Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-0080-0024Dato: 9. april 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 340 af 31. marts2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen(EL).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Tina R. Olsen
Spørgsmål:
”Vil ministeren år for år redegøre for, hvor store faktiske skattebetalinger, der er sket somfølge af godkendte forhøjelser inden for transfer pricing?”
Svar:
Som det bl.a. fremgår af svar af 27. april 2007 på SAU spørgsmål 201 af 12. marts 2007(Alm. del), svar af 3. december 2003 på SAU spørgsmål nr. 35 af 29. oktober 2003 (Alm.del – bilag 53) og svar af 21. marts 2002 på SAU spørgsmål 71 af 27. februar 2002 (Alm.del – bilag 192) er det ikke muligt at redegøre for, hvor store faktiske skattebetalinger, derer sket som følge af godkendte forhøjelser inden for transfer pricing.For det første finder der på baggrund af transfer pricing-forhøjelsen en skatteberegningsted, hvor f.eks. anvendelsen af fremførselsberettigede underskud, sambeskatningsforhold,efterfølgende korrektioner vedrørende andre skattemæssige problemstillinger samt efterføl-gende skattemæssige af- og nedskrivninger indgår som væsentlige elementer. På transferpricing-området giver muligheden for såkaldt betalingskorrektion vedrørende sekundærejusteringer desuden en særlig mulighed for efterfølgende ændringer.For det andet vil sagerne kunne få et andet udfald, hvis det påklages i det danske klagesy-stem. Tilsvarende er sagerne ikke nødvendigvis endeligt afsluttede, før de er færdigfor-handlede med en udenlandsk skattemyndighed. Dette kan tage flere år.Det registreres ikke, i hvilket omfang transfer pricing-forhøjelser efterfølgende er påvirketaf de beskrevne forhold. Det er derfor ikke muligt at komme fra forhøjelses-tallet over tilde faktiske skattebetalinger.I forbindelse med SKATs prioritering af sager sker dog en vurdering af, hvorvidt regulerin-gen vil have en skattemæssig betydning. Samtidig er det klart, at forhøjelser isoleret setbringer virksomhederne tættere på faktisk skattebetaling, f.eks. ved reduktion af fremførba-re underskud, og det må derfor formodes, at den overvejende del af forhøjelserne på trans-fer pricing-området vil medføre positiv skattebetaling i det pågældende eller efterfølgendeår.
Side 2