Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
856040_0001.png
856040_0002.png
J.nr. 2010-518-0117Dato: 31. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr.362af9. april2010(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/PerBach Jørgensen

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. marts 2010 fra Dansk Energi vedrøren-de forslag til en fremtidig grøn bilbeskatning, jf. alm. del - bilag 169.

Svar:

Arbejdet med omlægningen af bilbeskatningen er en stor opgave, der vil have konsekvenserfor mange parter. Både jeg og mine embedsmænd er derfor interesserede i at få konkreteinput og forslag til arbejdet med omlægningen af bilafgifterne til kørselsafgifter.Dansk Energi har fremlagt et forslag til omlægning af bilbeskatningen, baseret på en modelopstillet i en baggrundsrapport ” Grøn omlægning af bilbeskatningen – Integrering af bådeeksterne omkostninger og energipolitiske mål.” udarbejdet af Copenhagen Economics.Der er tale om et interessant og omfattende forslag, der som udgangspunkt baserer sig påsunde principper om, at kørselsafgiften skal afspejle de samfundsøkonomiske fordele ogulemper ved kørsel.Regeringens ambition for kørselsafgifterne for personbiler, som fremgår i vores udspilBæ-redygtig transport - bedre infrastruktur,er netop at indrette en intelligent kørselsafgift, somkan reducere ulemperne ved kørsel i form af trængsel, luftforurening og CO2-udledning fratransportsektoren. Disse ambitioner holder vi fast i.Jeg kan ikke gå ned i alle de tekniske detaljer i forslaget, men jeg har dog særligt hæftetmig ved, at forslaget samlet set medfører en forøgelse af bilafgifterne med næsten 10 mia.kr. eller 25 pct. Danmark har i forvejen verdens højeste bilafgifter, og det er ikke og bliverikke regeringens politik at øge bilafgifterne.Mine embedsmænd har set nærmere forslagets enkelte elementer, og jeg vedlægger et notataf mere teknisk karakter med deres vurderinger af forslaget.
Side 2