Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
831016_0001.png
831016_0002.png
Folketingets Retsudvalg
DepartementetSlotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf. 72269000
Dato: 19. april 2010
Fax. 72269001E-mail [email protected]www.sum.dk
Under henvisning til Folketingets Retsudvalgs brev af 9. april følgerhermed indenrigs- og sundhedsministerens endelige svar på spørgs-mål nr. 871 (REU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV)
LEA/ J.nr. 2010-344
Spørgsmål nr. 871:”Hvad er Statsforvaltningernes praksis omkring inddragelse af børnene isamværssager, kan det forekomme, at Statsforvaltningen både mundtligt ogskriftligt understreger, at børnene skal vælge selv?”
Svar:Statsforvaltningerne har overfor mig oplyst, at de i hver enkelt sag foretageren individuel og konkret vurdering af, på hvilken måde barnets perspektivskal belyses. I relation hertil foretages der efter en samtale med forældreneen vurdering af, hvorvidt barnet skal inddrages direkte, herunder vurde-res, om en sådan inddragelse vil belaste barnet yderligere. Det dilemma, derligger i forholdet mellem belastningen ved en direkte inddragelse af barnetog den ”umyndiggørelse”, der er i at undlade at inddrage barnet direkte, harstor betydning for, hvorvidt statsforvaltningerne indkalder barnet til en samta-le.
2
I forbindelse med en børnesamtale får barnet indledningsvis fortalt, at dethar ret til, men ikke pligt til at udtale sig, og at det er de voksne, der har an-svaret for aftaler og afgørelser. Barnet får aldrig den besked, at det skalvælge. Formålet med samtalen er at få belyst barnets perspektiv, det vil sigebarnets oplevelser, tanker, følelser mv. i forhold til dets situation. Barnetsperspektiv indgår i det samlede grundlag for statsforvaltningens afgørelserom samvær.
Bertel Haarder/ Jens Kristian Poulsen