Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-713-0026Dato: 12. marts 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 176 af 29. januar2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Henrik Ludolph
Spørgsmål 176:
Det bedes oplyst, hvorledes der i provenuvirkningen af skattereformen for 2009 og 2010 ermedregnet, at der var en stor skattebesparelse for personer med opsparet overskud under virk-somhedsordningen ved at opspare så meget som muligt i 2009, således at de ved hævning blevbeskattet med de lavere beskatningsprocenter for personlig indkomst i 2010 i stedet for 2009,og på grund af de nye dag-til-dag renteberegninger kunne vente med at hæve til restskat i janu-ar 2010 i stedet for december 2009.
Svar:
Forårspakke 2.0 er fuldt finansieret målt på den varige virkning af den samlede reform før dertages hensyn til adfærdsændringer mv. Det er skønnet, at de samlede adfærdsvirkninger vil bi-drage til at forbedre den finanspolitiske holdbarhed med ca. 5½ mia. kr. pr. år.Adfærdsvirkningerne omfatter den varige virkning af Forårspakke 2.0 på f.eks. arbejdsudbud,ændrede forbrugsmønstre som følge af afgiftsændringer, ændret adfærd i forhold til opsparingog formuesammensætning.Det vurderes, at der er tale om et forsigtigt skøn, og at det positive bidrag til forbedringen afholdbarheden kan være større. Det skyldes, at der f.eks. også er virkninger af Forårspakke 2.0på afkastet af skatteplanlægning og af sort arbejde, på arbejdsintensitet og på uddannelsesni-veau, som ikke er medregnet. Endelig er der dog som antydet i spørgsmålet også tilskyndelse tilf.eks. at udskyde indkomst fra 2009 til 2010, for dermed at få glæde af skattelettelserne. Det re-ducerer isoleret set det positive bidrag til holdbarheden fra disse yderligere effekter.Med hensyn til provenuvirkningen af at udskyde hævningen af overskud fra virksomhedsskat-teordningen fra 2009 til 2010 er det skønnet, at der vil være tale om en begrænset virkning, derkan rummes inden for usikkerheden af det samlede skøn over bidraget til den finanspolitiskeholdbarhed fra de ovennævnte adfærdseffekter.Det skyldes for det første, at der i forvejen ses en meget klar tendens til, at erhvervsdrivende,der sparer op i virksomhedsordningen søger at begrænse de årlige hævninger, så de ikke over-stiger grænsen for betaling af højeste marginalskat. Skattenedsættelsen i 2010 giver således kunen begrænset ekstra tilskyndelse til yderligere at nedbringe hævningen. Og der er tale om enengangseffekt.For det andet vil nedsættelsen af den højeste marginalskattesats og forhøjelsen af grænsen forden højeste marginalskat også tilskynde til at mindske virksomhedsopsparingen og til at hæveopsparet overskud i virksomhedsskatteordningen tidligere end ellers. Det bidrager positivt tilden finanspolitiske holdbarhed. I modsætning til ovenfor er der her tale om en permanent ef-fekt.For det tredje skal det erindres at provenuvirkningerne er opgjort som de varige virkninger afForårspakke 2.0´s enkelte elementer. Engangseffekter har derfor begrænset betydning for densamlede finansiering af Forårspakke 2.0.Der har ikke været grundlag for at udarbejdet et egentlig skøn over adfærdsvirkningerne af For-årspakke 2.0 på virksomhedsopsparingen.
Side 2
Det samlede årlige hævede overskud fra virksomhedsskatteordningen forventes i 2009-2010 atudgøre i størrelsesordenen 8 mia. kr. Kun en del af dette beløb bliver beskattet med højestemarginalskattesats.For hver 100 mio. kr. der måtte blive hævet i 2010 i stedet for 2009 til højeste marginalskat vildet offentlige miste et varigt finansieringsbidrag på knap 150.000 kr. Herfra skal trækkes denpositive virkning af, at det opsparede overskud fra 2010 og fremover permanent må forventes atvære mindre.Den samlede virkning som følge af en øget udskydelse af hævning fra virksomhedsskatteord-ningen en gang for alle fra 2009 til 2010 og en permanent fremrykket mindre opsparing oghævning i årene derefter skønnes at være et begrænset positivt bidrag til holdbarheden.
Side 3