Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
824325_0001.png
824325_0002.png
824325_0003.png
j.nr. 2010-080-0025Dato : 9. april 2010
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 314 af 11. marts 2010 (SAU, alm. del).Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne.
Troels Lund Poulsen
/ Tina R. Olsen

Spørgsmål :

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. marts 2010 fra Svend AageBek, Nordborg, vedrørende registrering af importeret bil, jf. alm. del - bilag155”.

Svar:

Jeg lægger til grund, at henvendelsen af 9. marts 2010 fra Svend Aage Bek bådedrejer sig om værdiansættelse af importeret bil og om den lange sagsbehand-lingstid ved motorankenævnet.Lad mig indledningsvis slå fast, at jeg som skatteminister ikke kan gå ind i ellerforholde mig til konkrete sager. Jeg har derfor ikke mulighed for at kommenterepå den afgørelse, som Svend Aage Bek har medsendt.Men generelt kan jeg oplyse, at er man utilfreds med en afgørelse, som et motor-center har truffet, kan afgørelsen indbringes for et motorankenævn.Af det medsendte materiale kan jeg se, at Svend Aage Bek faktisk har påklagetmotorcenters afgørelse til motorankenævnet, og at klagen har resulteret en væ-sentlig nedsættelse af værdiansættelsen og dermed af den afgiftspligtige værdi.Med hensyn til sagsbehandlingstiden ved det pågældende motorankenævn kanjeg videre se, at den har udgjort godt og vel et år. Jeg kan godt forstå, at et år kanvirke urimelig langt, og generelt finder jeg det ikke acceptabelt, når sagsbehand-lingen i den offentlige forvaltning bliver længere end nødvendig.Ankecentret har i den forbindelse oplyst mig om, at den gennemsnitlige sagsbe-handlingstid i alle motorankenævn i 2009 var på 7,9 måneder.I Motorankenævn Sydjylland-Fyn, som der hér er tale om, var den gennemsnit-lige sagsbehandlingstid i 2009 på 9,9 måneder, mens den i de to første månederaf 2010 var på 11,8 måneder. Stigningen i den gennemsnitlige sagsbehandlings-tid er imidlertid et resultat af den stigende sagsbeholdning som følge af de eks-traordinært mange sager, som ankenævnet modtog i 2008 og 2009.Antallet af klager til motorankenævnene er generelt steget meget de senere år.Der er derfor sat fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiden. Fra 1. juni 2010 erder således gennemført en bestemmelse, hvorefter ankechefen, hvis der er storeforskelle i mængden af sager til behandling i nævnene, er bemyndiget til at flyttesager til behandling i et andet nævn.
2Jeg har tillid til, at ankechefen har fokus på at nedbringe sagsbehandlingstidenmest muligt, og at han derfor løbende vil vurderer behovet og muligheden forflytning af sager nævnene imellem.