Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
824333_0001.png
824333_0002.png
824333_0003.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
9. april 2010

Besvarelse af spørgsmål 859 alm. del stillet af Retsudvalget den 24.

marts 2010.

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

Spørgsmål 859:

Hvilke sikkerhedsmæssige krav findes ifølge lovgivningen i forbindelsemed opsætning af store telt-overdækninger til sikring af publikum og erdet korrekt at der ikke stilles krav om iagttagelse afsikkerhedsbestemmelserhverkenefterbestemmelserneiBygningsreglementet eller Tekniske Forskrifter for Forsamlingstelte, jf.en afgørelse fra Østjyllands Politi af 12. januar 2010?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervs- og Byggestyrelsen, der udtalerfølgende, som jeg kan henholde mig til:”Byggeloven finder anvendelse på transportable konstruktioner, såfremtdisse ønskes gjort til genstand for bygningsmæssig udnyttelse, der ikke eraf rent forbigående art. Transportable konstruktioner kan blandt andetomfatte telte af en vis størrelse.Ved vurderingen af om en transportabel konstruktion skal sidestilles medanden bebyggelse, er benyttelsens varighed et af de momenter, der skalindgå i vurderingen. Et andet element er antallet af personer, som skalbenytte teltet, idet dette er en stærk indikator på, om teltet anvendes påsamme måde som en fast bygning.Det er kommunalbestyrelsen, der er bygningsmyndighed, hvilket betyder,at det altid er den stedlige kommune, der konkret behandler en ansøgningom byggetilladelse. Vurderingen af, hvorvidt anvendelsen af en transpor-tabel konstruktion er af rent forbigående art, samt om udnyttelsen har enbygningsmæssig karakter, er således en konkret vurdering, der skal fore-tages af kommunen.Hvis kommunen fx modtager en ansøgning om byggetilladelse til et mid-lertidigt telt, vil kommunens afgørelse af, hvorvidt teltet skal byggesags-behandles, bero på en konkret vurdering af teltets konkrete anvendelse,herunder hvad teltet skal bruges til, hvor længe teltet skal benyttes, samthvordan og af hvem teltet skal benyttes. Kommunen foretager således enrisikovurdering af forholdene.Hvis et telt er omfattet af byggelovgivningen, skal teltet leve op til alle de
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/3
regler og krav, der er fastsat i medfør af byggeloven. Herunder blandt an-det krav til teltets konstruktive forhold, som findes i bygningsreglemen-tet.Det er vurderingen, at telte af en vis størrelse meget ofte vil falde ind un-der byggelovens anvendelsesområde og dermed skal opfylde reglerne ibygningsreglementet.I de tilfælde hvor kommunen efter en konkret vurdering af en transporta-bel konstruktions anvendelsesformål mv. konkret skønner, at konstrukti-onen kan karakteriseres som værende af rent forbigående art, finder byg-geloven ikke anvendelse.”Endvidere er der indhentet følgende udtalelse fra Beredskabsstyrelsen,som jeg kan henholde mig til:”Beredskabslovgivningen supplerer og skærper på visse områder bygge-lovgivningen med det formål at regulere forebyggelse af brand og sikringaf forsvarlige rednings- og slukningsmuligheder i tilfælde af brand, bl.a.for lokaliteter, hvor mange mennesker er samlet, eller hvor mange men-nesker samles under særlige forhold.Beredskabslovgivningen indeholder bl.a. regler, som gælder for forsam-lingstelte. Forsamlingstelte er reguleret i bekendtgørelse nr. 553 af 21. ju-ni 2001 om brandværnsforanstaltninger for forsamlingstelte, selskabshu-se, salgsområder og campingområder, der ikke er omfattet af campingreg-lementet (i det følgende: bekendtgørelsen), og i tekniske forskrifter af 18.oktober 2005 for forsamlingstelte, selskabshuse, salgsområder og cam-pingområder, der ikke er omfattet af campingreglementet (i det følgende:de tekniske forskrifter).Formålet med bekendtgørelsen og de tekniske forskrifter er bl.a. at fore-bygge brand og at sikre frie flugtveje, der giver de tilstedeværende perso-ner – publikum og medarbejdere – mulighed for at bringe sig i sikkerhed itilfælde af brand.Hvorvidt en stor teltoverdækning kan betragtes som et forsamlingstelt ef-ter bekendtgørelsen og de tekniske forskrifter, beror på en konkret vurde-ring, hvor der tages afsæt i definitionen af et forsamlingstelt. Et forsam-lingstelt er i bekendtgørelsen og de tekniske forskrifter defineret som ettelt med master og barduner, stålrammer eller lignende, der anvendes somforsamlingslokalitet. Under henvisning til formålet med reglerne er detBeredskabsstyrelsens opfattelse, at det i denne vurdering må indgå, ompersoner under overdækningen uhindret kan forlade arealet i tilfælde afbrand.Kan personer under en overdækning uhindret forlade arealet i tilfælde afbrand, betragtes overdækningen ikke som et forsamlingstelt og er såledesikke omfattet af beredskabslovgivningen. Dette skyldes, at der ikke er
3/3
særlige risici i relation til personsikkerheden i tilfælde af brand.Kan personer ikke uhindret forlade arealet, må teltoverdækningen betrag-tes som et forsamlingstelt og er dermed omfattet af bekendtgørelsen og detekniske forskrifter. I de tekniske forskrifter fremgår generelt, at forsam-lingstelte på over 50 m2skal placeres, indrettes og benyttes på en sådanmåde, at risikoen for, at brande opstår, at brande breder sig, og at person-skade finder sted, formindskes mest muligt. Endvidere skal forsvarligerednings- og slukningsmuligheder sikres i tilfælde af brand. I de tekniskeforskrifter er der således fastsat regler om afstandskrav, krav til flugtvejem.v.”Østjyllands Politi har i afgørelsen af 12. januar 2010 vurderet, at over-dækningen ikke var omfattet af bestemmelserne i hverken byggeloven el-ler bekendtgørelse nr. 553 af 21. juni 2001 om brandværnsforanstaltnin-ger mv.