Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
820543_0001.png
820543_0002.png
820543_0003.png
J.nr. 2010-318-0188Dato: 29. marts 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 227 af 11. februar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Annemette Ottosen

Spørgsmål 227:

Vil ministeren oplyse, hvor mange danskere, der i 2010 får en skattelettelse på over500.000 kr.?

Svar:

MedForårspakke 2.0er de højeste marginalskatter reduceret i overensstemmelsemed Skattekommissionens anbefalinger. Det er i alles interesse, at personer med meget hø-je indkomster vælger at bo i Danmark og betale skat her, hvilket ikke er en selvfølge.For-årspakke 2.0bidrager til, at højtlønnede i større grad end ellers vælger at bo i Danmark,hvad enten det er danskere, der ikke flytter til udlandet, eller det er højtlønnede, der bosæt-ter sig i Danmark.En nedsættelse af de højeste marginalskatter medfører i sagens natur, at des større ind-komst, des større skattelettelse målt i kroner. En stor del af skattelettelserne iForårspakke2.0er dog givet som generelle skattelettelser for at sikre, at alle indkomstgrupper (deciler) igennemsnit får en fremgang i rådighedsbeløbet.Det skønnes, at ca. 170 personer vil få en skattelettelse over 500.000 kr. (2009-niveau) somfølge afForårspakke 2.0.Det vil langt fra være de samme personer, der får en skattelettelsei denne størrelsesorden år efter år. I mange tilfælde vil der formentlig være tale om perso-ner, der i et enkelt år har ekstraordinære store indkomster, f.eks. som følge af afhændelse afvirksomhed. Der er således stor udskiftning i personkredsen, når der som her er tale om denekstremt øverste del af indkomstfordelingen.I beregningerne ovenfor er skattebetalingen er opgjort som summen af arbejdsmarkedsbi-drag, statslige skatter, herunder aktieindkomstskat og ejendomsværdiskat, samt kommune-skat og kirkeskat.Der gøres opmærksom på, at tallene ikke umiddelbart kan sammenlignes med øvrige opgø-relser af de fordelingsmæssige virkninger afForårspakke 2.0,jf. f.eks. lovforslag 195 iFolketingsåret 2008-09 og i besvarelserne af en række spørgsmål fra Skatteudvalget.For det første er de øvrige beregninger baseret på en stikprøve på 3,3 procent af befolknin-gen. En sådan stikprøve er for lille til at belyse en mindre, afgrænset gruppe, og derfor erder anvendt en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Det vil sige, at tallene ovenfor er op-gjort med udgangspunkt i indkomsten for 56 personer. På trods af at udvælgelsesprocentener høj, er der formentlig en del stikprøveusikkerhed, da der er tale om en meget speciel ogikke særlig homogen gruppe af personer.Endvidere er der ikke medregnet ændringer i rådighedsbeløbet som følge af de elementer afForårspakke 2.0,der ikke i en snæver forstand vedrører indkomstskattesystemet. Det skyl-des, at der ikke findes tilgængelige oplysninger for denne konkrete indkomstgruppe omf.eks. energiforbrug, samt at de stikprøveundersøgelser om energiforbruget m.v., der liggertil grund for de fordelingsmæssige analyser afForårspakke 2.0,ikke kan anses som repræ-sentative for gruppen af personer med meget høje indkomster.
Side 2
Endelig er der ikke sket en såkaldt ækvivalering af indkomsten ud fra den betragtning, atder ikke er tale om såkaldte repræsentative fordelingsberegninger, men at der spørges til enmeget konkret og meget begrænset indkomstgruppe.Indkomsterne i beregningerne ovenfor er fremskrevet i overensstemmelse med konjunktur-vurderingen i Økonomisk Redegørelse, august 2009, hvor de i lovforslaget blev fremskre-vet i overensstemmelse med konjunkturvurderingen i Økonomisk Redegørelse, december2008. Dette hænger sammen med muligheden for at anvende en større stikprøve.
Side 3