Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
845516_0001.png
845516_0002.png
845516_0003.png
845516_0004.png
J.nr. 10-073615Dato: 13. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 392 af 15. april 2010.(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Søren W. Clausen
Spørgsmål:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. april 2010 fra Svend Eggers-Krag, jf.SAU alm. Del – bilag 186.”Svar:Svend Eggers-Krag rejser i sin henvendelse til udvalget en række spørgsmål vedrørendeinddrivelsesloven og administrationen af denne. Svend Eggers-Krag har anført, at henven-delsen er af general karakter.Spørgsmålene vedrører overdragelse af fordringer fra en kommune til inddrivelse hos told-og skatteforvaltningen, der er restanceinddrivelsesmyndighed (i det efterfølgende benævntRIM), fremgangsmåden i forbindelse hermed samt spørgsmålet om dokumentation m.v. foret kravs retsgyldighed.Beregning og opgørelse af fordringer og udsendelse af opkrævninger m.v. forestås af denkommunale fordringshaver. Det vil sige beregning og opgørelse af fordringer samt udsen-delse af opkrævninger m.v., herunder rykkerprocedurer. Fordringshaver kan på visse betin-gelser tillade afdragsvis betaling og bevilge henstand med betalingen.Fordringer overdrages til RIM, når betalingsfristen er overskredet, og sædvanlig rykkerpro-cedure er gennemført. Overdragelse af fordringen er først mulig, når fordringshaveren harafsluttet opkrævningen af fordringen. Det vil sige, når skyldneren ikke overholder beta-lingsfristen eller misligholder en aftale om betaling i rater på trods af et eller flere rykker-breve. Først på dette tidspunkt har fordringen udviklet sig til en restance, og der kan skeoverdragelse af fordringen til RIM med henblik på inddrivelse. Kun hvis ganske særligeforhold taler herfor, kan en fordring overdrages til RIM på et tidligere tidspunkt.Fordringshaver skal forinden overdragelse af en fordring til RIM skriftligt underretteskyldneren om overdragelsen. I praksis foretages underretningen til skyldneren på opkræv-ningen, på betalingsaftalen eller sidste rykker. Undladelse af underretning kan kun ske, hvisdet må antages, at muligheden for at opnå dækning for fordringen ellers vil blive væsentligtforringet.På tilsvarende måde skal fordringshaveren give skyldneren besked, hvis fordringen tilbage-kaldes fra inddrivelse i RIM.Ved overdragelse af fordringer til inddrivelse i RIM indtræder RIM i de kreditorbeføjelser,der er tillagt fordringerne. Det drejer sig bl.a. om udpantningsret, lønindeholdelse, modreg-ning, dækningsrækkefølge, tiltrædelse af akkordordninger og gældssanering, indgivelse afkonkursbegæring, indberetning til kreditoplysningsbureauer, eftergivelse og henstand.RIM har ingen kompetence til at afklare tvister mod kravets eksistens eller størrelse. Så-danne tvister skal fordringshaveren afklare. Det gælder også, hvis en fordring er overdragettil RIM, og der efterfølgende rejses tvivl om kravets oprindelige eksistens eller størrelse.Dokumentationen for et kravs eksistens og størrelse skal således foreligge hos fordringsha-ver.
Side 2
Disse indsigelser har som hovedregel ikke opsættende virkning i forhold til restanceinddri-velsen. RIM kan i konkrete tilfælde, hvor skyldneren har fremsat kvalificerede indsigelserog hvor RIM på grundlag af en vurdering af indsigelserne har en begrundet formodningom, at kravet ikke er opgjort korrekt af fordringshaveren eller kravet ikke eksisterer, sætteinddrivelsen i bero, indtil der er en afklaring fra fordringshaveren om, hvorvidt kravet ikkeeksisterer og/eller om størrelsen af kravet. Hvis fordringshaveren ikke søger skyldnerensindsigelser om kravets eksistens eller størrelse afklaret inden rimelig tid, kan RIM tilbage-sende kravet til fordringshaveren. Det sikrer, at RIM ikke skal have fordringer registreret imeget lang tid, uden at fordringshaveren foretager sig noget for at afklare tvisten.Klager der vedrører RIMs administration, f.eks. spørgsmålet om et krav er betalt til RIM,behandles ikke af fordringshaveren, men indbringes som hovedregel for Landsskatteretten.Disse klager over RIMs administration er også omfattet af en såkaldt remonstrationsord-ning. Dokumentation m.v. for RIMs administration, herunder trufne afgørelser, foreliggerhos RIM.Sammenfattende kan jeg med henvisning til Svend Eggers-Krags spørgsmål oplyse følgen-de:Fordringshaver skal skriftligt underrette borgeren om, at en fordring oversendes tilRIM(spørgsmål 1).Borgeren har mulighed for at bestride fordringens eksistens og størrelse både før ogefter overdragelse af fordringen til RIM. I begge tilfælde skal en sådan indsigelseafklares af fordringshaver(spørgsmål 1).Indsigelsen har som hovedregel ikke op-sættende virkning i forhold til restanceinddrivelsen.Dokumentation for en fordrings eksistens og størrelse skal foreligge hos fordrings-haver, der ligeledes skal behandle eventuelle klager herom(spørgsmål 2).RIM gennemfører inddrivelse på grundlag af fordringshavers overførsel af en for-dring til RIM. Spørgsmål vedrørende overholdelsen af f.eks. varmeforsyningslovensregler, skal afklares af fordringshaver(spørgsmål 3).RIM har ikke kompetence til at afgøre, om fordringshaver har overholdt f.eks. var-meforsyningslovens regler. Hvis RIM modtager en klage over kravets eksistensog/eller størrelse sendes klagen til behandling hos fordringshaver. Som hovedregelhar en klage ikke opsættende virkning for restanceinddrivelsen(spørgsmål 3og 4).Hvis RIM ved modtagelse af indsigelser om et kravs eksistens og/eller størrelse fåren begrundet formodning om, at indsigelsen er velkvalificeret, kan RIM sætte ind-drivelsen i bero(spørgsmål 3).Hvis fordringshaveren ikke inden rimelig tid har afklaret tvisten med skyldner, kanRIM tilbagesende kravet til fordringshaveren(spørgsmål 5).
Side 3
Jeg er som minister meget opmærksom på, at borgernes retssikkerhed iagttages, ikkemindst i forbindelse med den offentlige inddrivelse, hvor anvendelsen af kreditorbeføjel-serne kan være vidtgående og være et stærkt indgreb i forhold til den enkelte borger.Det er min vurdering, at der både lovgivningsmæssigt og administrativt er en klar afgræns-ning mellem opkrævningsarbejdet og inddrivelsesarbejdet, mellem fordringshavers ogRIMs arbejdsopgaver og ansvar samt fastsat, hvem der behandler tvister, indsigelser ogklager.
Side 4