Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-318-0226Dato: 21. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 418 af 26.april 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Carsten Vesterø
Spørgsmål 418:
Ministeren anmodes om at oplyse, hvem der havde det politiske og administrative ansvarfor gennemførelse af muligheden for, at personer blot over Tast Selv kunne indtaste fiktivefradrag og få udbetalt skatteværdien heraf, uden at der skete en kontrol fra SKATs side, ogvar den daværende skatteminister orienteret om at denne mulighed via Tast Selv indebar desamme risici for forkerte indberetninger, som nævnes i bemærkningerne til L 201, 2008 09,afsnit 3.4.2?
Svar:
Det politiske ansvar for den måde, et forvaltningsområde bliver administreret på, på-hviler som udgangspunkt den til enhver tid siddende minister.Siden TastSelv blev benyttet første gang i marts 1996 til indberetning af selvangivelsen for1995, har TastSelv kunnet benyttes af skatteyder til at skaffe sig fiktive fradrag og som ud-gangspunkt få udbetalt overskydende skat på grundlag af fiktive angivelser.Samme resultat har skatteyderen kunnet opnå, hvis vedkommende selvangiver fradraget påpapir, herunder anvender oplysningskortet. I forbindelse med indtastningen af en skatte-yders selvangivne oplysninger til SLUT-systemet sker der nemlig ingen ligningsmæssigkontrol. Heller ikke i TastSelv er der funktioner, som gør systemet i stand til ligningsmæs-sigt at validere de indtastede oplysninger. Der er dog etableret filtre for indtastningsfejl vedmeget høje indtastede beløb.I begge situationer vil overskydende skat over en vis beløbsgrænse først blive udbetalt tilskatteyderen, når SKAT har set nærmere på borgerens angivelse. Når der bortses herfra, erdet først efterfølgende – i den egentlige ligningsperiode – at der sker kontrol af de angivnebeløb.Da risikoen for, at SKAT udbetalte overskydende skat på grundlag af fiktive fradrag, harværet den samme ved anvendelse af såvel TastSelv som ved den almindelige papirselvan-givelse, har der ikke været grundlag for at orientere daværende skatteministre særskilt her-om.
Side 2