromis-forslag lægges der op til, at der kun vil være pligt til automatisk informationsud-veksling vedr. løn og bestyrelseshonorarer, og at medlemslandene derudover au-tomatisk skal udveksle de oplysninger, de er i besiddelse af.Luxembourg og Østrig er imod forslaget, da de er modstandere af automatiskinformationsudveksling, som vil være det mest effektive instrument til at sikrebeskatning af kapitalgevinster mv.Anti-svigsaftaler med Liechtenstein og andre tredjelandeLiechtenstein udsendte den 12. marts 2009 en erklæring, hvori man forpligtede sigtil fuld implementering af OECD’s standarder for informationsudveksling på skat-teområdet. Det banede vejen for, at Kommissionen kunne påbegynde forhandlin-ger om en anti-svigsaftale med Liechtenstein.ECOFIN forventes på mødet at drøfte det endelige udkast til en anti-svigsaftalemed henblik på at opnå politisk enighed. Aftalen indebærer, at Liechtenstein påanmodning skal udveksle oplysninger til imødegåelse af svig, både for så vidt an-går direkte beskatning, indirekte beskatning, moms, told og landbrugslovgivning.På mødet forventes Kommissionen endvidere at forelægge udkast til forhand-lingsmandater til anti-svigsaftaler med Andorra, Monaco og San Marino med hen-blik på vedtagelse. Der ventes desuden forelagt udkast til forhandlingsmandatmed Schweiz om ændring af den gældende anti-svigsaftale med det formål, at denbl.a. også kommer til at omfatte direkte skatter. Anti-svigsaftalerne skal følge desamme principper som udkastet til aftale med Liechtenstein.Status i sagerne er, at Luxembourg og Østrig fortsat blokerer for aftalen, fordi enanti-svigsaftale med Liechtenstein er et skridt mod, at de to lande skal udveksleoplysninger automatisk i henhold til rentebeskatningsdirektivet. Det skyldes, at deto lande har en undtagelse, hvorefter de skal sikre beskatning af rentebetalingerved at opkræve kildeskat af renteindtægterne og foretage provenudeling frem forautomatisk at udveksle oplysninger. Undtagelsen udløber imidlertid når Liechten-stein, Monaco, Andorra, San Marino og Schweiz går over til informationsudveks-ling på anmodning. Luxembourg og Østrig har stillet krav om, at EU skal indgå
3
aftaler med Liechtenstein, Andorra, Monaco, San Marino og Schweiz om at ud-veksle information automatisk, før de vil indgå en aftale.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen