Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
825550_0001.png
825550_0002.png
825550_0003.png
825550_0004.png
J.nr. 2010-418-0152Dato: 13. april 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 289 af 4. marts 2010.Spørgsmål er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Thomas Larsen

Spørgsmål:

Ministeren anmodes om at beregne (eventuelt skønne) statens provenutab i 2009 ved at enrække personer udskød dele af deres lønudbetaling fra 2009 til 2010, så de kunne udnyttenedsættelsen på 7½ procentpoint af beskatningen af den del af indkomsten, hvor der betalestopskat. Der bedes oplyst dels nettoprovenutabet som følge af udnyttelsen af beskatningmed 7½ procentpoint mindre, dels bruttovirkningen for 2009 ved beskatningen af lønnenskubbes fra 2009 til 2010.

Svar:

Forårspakke 2.0 er en stor skatteomlægning, der i alt giver personskattelempelser mv. forca. 29 mia. kr. og tilsvarende finansiering for ca. 29 mia. kr. Provenuvirkningerne i skatte-reformen er opgjort i varige provenuer, som er de permanente virkninger af skattereformen,hvor der tages hensyn til at de enkelte elementer i reformen ikke falder på samme tids-punkt.Set ud fra det samlede billede med en skattereform, der omlægger skatter for ca. 29 mia.kr., har udskydelse af lønindkomst fra 2009 til 2010 en meget begrænset betydning.Der er en lang række begrundelser for hvorfor problemet med at udskyde lønindkomst fra2009 til 2010 for at opnå en lempelsepå 6,9 pct. af sidst tjente krone, kun vil have en begræn-set effekt.For det første, ligger størstedelen af de personer der betaler top- og mellemskat lige over top-og mellemskattegrænsen, og de vil derfor ikke have grund til at overføre væsentlige beløb fra2009 til 2010. For det andet er det ikke sandsynligt, at et stort antal virksomheder er villige tilat lave individuelle aftaler, lønsedler mv. for at nogle ansatte kan udskyde (en del) af f.eks. må-nedslønnen for december. For det tredje, vil de fleste personer i et eller andet omfang være li-kviditetsbegrænset (de skal betale faste udgifter til lån, husleje, forsikringer mv.), og har der-med ikke mulighed for ikke at udskyde en hel månedsløn.Der vil dog være den mere sandsynlige mulighed, at lønmodtagere får udskudt udbetalingen afbonus. Det skal dog være opfyldt, at retten til bonussen er erhvervet i de seneste 6 måneder førudbetalingen, jf. SAU alm. del. spm. 253 af 15. februar 2010. Det er dog langt fra alle top- ogmellemskatteydere, der får udbetalt bonus, og som før nævnt ligger de fleste top- og mellem-skatteydere lige over topskattegrænsen, og problemet med udskydelse af bonus anses derforogså for begrænset.
Side 2
Selvstændigt erhvervsdrivende vil også have mulighed for at overføre lønindkomst fra 2009 til2010. Størstedelen af de selvstændigt erhvervsdrivende har lønindkomster, der ligger undertopskattegrænsen, og problemet anses derved for begrænset. For selvstændigt erhvervsdrivendegælder desuden at de som følge af Forårspakke 2.0 får tilskyndelse til at hæve mere og hurtige-re af (opsparet) overskud i virksomhederne. Det bidrager positivt til finansieringen og vil for-mentlig overstige den varige virkning af tilskyndelsen til en gang for alle at udskyde løn fra2009 til 2010.Det samlede problem med udskydelse af lønindkomst fra 2009 til 2010 anses som følge afovenstående for af mindre betydelig karakter.Det bemærkes, at ingen af skattereformerne fra 1985 eller 2003 havde overgangsregler af denomtalte karakter.Beregning af virkningerne af lønudskydelseFor at beregne et realistisk bud på nettoprovenutabet og bruttovirkningen af lønudskydelsen fra2009 til 2010, tages der udgangspunkt i, at alle top- og mellemskatteydere udskyder hele deresdecemberløn fra 2009 til 1. januar 2010. Dette er af ovenstående begrundelser ikke realistisk,men kan tjene som udgangspunkt for et skøn.I 2009 var der flere topskatteydere end mellemskatteydere, hvilket skyldes at en del personer,kan fradrage eksempelvis ægtefælles uudnyttede fradrag i mellemskatten. I 2009 var der såle-des 873.000 personer der betalte topskat, mens kun 620.000 af disse personer betalte mellem-skat. Top- og mellemskattegrænsen lå på 347.200 kr. i 2009.En top- og mellemskatteyder har i gennemsnit en lønindkomst på ca. 495.000 kr. efter AM-bidrag, (ca. 540.000 kr. før AM-bidrag) dvs. et gennemsnit på ca. 147.000 kr. efter AM-bidragover top- og mellemskattegrænsen, svarende til en månedlig indkomst på ca. 45.000 kr. førAM-bidrag.Det svarer til en månedlig indtjening fra top- og mellemskatteyderne på knap 28 mia. kr. Hvisde 28 mia. kr., rent hypotetisk, overføres fra 2009 til 2010, vil det samlet betyde en reduktion iskattebetalingen svarende til et varigt provenutab på knap 40 mio. kr.Hvis det antages, at 10 pct. af en gennemsnitlig månedlig lønindkomst overføres fra 2009 til2010, hvilket må skønnes at være et absolut maksimum, så vil bruttovirkningen fra 2009 udgø-re ca. 4 mio. kr. i varigt provenutab.Samlet set vurderes det, at betydningen af lønudskydelse for at opnå en reduktion på 6,9 pct. påden sidst tjente krone, vil være minimal. Den positive betydning af de lavere skatter for til-
Side 3
skyndelsen til at fremrykke beskatningen af virksomhedsindkomst for selvstændigt erhvervs-drivende vurderes at overstige engangseffekten af lønudskydelse fra 2009-2010.
Side 4