Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
3. maj 2010Strafferetskontoret2010-792-1291RAJ41406
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 906 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. april 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 906 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Vil ministeren redegøre for straffelovens strafskærpendemuligheder i forbindelse med indbrudskriminalitet, hvor for-bryderne bevidst udnytter en families tragedie eller død til atbegå indbrud i de pågældendes bolig, og vil ministeren med-virke til at skærpe straffen yderligere for denne kriminalitets-form?”Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at den, som uden besidderens samtykkeborttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettigetvinding ved dens tilegnelse, straffes for tyveri, jf. straffelovens § 276,stk. 1.Strafferammerne for tyveri fremgår af straffelovens §§ 285-287. Efterstraffelovens § 285, stk. 1, er strafferammen for tyveri som udgangspunktfængsel indtil 1 år og 6 måneder.Straffen kan stige til fængsel indtil 6 år, når forbrydelsen er af særliggrov beskaffenhed navnlig på grund af udførelsesmåden, eller fordi for-brydelsen er udført af flere i forening eller under medtagelse af våbeneller andet farligt redskab eller middel, eller på grund af de stjålne gen-standes betydelige værdi eller de forhold, under hvilke de befandt sig,eller når et større antal forbrydelser er begået, jf. straffelovens § 286, stk.1Inden for rammerne af straffelovens §§ 285-287 fastsættes straffen fortyveri efter straffelovens almindelige strafudmålingsregler i kapitel 10.Straffen fastsættes således af domstolene efter en konkret vurdering afomstændighederne i den enkelte sag,Ved vurderingen af lovovertrædelsens grovhed lægges der bl.a. vægt på,hvorvidt der er tale om indbrud i privat hjem, om tyveriet er planlagt ellerled i omfattende kriminalitet, samt om tyveriet er udført af flere ger-ningsmænd, jf. herved også straffelovens §§ 81, nr. 2 og 3.Det anses endvidere som en skærpende omstændighed, at gerningsman-den har udvist særlig hensynsløshed, for eksempel ved at have forårsagetødelæggelser i forbindelse med indbrud i privat beboelse, som går videreend det, der normalt er forbundet med indtrængen i fremmed hus, jf.straffelovens § 81, nr. 5.2
Det bemærkes endvidere, at det fremgår af straffeloven § 81, nr. 10, atdet ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som strafskær-pende omstændighed, at gerningsmanden har udnyttet forurettedes vær-geløse stilling. Bestemmelsen sigter ifølge forarbejderne til lov nr. 218 af31. marts 2004 navnlig til kriminalitet, som begås over for udsatte per-songrupper, men kan også være anvendelig, hvor omstændighederne be-virker, at forurettede er værgeløs. Som eksempel nævnes tyveri fra en bil,der som følge af et trafikuheld har måttet efterlades ulåst.Det tilføjes, at opregningen i straffelovens § 81 af hensyn, som i alminde-lighed skal indgå som skærpende omstændigheder ved straffastsættelsen,ikke er udtømmende.De af spørgeren nævnte forhold vil således også efter en konkret vurde-ring kunne indgå som en skærpende omstændighed.Justitsministeriet finder på den anførte baggrund ikke, at der er behov foryderligere lovgrundlag for strafskærpelse i forbindelse med den ind-brudskriminalitet, som omtales i spørgsmålet.
3