Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
782765_0001.png
782765_0002.png
782765_0003.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
12. januar 2010
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 109 af 7. januar 2010(Alm. del).

Spørgsmål:

Ministeren anmodes om en skriftlig orientering om de punkter på dagsordenenfor ECOFIN-rådsmødet den 19. januar 2010, som er relevante for Skatteudvalget.

Svar:

På ECOFIN-mødet den 19. januar 2010 vurderes følgende dagsordenspunkter athave relevans for Skatteudvalget:RentebeskatningsdirektivetInddrivelsesdirektivetAdministrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)Anti-svigsaftaler med Liechtenstein og andre tredjelande
Alle sagerne var på dagsordenen for ECOFIN-mødet i december 2009, men blevtaget af dagsordenen. Der vurderes ikke at være sket væsentligt nyt i sagerne sidenda. Sagerne forventes behandlet som en samlet pakke på ECOFIN-mødet den 19.januar.RentebeskatningsdirektivetECOFIN forventes at drøfte forslaget til ændring af rentebeskatningsdirektivetmed henblik på at opnå politisk enighed. Rentebeskatningsdirektivet omfatteraktuelt kun automatisk udveksling af oplysninger om rentebetalinger mv. fra etpengeinstitut i et medlemsland til en fysisk person i et andet medlemsland. Revisi-onen af direktivet indebærer bl.a. en udvidelse af anvendelsesområdet samt præci-seringer af definitioner, hvilket har til formål bedre at sikre beskatning af rentebe-talinger.Der er umiddelbart enighed om elementerne i forslaget, idet Luxembourg og Øst-rig dog har et generelt forbehold.InddrivelsesdirektivetECOFIN ventes at have en generel drøftelse af forslaget til nyt direktiv om gensi-dig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og an-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
dre foranstaltninger med henblik på at opnå politisk enighed. Formålet med detnye inddrivelsesdirektiv er at effektivisere inddrivelsen af skattekrav mv. og styrkeet medlemslands mulighed for at inddrive skyldig skat af indkomst mv., som lan-dets borgere har optjent i andre EU-lande.Den væsentligste ændring i forhold til det gældende direktiv er, at anvendelsesom-rådet foreslås udvidet til at omfatte alle skatter og afgifter samt hæftelser for tab iforbindelse med manglende betaling af skatter og afgifter. Derudover indebærerforslaget bl.a., at anmodninger om inddrivelse bliver udformet i et standardiseretdokument, der sendes elektronisk mellem landenes myndigheder, hvilket vil effek-tivisere de administrative processer betydeligt.Der er generelt enighed blandt medlemslandene om indholdet af forslaget.Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)ECOFIN ventes at have en generel drøftelse af forslaget til nyt direktiv om admi-nistrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet) med henblik på at op-nå politisk enighed. Det nye direktiv skal styrke og udvide udvekslingen af oplys-ninger mellem medlemslandenes skattemyndigheder. Samtidig sætter direktivfor-slaget en stopper for bankhemmeligheden, idet medlemslandene ikke længere vilkunne afslå anmodning om oplysninger med henvisning til bankhemmelighed.Det væsentligste udestående i sagen vedrører automatisk informationsudveksling,herunder hvilke indtægtstyper der skal være omfattet af automatisk informations-udveksling, da det er forskelligt fra land til land, hvad skattemyndighederne har afindberettede oplysninger fra arbejdsgivere, banker mv. I det seneste kompromis-forslag lægges der op til, at der kun vil være pligt til automatisk informationsud-veksling vedr. løn og bestyrelseshonorarer, og at medlemslandene derudover au-tomatisk skal udveksle de oplysninger, de er i besiddelse af.Luxembourg og Østrig er imod forslaget, da de er modstandere af automatiskinformationsudveksling, som vil være det mest effektive instrument til at sikrebeskatning af kapitalgevinster mv.Anti-svigsaftaler med Liechtenstein og andre tredjelandeLiechtenstein udsendte den 12. marts 2009 en erklæring, hvori man forpligtede sigtil fuld implementering af OECD’s standarder for informationsudveksling på skat-teområdet. Det banede vejen for, at Kommissionen kunne påbegynde forhandlin-ger om en anti-svigsaftale med Liechtenstein.ECOFIN forventes på mødet at drøfte det endelige udkast til en anti-svigsaftalemed henblik på at opnå politisk enighed. Aftalen indebærer, at Liechtenstein påanmodning skal udveksle oplysninger til imødegåelse af svig, både for så vidt an-går direkte beskatning, indirekte beskatning, moms, told og landbrugslovgivning.
3
På mødet forventes Kommissionen endvidere at forelægge udkast til forhand-lingsmandater til anti-svigsaftaler med Andorra, Monaco og San Marino med hen-blik på vedtagelse. Der ventes desuden vedtaget mandat til forhandling medSchweiz om ændring af den gældende anti-svigsaftale med det formål, at den bl.a.også kommer til at omfatte direkte skatter. Anti-svigsaftalerne skal følge de sam-me principper som udkastet til aftale med Liechtenstein.Luxembourg og Østrig har forbehold, fordi en anti-svigsaftale med Liechtensteiner et skridt mod, at de to lande skal udveksle oplysninger automatisk i henhold tilrentebeskatningsdirektivet. Det hænger sammen med, at bl.a. de to lande, i for-bindelse med aftalen herom, fik indført en undtagelse, hvormed de skal sikre be-skatning af rentebetalinger ved at opkræve kildeskat af betalingen frem for auto-matisk at udveksle oplysninger. Undtagelsen udløber imidlertid når Liechtenstein,Monaco, Andorra, San Marino og Schweiz går over til informationsudveksling påanmodning.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen