Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
849405_0001.png
849405_0002.png
849405_0003.png
Folketingets Retsudvalg
DepartementetSlotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf. 72269000
Dato: 20. maj, 2010
Fax. 72269001E-mail [email protected]www.sum.dk
Under henvisning til Folketingets Retsudvalgs brev af 21. april 2010følger hermed indenrigs- og sundhedsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 989 (REU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV)
PDL/ J.nr. 2010-344
Spørgsmål nr. 989:”I forlængelse heraf, bedes ministeren endvidere redegøre for hvordan bar-net inddrages, når der foreligger beslutning herom. Ministeren bedes i denforbindelse komme med konkrete anonymiserede eksempler fra sagsbe-handlingen af sager, hvor børn har været inddraget, herunder hvad der erblevet sagt og evt. skrevet fra Statsforvaltningens side til de børn, der erblevet inddraget.”Svar:Jeg har fra statsforvaltningerne fået oplyst følgende om barnets inddragelse isagsbehandlingen:Tværfaglige møder med forældreneNår forældrenes konfliktniveau er højt, og deres barn har en alder, hvor enbørnesamtale kan blive aktuel, indkaldes forældrene sammen til tværfagligtmøde med en jurist og en børnesagkyndig. Formålet med mødet er at belysebarnets perspektiv gennem forældrenes oplysninger og at afdække foræl-drenes aftalepotentiale for at vurdere, om de selv kan løse konflikten. Hvisforældrene ikke kan løse konflikten, indgår forældrenes oplysninger og envurdering af deres konfliktniveau i statsforvaltningens grundlag for en senereafgørelse, herunder om barnet skal gives mulighed for at fremkomme medsine egne synspunkter, hvis barnet ønsker dette.Barnets perspektiv og børnesamtalenForpligtelsen til at inddrage barnet direkte i sagen gælder ikke, hvis det måantages at være til skade for barnet, eller det må anses for unødvendigt eftersagens omstændigheder. Statsforvaltningen vurderer derfor altid, om barnetskal gives mulighed for at fremkomme med sine egne synspunkter, hvis
2
barnet ønsker dette, eller om barnets perspektiv kan eller skal belyses påanden måde. Efter Familiestyrelsens og statsforvaltningernes praksis kander afholdes børnesamtale med børn fra 7-8 års alderen og undtagelsesvistmed børn på 5-6 år.Når barnets perspektiv belyses gennem oplysninger fra forældrene ellerandre, og forældrene bliver enige om at løse deres konflikt gennem en afta-le, evt. en foreløbig aftale, er det unødvendigt at inddrage barnet direkte isagen. Konflikten løses således ved forældrenes aftale. Som eksempel påtværfagligt møde og forældreaftale henvises til bilag 1.Hvor forældrene ikke kan indgå en aftale, vurderer statsforvaltningen forudfor sin afgørelse, om barnets perspektiv kan eller skal belyses på andenmåde, herunder om barnet skal indkaldes til en børnesamtale. Statsforvalt-ningen vurderer forud for beslutning om samtale med barnet, om en samtalemed barnet er unødvendig eller kan være til skade for barnet. Hvis statsfor-valtningen skønner, at det er unødvendigt at indkalde barnet til samtale,træffes der umiddelbart en afgørelse. Som eksempel på afgørelse, hvor deter unødvendigt at inddrage barnet direkte, henvises til bilag 2.Såfremt statsforvaltningen skønner, at en børnesamtale kan være til skadefor barnet eller andre særlige forhold gør sig gældende, søges barnets per-spektiv belyst ved indhentelse af oplysninger fra andre myndigheder ellerinstitutioner, før statsforvaltningen træffer beslutning om afholdelse af enbørnesamtale. Som eksempler på afgørelse, hvor det er til skade for barnetat inddrage det direkte, henvises til bilag 3 og 4.Når statsforvaltningen beslutter, at barnet skal indkaldes til samtale, kan detefterfølgende vise sig muligt for forældrene at indgå aftale, enten fordi debåde før og efter samtalen er indstillet på at følge deres barns mening, ellerfordi de efter samtalen bliver opmærksom på det dilemma, som de har bragtderes barn i. Som eksempler på børnesamtaler med efterfølgende forældre-aftale, henvises til bilag 5a, 5b, 5c og 6a, 6b, 6c.Når statsforvaltningen træffer afgørelse efter afholdelse af en børnesamtale,inddrages barnets mening i grundlaget for afgørelsen ud fra en konkret vur-dering af forældrenes konflikt sammenholdt med barnets alder og moden-hed.Som eksempler på afgørelser, hvor barnets mening jf. børnesamtale ikkefølges, henvises til bilag 7a, 7b og 8a, 8b.Som eksempler på afgørelser, hvor barnets mening jf. børnesamtale føl-ges, henvises til bilag 9a, 9b og 10a, 10b.
3
Jeg skal tilføje, at reguleringen af statsforvaltningernes faglige virksomhedinden for familieretten henhører under Justitsministeriets ressort.
Bertel Haarder
/ Jens Kristian Poulsen