Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-238-0090Dato: 19. april 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 326 af 22. marts2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup(S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Tina R. Olsen
Spørgsmål:
”Ministeren bedes i forlængelse af svaret af 9. marts 2010 på alm. del - spørgsmål 254 op-lyse, hvilke myndigheder der har kompetence til at afskrive hvilke typer restancer.”
Svar:
Som udgangspunkt afgør de enkelte fordringshavere selv efter de relevante gældende reglerog retningslinier, hvilke krav de afskriver. Skatteministeriet har således ikke forud for kra-venes oversendelse til inddrivelse nogen indflydelse på, hvilke krav fordringshaverne af-skriver i opkrævningsfasen.
Når fordringshaverne først har oversendt kravene til inddrivelse, har SKAT imidlertid mu-lighed for at afskrive kravene, såfremt de lovgivningsmæssige betingelser herfor er opfyldt.Denne adgang har SKAT opnået efter indførelse af Lov om inddrivelse af offentlig gæld(INDOG) med virkning fra den 1. januar 2009. Indtil da tilkom afskrivningsretten alenefordringshaverne uanset, at kravene var oversendt til inddrivelse hos SKAT.
De nye afskrivningsregler i INDOG § 16 finder med ganske få undtagelser, eksempelvisudenlandske krav, anvendelse for alle krav, der tilkommer det offentlige, og som inddrivesaf SKAT. Afskrivningsreglerne er således uafhængige af, hvem der er fordringshaver forkravet. Efter INDOG § 16 kan der gennemføres afskrivning af fordringer til det offentlige,inklusive renter, gebyrer og andre omkostninger, herunder undlade at afbryde forældelse,hvis det må anses for åbenbart formålsløst eller forbundet med uforholdsmæssige omkost-ninger at fortsætte inddrivelsen.
Som følge af de nye regler har SKAT påbegyndt en oprydning af den eksisterende restan-cemasse, hvor krav, der ikke vil kunne inddrives, vil blive afskrevet. Det er ressourcekræ-vende at gennemgå restancemassen, men oprydningen vil på sigt frigøre ressourcer, somkan bruges til optimering af inddrivelsen på de restancer, der reelt er inddrivelige. Afskriv-ning af restancer indgår i øvrigt også som en naturlig del af inddrivelsen, idet der ikke vilblive brugt ressourcer på at afbryde forældelse på gæld, der alligevel ikke vil kunne inddri-ves. Vedrørende mulighederne for opgørelse af afskrevne restancer henvises til mit svar påspørgsmål 329 af 22. marts 2010 (SAU - alm. del).
Samlet set vil afskrivning og eftergivelse af ikke inddrivelige restancer betyde, at Skattemi-nisteriet kan give et mere retvisende billede af, hvad virksomheder og borgere skylder detoffentlige og dermed bedre prioritering og ressourcestyring af de inddrivelige restancer.
Side 2