Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-318-0210Dato: 27. april 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 353 af 6.april 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Annemette Ottosen
Spørgsmål 353:
Ministeren anmodes om at bekræfte, at reduktionen af renteudgifternes skattemæssige fra-dragsværdi efter skattereformen, betyder, at de skattemæssige fordele ved gunstige perso-nalelån i den finansielle sektor vil blive forøget, hvis der ikke gennemføres en beskatningefter reglerne i ligningslovens § 16, stk. 3.
Svar:
Reglerne i ligningslovens § 16, stk. 3, omhandler beskatning af vederlag, der udbeta-les til en ansat i anden form end pengeløn. Det bærende princip herfor er, at rabat på indkøbaf varer og tjenesteydelser, som arbejdsgiveren m.v. udbyder til salg som led i sin virksom-hed, alene skal beskattes i det omfang, rabatten overstiger avancen hos den pågældende ar-bejdsgiver m.v.Disse regler gælder for ansattes indkøb i virksomheder i alle brancher – også i den finan-sielle sektor, der ”sælger” lån.Hvis spørgeren mener, at disse generelle regler er for gunstige for så vidt angår den finan-sielle sektors varer, er det ikke et problem, der bliver større medForårspakke 2.0.Tværti-mod bliver fordelene ved rabatter/personalegoder mindre med de gennemførte nedsættelseraf skatten på lønindkomst efterForårspakke 2.0.Jeg er heller ikke enig med spørgeren i, at reduktionen af renteudgifternes skattemæssigeværdi betyder, at fordelen ved personalelån bliver større efterForårspakke 2.0.Reduktionen af værdien af rentefradraget med 8 pct.enheder, som starter i 2012 og skergradvis med 1 pct.enhed årligt frem til 2019, rammer alene den del af en persons negativenettokapitalindkomst, der overstiger 50.000 kr., og for ægtepar den del af deres samledenegative nettokapitalindkomst, der overstiger 100.000 kr.For langt de fleste skatteydere, herunder personer med personalelån, sker der således isole-ret set ingen ændringer i beskatningsforholdene for renteudgifter i forbindelse medForårs-pakke 2.0.For renteudgifter, der eventuelt overstiger disse beløbsgrænser, vil efter-skat renten alt an-det lige blive højere efterForårspakke 2.0.Det gælder både for så vidt angår renteudgifter,der betales på personalelån, som for renteudgifter der betales på andre lån.Er der tale om en person med samlet positiv nettokapitalindkomst, vil de renteudgifter, derknytter sig til et lån, ligeledes få en mindre skatteværdi efterForårspakke 2.0,idet beskat-ningen af positiv nettokapitalindkomst reduceres med nedsættelsen af bundskatten, ophæ-velsen af mellemskatten, forhøjelsen af topskattegrænsen og indførelsen af bundfradrag iden del af positiv nettokapitalindkomst, der skal medregnes til topskattegrundlaget.Jeg finder således ikke, at der er behov for at ændre reglerne i ligningslovens § 16, stk. 3.
Side 2