Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-713-0025Dato: 18. januar 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 116 af 8. januar 2010 (Alm.del).
Kristian Jensen/HenrikLudolph
Spørgsmål 116:
Med henvisning til de nye regler for forrentning af restskat medfører, atrestskatten fra i år forrentes allerede fra 1. januar 2010, mens årsopgørelsen først modtagesi februar, ønskes ministerens vurdering af et forslag om, at reglerne ændres, så renterne istedet først påløber fra f.eks. 14 dage efter modtagelsen af årsopgørelsen.
Svar:
De nye regler om forrentning af restskat er en frivillig mulighed for at betale yderli-gere forskudsskat. Der er således tale om en mulighed for at kompensere for, at der er betaltfor lidt kildeskat i løbet af året. Kildeskattesystemet bygger på, at skatteyderne skal betaleårets skat i løbet af indkomståret i takt med at pengene tjenes.Et forslag, hvorefter skatteyderne uden rentebetaling frit kan vente med at betale kildeskat-ten til 14 dage efter, at årsopgørelsen er modtaget, vil give skatteyderne en betydelig til-skyndelse til at forskudsregistrere deres indkomst meget lavt for at opnå en stor kredit og såførst at betale en større del af skatten, efter årsopgørelsen er modtaget. Det ville stride imodforudsætningerne bag kildeskattesystemet og tillige medføre et betydeligt rentetab for sta-tenFor at sikre, at skatten betales løbende i indkomståret og ikke først efter indkomståret udløber det således vigtigt, enten at begrænse adgangen til at betale yderligere forskudsskat efterudløbet af indkomståret eller at der kræves renter af forskudsskat, som betales efter udløbetaf indkomståret.Forslaget indgik i finansieringen af regeringens skattereform og indebar således på et punkten stramning i forhold til de tidligere regler og på andre punkter blev reglerne mere lempe-lige. Samtidig har omlægningen gjort reglerne mere enkle og lettere at forstå. Det skyldes,at der er fjernet beløbsgrænser, tidsfrister og et tillæg, som omregnet til årlig rente betød entemmelig høj rentebetaling. I stedet kan skatteyderne nu frit betale ekstra forskudsskat udenat skulle tænke på beløbsgrænser og betalingsfrister mod betaling af en lempelig rente fordet antal dage, som skatteyderen har beløbet til sin rådighed.Jeg har forståelse for, at det kan være svært at kende den præcise skat allerede ved udløbetat indkomståret, men det er nu en gang skatteyderne som har bedst oplysning om deres eg-ne indkomstforhold og derfor bedst kan vurdere, hvordan årets forskudsregistrering skalvære. Når forskudsregistreringen senere viser sig ikke at holde med årets indtjening, menerjeg, at det er rimeligt, at der påløber rente af den del af årets kildeskat, som først betales ef-ter udløbet af indkomståret. I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at skatteyderne ikkerammes af det dyre restskattetillæg, hvis de ikke rammer helt rigtigt ved estimatet af åretsskat. Det skyldes dels muligheden for at betale yderligere forskudsskat via den nye dag-til-dag rente, men også det forhold at de første 18.300 kr. i restskat indregnes i det følgendeårs opkrævning, hvorved der reelt ydes 2 års kredittid med betaling af skatten i forhold tilhvis skatten var betalt i indkomståret som forudsat i kildeskattesystemet. I denne situationkan betalingen af restskattetillægget ikke kan anses for at være en høj forrentning på grundaf den meget lange kredittid.
Side 2
Jeg kan således ikke støtte et forslag, hvorefter der først skal betales rente af skatteydernes be-taling af ekstra forskudsskat 14 dage efter årsopgørelsen er modtaget, hvilket først og fremmestskyldes, at forslaget giver et forkert incitament i forhold til forskudsregistrering og kildeskatte-betaling, som medfører et væsentlig rentetab for staten. Jeg vil hellere give skattelettelser end atbruge statens provenu på at lave gunstige renteregler, fordi staten efter min opfattelse i en nor-mal situation ikke skal agere bank for borgere og virksomheder. Det skal vi lade bankerne om.
Side 3