Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. april 2010Lovafdelingen2010-792-1273BBO41432
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 856 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. marts 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 856 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Hvilke overvejelser har ministeren gjort sig for at sikre enadministration af forældreansvarsloven, der lever op til lo-vens intentioner?”Svar:
Forældreansvarsloven bygger på en politisk aftale mellem samtlige parti-er i Folketinget. Af bemærkningerne til forslaget til forældreansvarsloven(Folketingstidende 2006-07, Tillæg A, s. 4407 ff.) fremgår det, at aftale-partierne har noteret, at ministeriet vil tage initiativer til, at lovens prin-cipper gennemføres i statsforvaltningerne og ved domstolene, så lovensprincipper forankres og kan udøves effektivt af disse myndigheder.Justitsministeriet kan oplyse, at Familiestyrelsen i forbindelse med lo-vens ikrafttræden har udarbejdet bekendtgørelse nr. 1071 af 6. september2007 om forældremyndighed, barnets bopæl og samvær mv., der inde-holder bestemmelser, der nærmere udmønter loven, herunder vedrørendetransport i forbindelse med samvær, børnesagkyndig rådgivning og kon-fliktmægling samt inddragelse af barnet ved en samtale.Familiestyrelsen har endvidere udarbejdet vejledning nr. 9860 af 6. sep-tember 2007 om samvær og vejledning nr. 9859 af 6. september 2007 omforældremyndighed og barnets bopæl. Disse vejledninger indeholder om-fattende beskrivelser af statsforvaltningens nærmere sagsgange i dissesager, herunder uddybende afsnit om forskellige metoder og redskaber isagsbehandlingen såsom tværfaglige møder og belysning af barnets per-spektiv.For at sikre lovens forankring hos de relevante myndigheder mv. på om-rådet har Familiestyrelsen også ved lovens ikrafttræden undervist stats-forvaltningerne, domstolene og advokater, og har siden da løbende fulgtop med undervisning.Samtidig har Familiestyrelsen under en stadig løbende dialog med stats-forvaltningerne fulgt op på lovens administration. Dette sker bl.a. gen-nem erfaringsudveksling og ved den konkrete klagesagsbehandling. En-delig offentliggør Familiestyrelsen løbende principielle afgørelser på om-rådet til brug for statsforvaltningerne og domstolene.
2
Det kan tilføjes, at der i forbindelse med vedtagelsen af loven var enig-hed om, at der er behov for at følge lovens anvendelse og implemente-ring, særligt for så vidt angår effekten af de nye muligheder, der er skabtmed loven. Der er på den baggrund iværksat et forskningsprojekt, derforestås af Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), som i 2011skal afgive en evalueringsrapport. Evalueringsrapporten skal bl.a. belyseomfanget og virkningen af afgørelser om fælles forældremyndighed, be-tydningen af fokus på barnets perspektiv og inddragelse af barnet samtvirkningerne af forældrenes fælles ansvar for barnet.Ved lovens vedtagelse var der også enighed om, at eksisterende statistik-ker skulle udbygges, så der kunne tilvejebringes løbende oplysninger ombørns familieforhold. Familiestyrelsen har på den baggrund iværksat enløbende dataindsamling med henblik på at belyse statsforvaltningernesafgørelser og sagsbehandling om forældremyndighed, bopæl og samvær.Partierne bag forældreansvarsloven aftalte desuden, at der i 2011 som ledi en samlet evaluering af forældreansvarsloven skal være en drøftelse af,hvorledes området har udviklet sig.Endelig har Justitsministeriet siden forældreansvarslovens vedtagelse år-ligt afrapporteret over for Folketingets Retsudvalg om lovens anvendelseog virkning. På det næste årlige møde skal bl.a. evalueringen af lovendrøftes.
3