Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
832236_0001.png
832236_0002.png
832236_0003.png
832236_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
22. april 2010Lovafdelingen2010-792-1276BBO41434
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 863 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. marts 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 863 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen omdelt på REUalm. del - bilag 398, herunder oplyse, hvordan man kan på-lægge faderen at betale alle transportudgifter pga. flytningentil Århus, om sagen i Statsforvaltningen Sjælland primært ba-seres på oplysninger fra moderen og at Statsforvaltningen erblevet gjort opmærksom på dette men intet har foretaget sigog, om det er korrekt, at man kan opretholde hemmeligadresse og tlf. nr. på basis af en falsk voldsanmeldelse?”

Svar:

1.

I den henvendelse, der omtales i spørgsmålet, er der redegjort nærmerefor en konkret sag om bopæl og samvær, herunder transport i forbindelsemed samvær. Det fremgår af henvendelsen, at der verserer en sag mellemforældrene om børnenes bopæl ved domstolene. Det fremgår endvidere,at faderen har anlagt sag mod Familiestyrelsen, der har stadfæstet stats-forvaltningens afgørelse om transport i forbindelse med samværet.Det anføres bl.a. i henvendelsen, at statsforvaltningen har truffet afgørel-se om midlertidigt samvær ud fra moderens urigtige oplysninger. Derud-over anføres det, at statsforvaltningen har ændret forældrenes aftale ombørnenes samvær med faderen, herunder transporten i forbindelse medsamværet, således at forældrene fortsat skal deles om den praktiske del aftransporten i forbindelse med samværet, men sådan at faderen fremoverskal betale transportudgifterne. Det anføres også, at statsforvaltningenalene har begrundet afgørelsen om transport i forbindelse med samværetmed faderens flytning. Endelig anføres det, at moderen har fået hemme-lig adresse og hemmeligt telefonnummer.Justitsministeriet finder det rigtigst ikke at kommentere den konkrete sagnærmere.

2.

Generelt kan det i anledning af henvendelsen oplyses, at forældrean-svarsloven bygger på et grundlæggende princip om, at et barn har ret tilto forældre. Det indebærer bl.a., at det er begge forældres ansvar, at bar-nets samvær med den forælder, som det ikke bor hos, er velfungerendeog kan praktiseres, jf. forældreansvarslovens § 19, stk. 1. Det er derfor etvigtigt element i loven, at forældrene skal samarbejde også om transpor-ten i forbindelse med samvær. Det fremgår af bemærkningerne til forsla-get til forældreansvarsloven (Folketingstidende 2006-07, Tillæg A, s.4407 ff.), at hensigten hermed er at fastholde forældrenes ansvar for, at2
samværet kommer til at fungere, samtidig med at begge forældre i for-bindelse med flytning i højere grad vil overveje, hvordan samværet vilkunne fungere i praksis efter flytningen.Det fremgår endvidere af forarbejderne til forældreansvarsloven, attransporten af barnet i forbindelse med samvær som udgangspunkt skalforegå på den måde, at samværsforælderen sørger for afhentning af bar-net ved samværets begyndelse, mens bopælsforælderen sørger for af-hentning af barnet i forbindelse med afslutningen af samværet. Hver for-ælder afholder udgifterne til den del af transporten, som den pågældendeer ansvarlig for, herunder transporten af både barnet og en eventuel led-sager, jf. § 14, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1071 af 6. september 2007 omforældremyndighed, barnets bopæl og samvær m.v.Der kan være særlige omstændigheder i en sag, der gør, at udgangspunk-tet om deling af transporten i forbindelse med samværet efter en konkretvurdering må fraviges. Det kan være tilfældet, hvis der er meget stor for-skel i forældrenes indkomster, hvis den ene af forældrene flytter, og flyt-ningen gør transporten i forbindelse med samværet væsentligt mere be-sværlig eller bekostelig, hvis praktiske forhold gør det umuligt eller ufor-holdsmæssigt besværligt for den ene af forældrene at deltage i transpor-ten, eller hvis der foreligger andre særlige omstændigheder, jf. bekendt-gørelsens § 14, stk. 2.Forældrene kan selv aftale, hvordan transporten af barnet i forbindelsemed samværet skal foregå. Hvis der opstår uenighed om en samværsafta-le eller -ordning, herunder aftaler om transport i forbindelse med samvæ-ret og betaling herfor, kan enhver af forældrene efter forældreansvarslo-ven § 21, stk. 3, anmode statsforvaltningen om at træffe afgørelse omsamværet. Statsforvaltningen kan i den forbindelse ændre en aftale ellerafgørelse om transport og betaling herfor, jf. forældreansvarslovens § 21,stk. 4. Der skal dog tages hensyn til baggrunden for aftalen og eventuelleforudsætninger herfor.Det beror altid på en konkret, skønsmæssig vurdering, om der er grund-lag for at bestemme, at der skal ske en anden fordeling af ansvaret fortransporten. Hvis statsforvaltningen skønner, at der er grundlag for atfravige udgangspunktet om, at transporten er forældrenes fælles ansvar,skal statsforvaltningen efter en konkret vurdering finde frem til den bed-ste løsning for barnet.3
Hvis den ene forælder flytter, og flytningen gør transporten i forbindelsemed samværet væsentligt mere besværlig eller bekostelig, kan den foræl-der, der vælger at flytte, pålægges at stå for den overvejende del af trans-porten, herunder udgifterne hertil. Dette gælder både samværs- og bo-pælsforælderen. Baggrunden for flytningen kan undtagelsesvis tillæggesbetydning ved afgørelsen.Det bemærkes, at efter § 83, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik kan hveraf forældrene søge kommunen om dækning af udgifterne til transportenaf barnet i forbindelse med samværet.

3.

Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at statsforvaltningen har pligttil at tilvejebringe et fyldestgørende faktisk og retligt grundlag for afgø-relsen. Det påhviler således statsforvaltningen at indhente de oplysninger,der er nødvendige for at afgøre sagen, eller at foranledige, at forældrenefremlægger oplysningerne.Spørgsmålet om, hvornår der foreligger et forsvarligt oplysningsgrund-lag, beror på en skønsmæssig vurdering. Denne vurdering bygger først ogfremmest på, hvilke spørgsmål der rejses i sagen, oplysningernes art ogomfang samt det anvendte retsgrundlags mere eller mindre detaljeredekarakter. Det vil også kunne indgå i vurderingen, hvor indgribende enafgørelse, der kan blive tale om.Samværsområdet er karakteriseret ved, at afgørelserne i vid udstrækninger skønsmæssige. Det skal i den forbindelse særligt bemærkes, at der ertale om partstvister, og at alle afgørelser derfor vil rumme bebyrdendeelementer for mindst en af forældrene.

4.

Endelig kan det oplyses, at forældreansvarsloven ikke indeholder reg-ler, der regulerer spørgsmålet om en forælders eventuelle pligt til at oply-se en bopælsadresse eller et telefonnummer til den anden forælder.Spørgsmålet om, hvorvidt en beskyttet/hemmelig adresse og et hemme-ligt telefonnummer kan opretholdes i forhold til den anden forælder, re-guleres derfor af almindelige forvaltningsretlige regler.Ved fastsættelse af samvær vil der normalt blive taget højde for en foræl-ders eventuelle ønske om, at forælderens beskyttede adresse ikke udleve-res til den anden forælder. Det kan f.eks. ske ved, at afhentning og afle-vering ved samværets begyndelse og afslutning foregår et neutralt sted.4