Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 09-184334Dato: 29. juni 2010
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 37 af 10. november 2009 (Alm.del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S)
Troels Lund Poulsen
/Tina R. Olsen
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at man ikke har ratificeret det aftalegrundlag, som”Fælleskontoret/Bürogemeinschaft Padborg” er blevet oprettet på, og i givet faldoplyse hvorfor, da man siden 2004 har haft et velfungerende Fælleskontor, somarbejder ud fra teksten om udvekslinger af informationer, analyse og koordine-ring af samarbejdet mellem aftaleparterne, hvoraf SKAT i Danmark er en af dis-se?Svar:
Under henvisning til den tidligere skatteministers foreløbige svar af 4. december2009 kan jeg oplyse at Justitsministeren har oplyst følgende:””1. Danmark og Tyskland indgik den 21. marts 2001 som led i Schen-gen-samarbejdet en bilateral aftale om politisamarbejde i grænseregio-nen.Det fremgår af aftalen, der trådte i kraft den 11. august 2002, at aftale-parterne senest tre år efter ikrafttrædelsen skal vurdere gennemførelsenog anvendelsen af aftalen, og at aftaleparterne i den forbindelse tilligeskal overveje behovet for at ændre bestemmelserne vedrørende grænse-overskridende observation og forfølgelse. I den forbindelse skal mulig-heden for at oprette et fælles center for udveksling af information samtanalyse og koordinering af samarbejdet mellem aftaleparternes kompe-tente myndigheder endvidere vurderes.Det kan oplyses, at der i 2001 blev oprettet et kontorfællesskab (Fælles-kontoret) bestående af de tyske politi- og toldmyndighed-er samt dedanske toldmyndigheder i det tyske toldvæsens bygning i toldbehand-lingsområdet i Padborg. Dansk politi har fra 2008 ligeledes deltaget ikontorfællesskabet. De danske og tyske myndigheder udveksler indenfor rammerne af samarbejdsaftalen af 21. marts 2001 oplysninger ombl.a. illegal indvandring og grænseoverskridende kriminalitet.2.
Der har løbende været drøftelser mellem de danske og tyske myndig-heder om en revision af aftalen om politisamarbejde i grænseregionen.I foråret 2006 sendte de tyske myndigheder således et udkast til en revi-deret aftale om politimæssigt samarbejde i grænseområd-erne, der bl.a.lagde op til mulighed for oprettelse af fælles politistationer med perso-nale fra både Tyskland og Danmark med henblik på informationsud-veksling og understøttelse af deres myndigheder.
2Justitsministeriet fandt det imidlertid ikke hensigtsmæssigt at påbegyndeforhandlinger om revision af aftalen, da der pådaværende tidspunktvar forhandlinger om et EU-forslag om forbedring af politisamarbejdet,som bl.a. indeholdt forslag til ændring af Schengen-reglerne om græn-seoverskridende observation og forfølgelse. På den baggrund foreslogJustitsministeriet det tyske indenrigsministerium, at en eventuel revisionaf den dansk-tyske aftale skulle afvente afslutningen af disse forhand-linger.Justitsministeriet oplyste senere supplerende over for det tyske inden-rigsministerium, at i lyset af de daværende forhandlinger i EU om in-korporeringen af Prüm-afgørelsen i EU-medlemsstaterne, var det efterministeriets opfattelse mest hensigtsmæssigt, at en eventuel revision afden dansk-tyske aftale afventer Prüm-afgørelsens fulde inkorporering iEU-medlemsstaterne.3.
Det kan oplyses, at Prüm-afgørelsen blev vedtaget i juni 2008 og skalvære fuldt gennemført i EU i august 2011, mens det nævnte forslag omforbedring af politisamarbejdet blev trukket tilbage af EU-Kommissionen i marts 2009.Idet der nu foreligger klarhed over de EU-regler, der vil være af betyd-ning for en revision af den dansk-tysk aftale om politisamarbejde igrænseområdet, forventer Justitsministeriet, at der i løbet af sommeren2010 kan indledes drøftelser med det tyske indenrigsministerium om enrevision af aftalen.”