Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-218-0052Dato: 16. marts 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 232 ad samrådet den 10. fe-bruar om samrådsspørgsmål G (spanske formandskab 1. halvår2010) af 11.februar 2010 (Alm. del).
Troels Lund Poulsen/JeanetteRose Hansen
Spørgsmål 232:
Ministeren bedes give en status for sagen om EU's krav om moms på genbrugsbutikker, ogherunder oplyse om det er en problemstilling, der ventes rejst under det spanske EU-formandskab, og hvor i EU-systemet sagen i øvrigt vil blive behandlet samt tidsperspekti-vet herfor.
Svar:
EU-Kommissionen indledte i 2008 en traktatkrænkelsesprocedure mod Danmark, fordi denmener, at den danske momsfritagelse for velgørenhed er for vid.Traktatkrænkelsessagen angår 3 bestemmelser i momsloven, som alle vedrører momsfrita-gelse for velgørenhed herunder momsfritagelsen for genbrugsbutikker. Baggrunden for, atEU-kommissionen udtaler sig om den danske momslovgivning er, at den danske momslovbaserer sig på et fælles EU momsdirektiv. Med andre ord skal momsloven være i overens-stemmelse med direktivet.Min forgænger har tidligere orienteret om sagen i forbindelse med modtagelsen af åbnings-skrivelsen i 2008. Orienteringen blev sendt til Skatteudvalget og Europaudvalget (folke-tingssamlingen 2007/08, 2. saml. henholdsvis bilag 242 og 409).Kort fortalt, findes der i direktivet en bestemmelse, hvorefter indsamlingsarrangementer tilegen fordel er momsfritaget, når der er tale om bestemte formål.Danmark har gennemført denne bestemmelse i 3 forskellige fritagelser. For det første kanman ansøge om momsfritagelse, hvis man afholder et velgørende arrangement. Et sådantarrangement skal være af kortere varighed, og det er bl.a. en betingelse, at overskuddetfuldt ud anvendes til velgørende formål. EU-kommissionen mener generelt, at direktivet ergennemført forkert og nævner flere betingelser fra direktivet, som ikke er nævnt i momslo-ven. Det væsentligste anklagepunkt er dog, at den danske fritagelse er for vid, fordi ”velgø-renhed” er bredere end de bestemte formål, som direktivet fritager.For det andet er genbrugsbutikkers salg af brugte varer, som de modtager vederlagsfrit,momsfritaget, hvis overskuddet fuldt ud anvendes til velgørende formål. Det er endvidereen betingelse, at butikken kun beskæftiger frivillig, ulønnet arbejdskraft. EU-kommissionenmener slet ikke, at vi kan fritage genbrugsbutikkerne, fordi der er tale om en løbendemomsfritagelse, hvor direktivet omtaler ”arrangementer”, som EU-kommissionen fortolkersom enkeltstående arrangementer.For det tredje er foreninger, som i sig selv er velgørende såsom Kræftens Bekæmpelse, Rø-de Kors m.fl. momsfritaget i forbindelse med afholdelsen af deres aktiviteter. Med andreord har disse foreninger en løbende momsfritagelse, så de slipper for at søge om momsfri-tagelse for afholdelse af velgørende arrangementer.Danmark modtog i juni 2008 EU-kommissionens åbningsskrivelse, som blev besvaret i au-gust 2008. I oktober s.å. holdt vi et møde med EU-kommissionen for at drøfte sagen, hvorSide 2
det desværre ikke lykkedes at overbevise EU-kommissionen om vores synspunkter. Førsther den 29. januar 2010 modtog vi EU-kommissionens begrundede udtalelse. Denne skalbesvares inden udgangen af denne måned.Regeringen er ikke enig i EU-kommissionens synspunkter, og sagen vil derfor blive afgjortved EU-domstolen. Det er vanskeligt at sige præcis, hvornår vi kan forvente en dom, mender går formentlig ca. 1 ½ år.Sagen er derfor ikke et emne, der vil blive drøftet under det spanske formandskab.
Side 3