Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
823379_0001.png
823379_0002.png
J.nr. 2010-618-0028Dato: 8. april 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 313 af 11. marts2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup(S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 313:

I juni sidste år blev Folketinget oplyst om, at Europa-Kommissionen ikke kunne godkendeden foreslåede ændring af den danske tonnageskatteordning for rederier, jf. alm. del - bilag342 (2008-09). Vil ministeren oplyse om - og i givet fald hvilken - betydning, det har forprovenuvirkningen for tonnagebeskatningen, som den er forudsat i skattereformenForårspakke 2.0?

Svar:

I 2005 vedtog Folketinget bl.a. en udvidelse af reglerne om oplysnings- og dokumentati-onspligt vedrørende koncerninterne transaktioner (transfer pricing) for at sikre overens-stemmelse med EU-retten. Samtidig blev det vurderet, at der i forhold til tonnagebeskattedeselskaber m.v. var grundlag for en vis lempelse af oplysnings- og dokumentationspligten.Ved valg af tonnagebeskatning fastsættes den skattepligtige indkomst vedrørende den del afvirksomheden, der omfattes af tonnageskatteordningen (indkomst ved rederivirksomhed),pr. skib som et fast beløb pr. 100 nettoton pr. dag, uanset det faktiske resultat. Der kan ikkeforetages fradrag i denne indkomst. Anden indkomst ud over tonnageindkomst opgøres ogbeskattes efter de almindelige regler. Selskaber m.v., der har valgt tonnagebeskatning, skalsåledes hver for sig opgøre tonnagebeskattet indkomst og anden indkomst. Armslængde-princippet finder tilsvarende anvendelse ved opdelingen mellem tonnagebeskattet indkomstog almindelige indkomst. Tilsvarende gælder reglerne om oplysnings- og dokumentations-pligt.Den særlige indkomstopgørelse i forhold til tonnagebeskatningen, herunder at der ikke eradgang til fradrag i denne indkomst, betyder, at oplysnings- og dokumentationspligten er afmindre relevans for de danske skattemyndigheder, når det gælder kontrollerede transaktio-ner, hvor indkomsten skal indgå i den tonnagebeskattede indkomst. På den baggrund blevdet vedtaget, at tonnagebeskattede selskaber m.v. undtages fra oplysnings- og dokumentati-onspligten, for så vidt angår transaktioner med udenlandske koncernselskaber og udenland-ske faste driftssteder, forudsat at den indkomst, som det tonnagebeskattede selskab m.v.oppebærer ved transaktionen, skal henføres til den tonnagebeskattede indkomst.Den vedtagne undtagelse medførte ikke ændringer i opgørelsen af den skattepligtige ind-komst og har derfor ingen provenuvirkning, jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 120(Folketingsåret 2004-2005 2. samling). Undtagelsen medfører kun en lempelse af de admi-nistrative byrder for de tonnagebeskattede selskaber.Europa-Kommissionen besluttede i juni 2009 ikke at godkende undtagelsen i den dansketonnageskatteordning. Dette har dog ikke betydning for provenuvirkningen ved Forårspak-ke 2.0, da undtagelsen som nævnt ikke har provenumæssige konsekvenser.
Side 2