Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-318-0180Dato: 12. februar 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 126 af 18. januar2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen(SF).(Alm. del).
Kristian Jensen/ Lise Bo Nielsen
Spørgsmål 126:
Ifølge bl.a. Financial Times 8. januar 2010 vil den franske regering pålægge en særlig an-nonceskat på annoncer o.lign. på Googles og lignende søgeportaler i erkendelse af, atGoogle ikke betaler nok skat i Frankrig. Vil ministeren overveje et tilsvarende initiativ iDanmark?
Svar:
Der er ikke planer om at indføre en særlig annonceskat i Danmark, fordi en sådan skat vilmedføre et brud på skattestoppet.Det bemærkes endvidere, at en særlig annonceskat på annoncer på søgeportaler må forven-tes at medføre øgede administrative byrder for både virksomheder og det offentlige. Og ensådan ordning kan også vise sig at være svær at få til at fungere i praksis.Desuden vil en særlig annonceskat på annoncer på søgeportaler kunne skævvride konkur-rencen for annoncering på søgeportaler i forhold til annoncering i andre medier. Derudoverskal det afklares med EU-retten, hvorvidt en særlig annonceskat vil være i strid med EU’sstatsstøtteregler.Skatteministeriet har tidligere analyseret muligheden for beskatning af reklamer. Den over-ordnede konklusion var og er, at der vil være betydelige problemer forbundet med en sådanbeskatning. Det gælder i forhold til såvel afgræsning af, hvad der er reklamer, kontrol ogskævvridning af konkurrencen mellem forskellige reklamemedier. Udviklingen i brug afelektroniske medier og særligt Internettet har forstærket disse problemer.
Side 2