Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. maj 2010Lovafdelingen2010-792-1302LOJ42604
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 955 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. april 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 955 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes redegøre for de forskellige procedurer forat fastslå faderskab.”Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at det følger af børnelovens § 1, stk. 1, at etbarn født inden for ægteskab betragtes som barn af ægtemanden, hvorforfaderskabet i denne situation automatisk er fastslået. Det gælder dog ik-ke, hvis ægtefællerne ved barnets fødsel er separerede, moren inden forde sidste 10 måneder før barnets fødsel har været gift med en andenmand uden at være separeret, eller begge ægtefæller anmoder om, at derrejses faderskabssag, jf. § 1, stk. 2. I disse tilfælde vil statsforvaltningenbehandle faderskabssagen. Sagen kan indbringes for retten af statsfor-valtningen.Hvis et barn fødes af en ugift kvinde, anses en mand som far til barnet,hvis han og moren i forbindelse med barnets fødsel skriftligt afgiver enomsorgs- og ansvarserklæring, medmindre moren inden for de sidste 10måneder før barnets fødsel har været gift med en anden mand uden atvære separeret, eller en eller begge parter på tidspunktet for erklæringener umyndig eller under værgemål. Ved indgivelse af en omsorgs- og an-svarserklæring fastslås faderskabet, jf. børnelovens § 2.En mand kan anerkende faderskabet efter § 14, stk. 1, hvis han og morenerklærer, at de sammen vil varetage omsorgen og ansvaret for barnet,medmindre moren inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel ellerforventede fødsel har været gift med en anden mand uden at være separe-ret.Efter børnelovens § 14, stk. 2, kan en mand, som har haft seksuelt for-hold til barnets mor i den periode, hvor hun blev gravid, endvidere aner-kende faderskabet, hvis moren efter det oplyste ikke har haft seksueltforhold til andre mænd i denne periode, eller han utvivlsomt er barnetsfar.Moren har desuden mulighed for at indlede en faderskabssag i statsfor-valtningen. Er der ikke registreret en far, vil statsforvaltningen selv ind-lede sagen, hvis moren ikke gør det, jf. § 7. Moren har efter § 8, stk. 1,pligt til at oplyse, hvem der er eller kan være barnets far, og der kan fore-2
tages retsgenetiske undersøgelser af parterne i sagen for at få fastslåetfaderskabet, jf. § 11. Er der tvivl om, hvem faren er, eksempelvis hvisparterne ikke medvirker til de retsgenetiske undersøgelser, indbringerstatsforvaltningen sagen for retten, der kan træffe bestemmelse om gen-nemførelse af retsgenetiske undersøgelser af sagens parter, jf. § 18.Er en kvinde blevet kunstigt befrugtet af en læge eller under en lægesansvar, anses hendes ægtemand eller partner som barnets far, hvis hanhar givet samtykke til behandlingen, og barnet må antages at være blevettil ved denne, jf. § 27, stk. 1. Er moren enlig, eller lever hun i et homo-seksuelt samlivsforhold eller registreret partnerskab, vil faderskabssagenblive henlagt som uoplyst, hvis der er anvendt anonym donorsæd, og deri øvrigt ikke foreligger oplysninger om forhold, som gør det betænkeligtat henlægge sagen, jf. § 28, stk. 1.
3