Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
844973_0001.png
844973_0002.png
NotatJ.nr. 2010-518-0120
Svar på samrådsspørgsmål T til åbent samråd i Folke-tingets Skatteudvalgstillet efter ønske fra Anders Samuelsen
Samrådsspørgsmål T:”På baggrund af tal fra SKAT, der i følge www.dr.dk den 20. april 2010 viser, at kun342 ud af de i alt omkring 333.000 dieselbiler, som ifølge loven om partikeludled-ningstillæg for dieseldrevne personbiler og nye varebiler skulle have påmonteret par-tikelfilter fra 1. april 2010 for at undgå en årlig ekstraskat på 1.000 kroner, har fåetpåmonteret et filter, bedes ministeren redegøre for, om han mener, at loven er ensucces i forhold til de forventninger, regeringen havde.”
Svar:Jeg vil først og fremmest slå fast, at afgifter der retter sig mod at give oset bedre miljø, netop går ud på, at forureneren skal betale. Betalingenkan ske som en udgift til udstyr, der begrænser forureningen eller somen løbende betaling for at fortsætte forureningen. Det er der ikke nogetmærkeligt ved.I det konkrete tilfælde synes jeg godt nok, at spørgeren er lidt vel tidligtude. Tillægget til ejerafgiften eller vægtafgiften for manglende partikel-filter er først gennemført her pr. 1. april 2010. Det opkræves med desædvanlige 5 – 6 ugers kredit, og først i takt med, at der alligevel skalbetales ejerafgift eller vægtafgift for bilen.I praksis betyder det, at kun ca. 20 pct. af de bilejere, der har diesel-drevne personbiler uden partikelfilter, har set den første regning, som deså skal betale her først i maj. Først til oktober er alle med.Side 1 af 2
Jeg synes ikke det er underligt, at der nu pr. 29. april 2010 er 439, derhar valgt at eftermontere et partikelfilter. Det går i den rigtige retning,men ordningen er så ny, at det er alt for tidligt, at sige noget om denssucces.Selvfølgelig vil der være nogen biler, hvor det ikke kan betale sig at ef-termontere partikelfilter. Typisk de lidt ældre dieseldrevne personbiler,hvor tilbagebetalingstiden for et filter er for lang. Disse biler vil så om-vendt i gennemsnit blive skrottet lidt tidligere end ellers. Så også ad denvej trækker partikeludledningstillægget i den rigtige retning.Man skal ikke være blind for, at partikeludledningstillægget gør detmindre interessant, at hente dieseldrevne personbiler uden partikelfilter iudlandet. Der er lande omkring os, hvor det på forskellige måder gøresmindre og mindre tiltrækkende, at køre i dieseldrevne personbiler, derikke er udstyret med partikelfilter. Disse biler vil måske netop derforfalde i pris, men skulle jo nødigt, i større omfang, ende her hos os.
Uden brug af talepapir kom ministeren i øvrigt ind på:- at partikeludledningstillægget også har et skattemæssigt sigte. Det erjo en del af skattereformen, men det har også et klart miljømæssigt sig-te.- at vi har en rigtig god luftkvalitet. I den forbindelse henviste ministe-ren til et samråd om lovforslag L24B (partikeludledningstillægget) i de-cember 2009, hvor det kunne konstateres, at luftkvaliteten i Københavnhar det betydeligt bedre end tidligere antaget.
Side 2 af 2