Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
990120_0001.png
990120_0002.png
990120_0003.png
J.nr. 2010-318-0199Dato: 2. maj 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 303 af 5.marts 2010 (folketingsåret 2009-10). Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Peter Christensen/Søren Schou
Spørgsmål:Ministeren bedes redegøre for fordelingen af skattelettelserne i 2004, 2008-09 og 2010samt effekten på skattestoppet (både hver for sig og akkumuleret) opdelt i beløb fordelt påindkomstdeciler. Derudover bedes ministeren svare på samme spørgsmål, altså størrelsenpå skattelettelserne og effekten af skattestoppet, for den procent af befolkningen med denhøjeste indkomst samt den procent med den laveste.
Svar:Fordelingsvirkningerne af skattepolitikken siden 2001 samt det lys, de skal ses i,fremgår af vedlagte kapitel om skattepolitikken fraReformpakken 2020 – Kontant sikringaf Danmarks velfærd.I kapitlet er fordelingsvirkningerne opgjort i procent af disponibel indkomst, mens der ispørgsmålet anmodes om beløb. Derfor er der udarbejdet en supplerende bilagstabel, jf.vedlagte tabel 1.Det vurderes at være mest retvisende at betragte fordelingsvirkningerne i procent af dispo-nibel indkomst og i et restlivsperspektiv. De opgjorte umiddelbare virkninger af ændringer-ne i skattepolitikken opgjort i beløb bør derfor tolkes med varsomhed.
Bilag
Fordelingsvirkninger af skattepolitikken opgjort i kroner
Af tabel 1 nedenfor fremgår den samlede virkning af skattepolitikken opgjort i kroner. AfRe-formpakken 2020fremgår en lignende opgørelse, hvor virkningen er opgjort relativt til ind-komsten. Det vurderes at være mest retvisende at opgøre virkningen relativt til indkomsten.Det afspejler sig blandt andet i, at det er den relative virkning, der er grundlaget for forde-lingsvirkningerne opgjort ved Gini-koefficienten.Det skal bemærkes, at den negative relative virkning for den ene procent af befolkningenmed de laveste indkomster er udtryk for, at den gennemsnitlige disponible indkomst for den-ne gruppe er negativ og de -8,6 pct. er dermed udtryk for en fremgang i disponibel indkomst.
Tabel 1Samlede virkninger af skattepolitikken på de disponible indkomster, 2019-regler i 2011-niveau1 pct.lave-steSamlet- Umiddelbar- Restliv-8,66,93,56,64,45,94,65,8Indkomstdecil1.2.3.4.5.6.7.8.9.1 pct.høje-10.ste
Helebef.
Pct. af disponibel indkomst5,16,15,86,36,46,57,06,77,56,88,27,09,37,68,78,06,96,6
Samlet- Umiddelbar- RestlivSkattestop- Umiddelbar- Restliv2004-aftalen- Umiddelbar- Restliv2007-aftalen- Umiddelbar- RestlivForårspakke 2.0- Umiddelbar- RestlivGenopretning- Umiddelbar- RestlivAndre- Umiddelbar- Restliv0,61,30,71,30,80,81,00,9-0,4-1,8-1,4-1,9-1,4-1,5-1,5-1,50,75,41,25,22,44,32,74,4-0,50,80,00,80,00,30,10,30,12,70,52,81,32,41,72,42,35,21,95,02,74,23,24,42,913,42,913,15,810,57,110,8
1.000 kr. i 2011-niveau8,712,211,013,413,314,515,915,419,116,223,717,338,322,170,431,714,614,7
3,85,0
4,45,5
5,05,8
5,76,2
6,56,4
7,76,8
10,98,3
17,110,8
5,25,8
2,22,5
3,12,7
3,83,0
4,43,1
4,93,2
5,93,3
6,63,6
5,93,8
3,42,9
0,30,5
0,60,7
1,10,8
1,70,9
2,11,0
2,41,1
3,31,4
1,71,5
1,20,8
3,04,9
3,45,3
3,95,6
4,86,0
6,36,4
8,57,0
18,59,9
45,416,8
5,56,0
-1,8-1,7
-2,0-1,8
-2,1-1,9
-2,4-2,0
-2,7-2,1
-3,1-2,1
-4,0-2,5
-4,3-2,9
-2,2-1,9
1,21,0
1,41,2
1,61,2
1,81,3
2,01,3
2,31,3
3,11,4
4,71,7
1,61,2
Anm.: Opgjort som virkningen på den familieækvivalerede disponible indkomst, dvs. den enkelte personsforbrugsmulighed defineret som deres andel af familiens samlede disponible indkomst reguleret forstordriftsfordele ved at være flere i familien om at dele de samlede udgifter. Den disponible ind-komst er opgjort i 2011-niveau med udgangspunkt i 2002-regler.Kilde: Beregninger på basis af stikprøver på 33,3 pct. af befolkningen.