Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-618-0023Dato: 05.02.2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 115 af 7. januar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).(Alm. del).
Kristian Jensen/Ivar Nordland
Spørgsmål:Ministeren bedes
a) med henvisning til relevant EU-regulering bekræfte, at det ikke er muligt at beskatteudbytte fra danske datterselskaber til udenlandske moderselskaber i et andet EU-land.b) gennemgå hver enkelt dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og andre lande(dog ikke EU medlemslandene) og redegøre for, i hvilket omfang hver aftale åbnermulighed for beskatning af udbytter fra danske datterselskaber til moderselskaber ide pågældende lande.c) opgøre antallet af lande, hvormed Danmark ikke er bundet af international regule-ring i form af EU-regulering eller dobbeltbeskatningsaftaler, og i forlængelse herafredegøre for, om Danmark i disse tilfælde vil kunne indføre beskatning af udbytterfra danske datterselskaber til moderselskaber i de pågældende lande.Ved besvarelsen bedes der set bort fra den p.t. gældende danske regulering af spørgsmåletom beskatning af udbytter, der betales fra danske datterselskaber til udenlandske modersel-skaber..Svar:Som nævnt i mine svar af 7. oktober på spørgsmål 551 – 555 (alm. del) medførerreglerne i selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, at Danmark ikke beskatter udbytter, somet dansk selskab udlodder til dets udenlandske moderselskab, hvis den danske beskatningskal nedsættes eller frafaldes efter EU’s moder/datterselskabsdirektiv eller en dobbeltbe-skatningsoverenskomst mellem Danmark og det land, hvor moderselskabet er hjemmehø-rende.Baggrunden for denne regel er, at Danmark allerede har beskattet datterselskabet af detsoverskud, inden resten af overskuddet udloddes til det udenlandske moderselskab. HvisDanmark beskattede det udenlandske moderselskab af udbytterne, kunne det medføre øko-nomisk dobbeltbeskatning, hvilket kunne hæmme udenlandsk investering her i landet.Princippet om ikke at beskatte udbytte, som et dansk datterselskab udlodder til dets uden-landske moderselskab i disse tilfælde, blev indført ved lov nr. 1026 af 23. december 1998,som ændret ved lov nr. 282af 25. april 2001.
EU’s moder/datterselskabsdirektiv bygger på det princip, at det alene er et datterselskab,som skal beskattes af dets overskud, når det er hjemmehørende i et EU-land og ejes af etmoderselskab i et andet EU-land.Direktivet medfører derfor, at det udbytte, som et dansk datterselskab udlodder til sit mo-derselskab i en anden medlemsstat, skal fritages for kildeskat, når begge selskaber er omfat-tet af direktivets definition af de selskaber, der er omfattet af direktivet, og når modersel-skabet i den anden medlemsstat har en andel på mindst 10 pct. i det danske datterselskab.
Danmarks mulighed for at beskatte udbytte, som et dansk datterselskab udlodder til situdenlandske moderselskab, begrænses desuden af de dobbeltbeskatningsoverenskomster,som Danmark har indgået med andre lande.Dobbeltbeskatningsoverenskomsterne medfører i nogle tilfælde, at det land, hvor dattersel-skabet er hjemmehørende, slet ikke må beskatte udbyttet. I andre tilfælde kan det land, hvorSide 2
datterselskabet er hjemmehørende, beskatte udbyttet, men skatten må ikke overstige en visprocentdel af udbyttets bruttobeløb.Overenskomsterne har også forskellige regler for størrelsen af den kapitalandel, som et sel-skab skal eje i et andet selskab for, at det første selskab anses som moderselskab og det an-det selskab som et datterselskab. I nogle overenskomster er desuden en betingelse om, at etselskab skal have opfyldt betingelsen om kapitalandel i det andet selskab i en vis mindsteperiode.I alle tilfælde er det en betingelse, at det udenlandske moderselskab er den retmæssige ejeraf udbyttet. I enkelte overenskomster er der fastsat udtrykkelige regler om, at overenskom-stens regler om fritagelse for eller nedsættelse af beskatning af udbytteudlodning fra et sel-skab i det ene land til et selskab i det andet land ikke gælder, hvis selskabet i det andet lander oprettet med det formål at få fordel af overenskomsten, eller hvis selskabet i det andetland ikke har tilstrækkelig tilknytning til dette land. I nogle overenskomster er det en betin-gelse for fritagelse for eller nedsættelse af beskatning, at udbyttet er hjemtaget til det land,hvor moderselskabet er hjemmehørende.
Overenskomster, hvorefter Danmark ikke kan beskatte udbytte til udenlandsk moderselskabDobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Færøerne, Grønland, Island, Malaysia, Mexico,Norge, Schweiz og Singapore medfører, at Danmark ikke kan beskatte udbytte, som etdansk datterselskab udlodder til et moderselskab i det andet land (eller område).Et selskab i Færøerne, Island og Norge anses kun som et moderselskab, hvis det ejer mindst10 pct. af det danske selskab. For et selskab i Grønland, Mexico og Singapore kræves enkapitalandel på mindst 25 pct. Der er ikke krav om mindste kapitalandel i overenskomster-ne med Malaysia og Schweiz. Der er indgået aftale med Schweiz om, at overenskomstenændres bl.a. med indsættelse af en betingelse om mindst 10 pct. kapitalandel.Desuden medfører overenskomsten med Georgien, at Danmark ikke kan beskatte udbytte,som et dansk datterselskab udlodder til et moderselskab i Georgien, som ejer mindst 50pct., som udgør mindst 2 mio. Euro, af kapitalen i det danske selskab.Endeligt medfører overenskomsten med USA, at Danmark ikke kan beskatte udbytte, somet dansk datterselskab udlodder til et moderselskab i USA, som råder over mindst 80 pct. afstemmerne i det danske selskab.Overenskomster, som giver ret til 5 pct. dansk skat af udbytte til udenlandsk moderselskabDobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Canada, Chile, Israel, Kroatien, Makedonien,Montenegro, Serbien, Sydafrika, Ukraine, Venezuela og Vietnam medfører, at Danmarkkan opkræve en skat på højst 5 pct. af bruttobeløbet af udbytte, som et dansk datterselskabudlodder til et moderselskab i det andet land.For Israel er det en betingelse, at et selskab i dette land råder over mindst 50 pct. af stem-merettighederne i det danske selskab. For et selskab i Vietnam kræves en kapitalandel påmindst 70 pct. eller mindst 12 mio. USD. For selskaber i de andre lande gælder en betingel-se om en kapitalandel på mindst 25 pct.Desuden medfører overenskomsten med Georgien, at Danmark kan beskatte udbytte, somet dansk datterselskab udlodder til et moderselskab i Georgien (som ikke opfylder betingel-serne for fritagelse for dansk beskatning) med højst 5 pct. af udbyttets bruttobeløb, hvismoderselskabet i Georgien ejer mindst 10. pct. af kapitalen det danske selskab og denneandel udgør mindst 100.000 Euro.Side 3
Endeligt medfører overenskomsten med USA, at Danmark kan beskatte udbytte, som etdansk datterselskab udlodder til et moderselskab i USA (som ikke opfylder betingelsernefor fritagelse for dansk beskatning) med højst 5 pct. af udbyttets bruttobeløb, hvis moder-selskabet ejer mindst 10 pct. af det danske selskab.Overenskomster, som giver ret til 10 pct. dansk skat af udbytte til udenlandsk moderselskabDobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Argentina, Bangladesh, Kina, Filippinerne, In-donesien, Jamaica, Japan, Marokko, Rusland, Taiwan, Thailand, Trinidad/Tobago ogUganda medfører, at Danmark kan opkræve en skat på højst 10 pct. af bruttobeløbet af ud-bytte, som et dansk datterselskab udlodder til et moderselskab i det andet land.Et selskab i Bangladesh anses kun som et moderselskab, hvis det ejer mindst 10 pct. af detdanske selskab. Et selskab i Trinidad/Tobago anses kun som moderselskab, hvis det råderover mindst 25 pct. af stemmerne i det danske selskab. I overenskomsterne med Kina, Rus-land, Taiwan og Thailand er der intet krav om kapitalandel. For selskaber i de andre landegælder en betingelser om en kapitalandel på mindst 25 pct.Desuden medfører Danmarks overenskomst med Vietnam, at Danmark kan opkræve enskat på højst 10 pct. af udbytte, som et dansk selskab udlodder til et moderselskab i Viet-nam, som ikke opfylder betingelsen for beskatning på højst 5 pct., hvis selskabet i Vietnamejer mindst 25 pct. af kapitalen i det danske selskab.Overenskomster, som giver ret til 15 pct. dansk skat af udbytte til udenlandsk moderselskabDobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Armenien, Australien, Hviderusland, Egypten,Indien, Korea, Kirgisistan, New Zealand, Pakistan, Sri Lanka, Tanzania, Tunesien, Tyrkietog Zambia medfører, at Danmark kan opkræve en skat på højst 15 pct. af bruttobeløbet afudbytte, som et dansk datterselskab udlodder til et moderselskab i det andet land.I overenskomsterne med Egypten, Indien og Tyrkiet er en betingelse om, at et selskab kunanses som et moderselskab, hvis det har en kapitalandel på mindst 25 pct. af det danske sel-skab.Overenskomster, som giver ret til 20 eller 25 pct. dansk skat af udbytte til udenlandsk mo-derselskabDanmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med Kenya medfører, at Danmark kan opkræ-ve en skat på højst 20 pct., når et dansk datterselskab udlodder udbytte til et moderselskab idette land. Det er en betingelse, at selskabet i Kenya råder over mindst 25 pct. af stemme-rettighederne i det danske selskab.Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med Brasilien medfører, at Danmark kan op-kræve en skat på højst 25 pct., når et dansk datterselskab udlodder udbytte til et modersel-skab i dette land. Det er en betingelse, at selskabet i Brasilien ejer mindst 25 pct. af kapita-len i det danske selskab.
Der er ikke skatteretlige hindringer for den danske beskatning af udbytter, som et danskselskab udlodder til et selskab, der er hjemmehørende i lande og områder, som hverken eromfattet af EU eller en dansk dobbeltbeskatningsoverenskomst.Sådant udbytte er allerede omfattet af en dansk skat på 27 pct. af udbyttets bruttobeløb, jf.selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, og stk. 2.
Side 4