Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
846689_0001.png
846689_0002.png
846689_0003.png
846689_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
17. maj 2010ØkonomikontoretCecilie MaarbjergQvist2010-0030-00477226
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 942 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. april 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 942 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Hvad er ministerens holdning til, at efterforskning og præ-ventivt arbejde, jf. Midtjyllands Avis den 8. april 2010, ernedprioriteret af Midt- og Vestjyllands Politi i Silkeborg pågrund af ressourcemangel?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse forRigspolitiet, som har oplyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Midt-og Vestjyllands Politi, som oplyser følgende:”Det kan oplyses, at Midt- og Vestjyllands Politis hold-ning til efterforskning og det kriminalitetsforebyggendearbejde er afspejlet i den lokale strategi:”- Det er Midt- og Vestjyllands Politis strategiskehensigt og mål, at der ydes en offensiv indsats pådet forebyggende arbejde – med udgangspunkt iSamarbejdsaftalen mellem SSP-Samrådet og DetKriminalpræventive Sekretariat (DKS) i Midt- ogVestjyllands Politi.- Det er Midt- og Vestjyllands Politis strategiskehensigt, at der gennem en offensiv analytisk bag-grund skabes grundlag for en målrettet indsats ogen konsekvent strafferetlig reaktion mod ger-ningsmænd, der forøver indbrud i beboelse.”I forbindelse med politireformen har Midt- og Vestjyl-lands Politi fra starten valgt at satse på borgernes tryg-hed og sikkerhed.Dette er udmøntet ved at styrke patruljedækningen i he-le politikredsen. Baggrunden for dette er blandt andetat sikre, at politiet kommer, når borgerne har brug fordet, samt at sikre, at borgerne kan færdes og opholdesig så trygt som muligt i nærmiljøet, og at borgernetrygt kan bevæge sig i nattelivet.I Silkeborg har det betydet, at patruljedækningen erforøget fra 32 ugentlige patruljer – inklusiv hundepa-truljer – til 40 ugentlige patruljer samt et vekslende,men passende antal kredsdækkende hundepatruljer.Den samlede patruljedækning i kredsen er 272 ugentli-ge patruljer.2
Det har betydet, at responstiden, fra borgeren ringer tilpolitiet med en alvorlig hændelse, og til politiet erfremme ved borgeren, er faldet fra 13,26 min. i 2006 til9,03 min. i 1. kvartal 2010. Dette gælder for hele politi-kredsen. Politiets hurtigere tilstedeværelse sikrer bor-gernes tryghed og er et kraftigt signal om nærvær frapolitiets side. En hurtig politimæssig tilstedeværelse harstor præventiv effekt dels i form af tydelig prioriteringaf indsats, dels i form af mulighed for anholdelse afgerningsmænd.Indsatsen mod indbrud prioriteres højt – indbruddenebliver efterforsket og indgår i den samlede prioriteringaf opgaverne, herunder sammen med personfarlig kri-minalitet.Den øgede patruljedækning har medført, at der ikke he-le tiden har været de ønskelige ressourcer til at foretageefterforskning af sager, der ikke påvirker borgernesumiddelbare tryghed, i den hastighed, der har været øn-skelig. Dette indebærer, at sager om socialbedrageri ogøkonomisk kriminalitet periodisk ikke har haft en pri-mær prioritet.I forbindelse med politikredsformen blev der etablereten Central Efterforskningsafdeling, der har til opgave atefterforske alvorlig, ressourcetung, organiseret ellerkompliceret kriminalitet. Afdelingen har løbende assi-steret efterforskningsafdelingen i Silkeborg, ligesom enrække sager er overtaget af afdelingen.Der er fra centralt hold sat fokus på behandlingen afvisse økonomiske sager, og der skal udarbejdes mile-pælsplaner for fremdriften i alle større økonomiske sa-ger. Midt- og Vestjyllands Politi har udarbejdet de for-nødne milepælsplaner, og disse overholdes. Sager omsocialt bedrageri indgår ligeledes i prioriteringen af sa-ger om økonomisk kriminalitet.Med udgangspunkt i strategien for det kriminalitetsfo-rebyggende samarbejde er det formelle samarbejdemellem SSP-Samrådet og DKS nedskrevet i en samar-bejdsplan, hvori der nærmere redegøres for formåletmed samarbejdet. Samarbejdsplanen beskriver endvide-re relationer og procedurer i det koordinerende samar-bejde.Samarbejdet mellem SSP-Samrådet og DKS bygger pårespekt, ligeværdighed, dialog og tillid mellem parter-ne. Alt med det mål, at der foretages et koordine-3
ret SSP-samarbejde, der har til hensigt at nedbringe an-tallet af børn og unge, der begår kriminalitet eller udvi-ser anden uhensigtsmæssig adfærd.I Silkeborg har Lokalrådet udarbejdet et udkast til enhandleplan, hvoraf følgende fokus- og indsatsområder i2010 fremgår: Det Kriminalitetsforebyggende samar-bejde SSP og SSP+, Indsatsen mod Rocker- og Bande-medlemmer og disses kriminalitet, Indsatsen mod ind-brud i privat beboelse – Borgervendt kriminalitet, Ind-satsen på Færdselsområdet, Værtshuskontrol ogutryghedsskabende adfærd (Trygt Natteliv), PSP-samarbejdet (Psykiatri - Socialforvaltning – Politi) ogBorgermøder.””
4