Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
839575_0001.png
839575_0002.png
839575_0003.png
839575_0004.png
Dok.:
MNJ40777

Udkast til tale til brug for mødet den 15. april 2010 i Folketingets Retsudvalg

forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 22.-23. april 2010

I næste uge afholdes der i Luxembourg rådsmøde om retlige og indre anliggender.Udvalget har modtaget et samlenotat om de væsentligste sager på rådsmødet, og jegkan oplyse, at alle sagerne på dagsordenen for RIA-rådsmødet forelægges til oriente-ring.Som det ser ud nu, må vi forvente, at der bliver tale om et af de mere rolige rådsmø-der.Jeg vil i det følgende koncentrere mig om de væsentligste af sagerne, men udvalget ernaturligvis velkommen til også at spørge til de sager, som jeg ikke selv nævner.

[Generelt om forbeholdet]

Inden jeg kommer nærmere ind på dagsordenens enkelte punkter, vil jeg imidlertidgerne mere generelt nævne, at samarbejdet om politi og strafferet med Lissabon-traktaten som bekendt blev en del af det overstatslige samarbejde. Det indebærerbl.a., at samarbejdet om politi og strafferet i dag er omfattet af det danske retsforbe-hold med den virkning, at Danmark ikke vil kunne medvirke til vedtagelsen af nyEU-lovgivning om politi og strafferet. Det betyder f.eks., at Danmark ikke vil kunnedeltage i vedtagelsen af dagsordenens punkt 7 om den europæiske beskyttelsesordre.

[Rådskonklusioner om forebyggelse af økonomisk kriser og støtte til økonomisk

aktivitet]

Dagsordenens

punkt 1

drejer sig om et udkast til rådskonklusioner, der er fremlagt afdet spanske formandskab. Det indeholder en række henstillinger til Kommissionen ogmedlemsstaterne om tiltag inden for RIA-området, der kan understøtte den økonomi-ske aktivitet og medvirke til at forebygge fremtidige økonomiske kriser. Der er såle-des tale om en række hensigtserklæringer, hvor efterfølgende tiltag vil skulle analyse-res nærmere. Jeg kan i øvrigt oplyse, at udkastet i høj grad bygger på tiltag, som alle-rede er medtaget i Stockholm-programmet.Fra dansk side er vi positive over for udkastet og kan tilslutte os vedtagelsen afrådskonklusionerne, som formandskabet heller ikke forventer, vil give anledning tildrøftelser på Rådsmødet.

[SIS II]

Herefter vil jeg gerne nævne

punkt 3,

som drejer sig om anden generation af Schen-gen-informationssystemet, det såkaldte ”SIS II”. Det er en sag, som mine forgængereadskillige gange har orienteret udvalget om.Rådet besluttede i juni 2009 at fortsætte arbejdet med udviklingen af SIS II. Rådetfastholdt dog samtidig muligheden for at udvikle et mindre avanceret system, hvisman ikke når en række tekniske milepæle for udviklingen af SIS II.Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet vil orientere Rådet om resultatet af dengennemførte milepælstest, og der vil på den baggrund formentlig blive vedtaget noglerådskonklusioner om det videre arbejde med projektet. Det er forventningen, atKommissionen vil lægge op til, at den første milepælstest er bestået. Hvis dette ertilfældet, kan projektet gå over i en ny fase, hvor der skal afholdes en række nye test-prøver med henblik på at gennemføre den anden milepælstest.
Jeg kan sige, at vi fra dansk side tillægger udvikling af SIS-II projektet stor betyd-ning. Udvalget vil høre mere til sagen, når Rådet på et senere tidspunkt skal diskutereden nævnte milepæltest 2.[Den

Europæiske Menneskerettighedskonvention]

Punkt 4

er en orientering om status med arbejdet med EU’s tiltrædelse af Den Euro-pæiske Menneskerettighedskonvention.Lissabon-traktaten indebærer, at EU skal tiltræde Den Europæiske Menneskerettig-hedskonvention. Det er tanken, at Kommissionen skal bemyndiges til at indlede for-handlinger med Europarådet om EU’s tiltrædelse af konventionen. Der er en rækkespørgsmål af juridisk og teknisk karakter, der skal afklares, før Kommissionen får ensådan bemyndigelse. Det forventes, at der på rådsmødet vil blive givet en statusorien-tering om sagen.

[Den europæiske beskyttelsesordre]

Dagsordenens

punkt 7

drejer sig om den europæiske beskyttelsesordre.Min forgænger nævnte sagen i forbindelse med forelæggelse af dagsordenen for detseneste rådsmøde i februar.Tanken med forslaget er, at en person, som er undergivet en såkaldt beskyttelsesfor-anstaltning i én medlemsstat, fortsat kan være undergivet denne foranstaltning, selvom personen tager ophold i en anden EU-medlemsstat. En beskyttelsesforanstaltningvil kunne bestå i tiltag, der beskytter en person mod chikane eller lignende fra en an-den person.
Et praktisk eksempel på forslagets anvendelse kunne være, at en kvinde, som her ilandet er beskyttet af et polititilhold mod f.eks. sin tidligere samlever, kan få beskyt-telsesforanstaltningen – altså polititilholdet – med sig, hvis hun flytter til en andenEU-medlemsstat.Vi synes fra dansk side, at idéen med forslaget er god, men der udestår stadig en ræk-ke juridiske og tekniske spørgsmål, som skal afklares, før forslaget kan vedtages. Pådet kommende rådsmøde har formandskabet alene lagt op til, at der skal opnås gene-rel enighed om hovedelementerne i forslaget, og vi ser frem til at deltage i disse drøf-telser.

[Europæisk Pagt om narkosmugling]

Jeg vil endelig nævne dagsordenens

punkt 8,

der drejer sig om en europæisk narkoti-kapagt. Udtrykket pagt lyder måske lidt voldsomt, men det reelle indhold af forslageter mere beskedent end titlen antyder. Med forslaget lægges der op til, at koordinatio-nen mellem medlemsstaterne indbyrdes og mellem medlemsstaterne og Europol styr-kes. Dette skal bl.a. ske ved at styrke samarbejdet mellem forbindelsesofficerer, deropholder sig i regioner, som særligt berøres af grænseoverskridende narkotikahandel.Forslaget fokuserer på indsatsen mod heroin og kokain, og de foreslåede initiativerretter sig i særlig grad mod de lande, der er berørt af den grænseoverskridende narko-tikahandel med disse stoffer. Det vil i praksis først og fremmest sige Middelhavslan-dene og Balkan. Vi hilser fra dansk side initiativet velkomment.Tak.