Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
796373_0001.png
796373_0002.png
796373_0003.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
9. februar 2010
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål 130 af 21. januar 2010 (alm.del)

Spørgsmål:

”Med henvisning til SAU alm. del - samrådsspørgsmål G anmodes ministeren omen kort orientering om de fiskale EU-forslag, som ventes behandlet i 1. halvår2010 under det spanske formandskab, forud for samrådet”.

Svar:

Nedenstående er en oversigt over de sager, som forventes behandlet under detspanske formandskab.

Direkte beskatning

ECOFIN forventes at fortsætte arbejdet med rentebeskatningsdirektivet, bistands-direktivet og anti-svigsaftaler med Liechtenstein og andre tredjelande, som alleoverordnet handler om informationsudveksling mellem skattemyndigheder ogkorrekt beskatning af indkomst mv. for personer og virksomheder og dermed atbekæmpe skattesvig.RentebeskatningsdirektivetRentebeskatningsdirektivet omfatter aktuelt kun automatisk udveksling af oplys-ninger om rentebetalinger mv. fra bl.a. pengeinstitutter i et medlemsland til enfysisk person i et andet medlemsland (med undtagelse for Luxembourg og Østrig,som har en undtagelse, hvormed de skal sikre beskatning af rentebetalinger ved atopkræve kildeskat af betalingen og sende en del af provenuet til rentemodtagerneshjemland). Revisionen af direktivet indebærer bl.a. en udvidelse af anvendelses-området samt præciseringer af definitioner, hvilket har til formål bedre at sikrebeskatning af rentebetalinger.Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)Kommissionens forslag om et nyt direktiv om administrativ bistand har til formålat styrke og udvide udvekslingen af oplysninger mellem medlemslandenes skatte-myndigheder. Direktivforslaget sætter samtidig en stopper for bankhemmelighe-den, idet medlemslandene ikke længere vil kunne afslå anmodning om oplysningermed henvisning til bankhemmelighed.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Anti-svigsaftaler med tredjelandeAnti-svigsaftalen med Liechtenstein indebærer, at Liechtenstein på anmodningskal udveksle oplysninger til imødegåelse af svig, både for så vidt angår direktebeskatning, indirekte beskatning, moms, told og landbrugslovgivning. Kommissi-onen har endvidere fremlagt forslag til et mandat til iværksættelse af forhandlingerom lignende aftaler med Andorra, Monaco og San Marino og en ændring af deneksisterende aftale med Schweiz. I henhold til rentebeskatningsdirektivet skal Lu-xembourg og Østrig skifte til automatisk informationsudveksling, når Schweiz,Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino accepterer at videregive oplysnin-ger om rentebetalinger fra disse lande efter anmodning.InddrivelsesdirektivetPå ECOFIN den 19. januar 2010 blev der opnået politisk enighed om Kommissi-onens forslag om et nyt inddrivelsesdirektiv, som har til formål at effektivisereinddrivelsen af skattekrav mv. og styrke et medlemslands mulighed for at få skyl-dig skat af indkomst mv. inddrevet i andre EU-lande.Adfærdskodeks for erhvervsbeskatningECOFIN forventes efter sædvanlig praksis at få en statusrapport fra den arbejds-gruppe, som overvåger, at EU-landene overholder adfærdskodeksen for erhvervs-beskatning.

Moms

Moms på finansielle ydelser og forsikringsydelserDet spanske formandskab ventes at fortsætte arbejdet vedrørende direktivforsla-get om moms på finansielle ydelser og forsikringsydelser, som har til formål atforbedre retssikkerheden for markedsdeltagerne og de nationale skattemyndighe-der, mindske de administrative byrder forbundet med anvendelse af reglerne formomsfritagelse samt mindske omkostningseffekten af skjult moms for udbydereaf forsikringsydelser og finansielle tjenesteydelser.MomsfakturaDet spanske formandskab ventes at arbejde videre med Kommissionens forslagom revision af momsdirektivets regler om momsfaktura, som indebærer en for-enkling og harmonisering af reglerne.Administrativt samarbejde vedr. momsDet spanske formandskab ventes at fortsætte arbejdet med Kommissionens for-slag om en revision af forordningen om administrativt momssamarbejde. Forsla-get indeholder bl.a. minimumstandarder med hensyn til momsregistrering og di-rekte adgang til visse virksomhedsdata i andre medlemsstaters databaser. Formåletmed forslaget er at kunne bekæmpe grænseoverskridende momssvig mere effek-tivt.
3
Forslag til ny forordning om gennemførelsesbestemmelser vedr. momsDet spanske formandskab ventes at fortsætte arbejdet med Kommissionens for-slag til en ny rådsforordning om gennemførelsesbestemmelser ift. momsdirektivet.Forslaget viderefører reglerne i den gældende forordning, men indeholder derud-over en række nye regler, der gør en række retningslinjer om fortolkningen af reg-ler i momsdirektivet, herunder regler vedrørende momspakken, til bindende gen-nemførelsesbestemmelser.Ændring af særordningen for moms af rejsebureauers ydelserDet spanske formandskab ventes at genoptage arbejdet med Kommissionens for-slag fra 2002 og 2003 om at ændre den særlige momsordning for salg af rejsetjene-ster, som indebærer, at rejsebureauer kun momser deres fortjeneste og ikke somnormalt hele salgsprisen. Samtidig må bureauerne ikke fratrækken momsen på deydelser fra tredjemand (fx hotel), som indgår i rejsepakken. Med Kommissionensforslag foreslås anvendelsesområdet for særordningen udvidet, så den ikke aleneomfatter salg af rejseydelser til slutforbrug, men også salg af rejseydelser fra bu-reau til bureau. Endvidere bliver der momspligt i EU for rejseydelser leveret i EUaf rejsebureauer i tredjelande til EU-kunder. Endelig skal EU-lande, der har frita-gelse for rejsebureaumoms, indføre moms på dette område.

Afgifter

EnergibeskatningsdirektivetFormandskabet vil muligvis indlede drøftelserne om et forslag til revision af ener-gibeskatningsdirektivet, som ventes fremsat af Kommissionen i 1. halvår 2010.Regeringen vender tilbage til de enkelte sager, når de kommer på dagsordenen forECOFIN.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen