Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
842358_0001.png
842358_0002.png
j.nr. 2010-080-0033Dato : 10. maj 2010
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 378 af 13. april 2010 (SAU alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Troels Lund Poulsen
/ Tina R. Olsen

Spørgsmål :

"Mener ministeren, at det er udtryk for en ordentlig service, hvis en borgeroplever en sagsbehandlingstid på næsten et år i en klagesag om værdisættelse afet køretøj i forbindelse med registrering af en importeret bil?"

Svar:

Jeg går ud fra, at spørgsmålet er stillet i forlængelse af mit svar på spørgsmål 314af 11. marts 2010 (SAU, alm. del).Jeg kan derfor henvise til svaret på den del af spørgsmål 314, som angår sagsbe-handlingstiden ved Motorankenævn Sydjylland-Fyn i særdeleshed og ved motor-ankenævnene i almindelighed.Samtidig vil jeg gerne benytte lejligheden til at præcisere, at der i stedet for op-lysningen om, at antallet af klager til motorankenævnene generelt er steget megeti de senere år, rettelig skulle have stået, at antallet af klager til de enkelte motor-ankenævn har varieret i de senere år.Da mængden af sager, som tilgår motorankenævnene, således ikke er konstant,kan det ikke undgås, at der over tid vil være variationer i den gennemsnitligesagsbehandlingstid.I øvrigt er Ankecentret meget opmærksom på, at de varierende sagsmængder i deenkelte motorankenævn ikke bør resultere i for store forskelle i sagsbehandlings-tiden. Derfor bliver ressourcerne til sekretariatsbetjening af de enkelte ankenævnløbende flyttet mellem de to sekretariater for at sikre tilpasning til de varierendesagsmængder i de enkelte nævn. Det har dog ikke været muligt helt at undgå, atder i perioder har ophobet sig beholdninger i nogle nævn. Derfor vil der ogsåvære forskelle i nævnenes sagsbehandlingstider.Ankecentret har i den forbindelse oplyst mig om, at den gennemsnitlige sagsbe-handlingstid for afsluttede sager i alle motorankenævn i perioden 1. januar 2009til 31. marts 2010 (15 måneder) var på 8,1 måneder, og at 90 % af sagerne varafsluttet inden et år fra modtagelsen i nævnet.Som et yderligere tiltag til at nedbringe sagsbehandlingstiden vil jeg atter gøreopmærksom på den fra 1. juli i år 2010 gældende bestemmelse, hvorefter anke-chefen, hvis der er store forskelle i mængden af sager til behandling i nævnene,vil kunne flytte sager til behandling i et andet af de i alt 4 motorankenævn.Jeg har med andre ord fuld tillid til, at ankechefen forsat har fokus på at nedbrin-ge sagsbehandlingstiden mest muligt.