Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-713-0041Dato: 3. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 348 af 6. april 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/K.-H. Ludolph
Spørgsmål:
Hvorfor var der ikke i skattereformen Forårspakke 2.0. indført særlige værns-regler mod, at lønmodtagere, herunder hovedaktionærer, med store indkomster kunne ud-skyde beskatningen af optjent løn fra slutningen af 2009 til begyndelsen af 2010?
Svar:
Muligheden for udskydelse af beskatningen af løn optjent i slutningen af 2009 til be-gyndelsen af 2010 hænger sammen med reglerne for, hvornår A-indkomst beskattes. I mitsvar på alm. del spørgsmål 253 er disse regler og baggrunden for dem gennemgået.Eventuelle særlige værnsregler ville udgøre en ændring i forhold til de gældende regler.Derfor ville sådanne værnsregler medføre en række følgeændringer. Dels skulle indberet-ningerne til SKAT ændres, så indkomsten kunne henføres til et andet beskatningstidspunktend det, som følger af de almindelige regler. Dels skulle man formentlig ændre tidspunktetfor indeholdelse af A-skatten for at sikre, at indeholdelsen ville ske på grundlag af trækpro-centen på optjeningstidspunktet.Dette ville medføre omstillingsomkostninger for virksomhederne såvel som for SKAT.Derudover ville det kunne medføre problemer med hensyn til afgrænsning af, hvilke ind-tægter der skulle beskattes i 2009 henholdsvis 2010.Endelig følger det af mine svar på alm. del spørgsmål 346 og 347, at Skatteministerietskønnede, at provenutabet som følge af udskydelse af løn ville være beskedent i forhold tilskattereformens samlede omfang.På grund af de administrative problemer knyttet eventuelle særregler og vurderingen afprovenutabet, blev der ikke indført særlige værnsregler.Jeg bemærker desuden, at da marginalskatten blev sat ned som led i skattereformen i 1993under den daværende socialdemokratisk ledede regering, blev der heller ikke fastsat særligeværnsregler mod udskydelse af beskatningen af optjent løn.
Side 2