Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
877405_0001.png
877405_0002.png
877405_0003.png
877405_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. juli 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-1681JEE42975
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 837 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. marts 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 837 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Er ministeren enig i, at en styrket indsat gennem øget græn-sekontrol, højere straffe til narko-pushere og flere ressourcertil politiet er vejen frem, når det handler om at bekæmpehashsalget på Christiania?”

Svar:

1.

Der kan indledningsvis henvises til Justitsministeriets besvarelse af 17.maj 2010 af spørgsmål nr. 759 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.Som det fremgår af besvarelsen, er indsatsen mod bander og banderneskriminalitet samt indsatsen mod organiseret kriminalitet, herunder narko-tikakriminalitet, nationale fokusområder for politiet i 2010.Som det endvidere fremgår af besvarelsen, er den organiserede kriminali-tet og herunder bl.a. narkotikakriminaliteten genstand for en systematiskpolitimæssig monitering, der har til formål, at politiet på baggrund af enomfattende og aktuel baggrundsviden proaktivt kan iværksætte og mål-rette indsatser og efterforskninger på bl.a. narkotikaområdet.

2.

For så vidt angår grænsekontrol indebærer Schengen-samarbejdet bl.a.,at der foretages grænsekontrol af personer, der passerer de ydre Schen-gen-grænser. Grænsekontrollen på de ydre grænser foretages efter de tilenhver tid gældende bestemmelser herom i lovgivningen og administrati-ve forskrifter og under hensyntagen til det aktuelle trusselsbillede.For så vidt angår landgrænsen mellem Danmark og Tyskland samt Øre-sundsforbindelsen mellem Danmark og Sverige, som begge er indregrænser, må politiet ifølge Schengen-reglerne ikke foretage grænsekon-trol af personer, der passerer de pågældende grænser. Det gælder tilligefærgeforbindelser og flyvninger mellem de pågældende lande.Det følger således af artikel 20 i forordning (EF) nr. 562/2006 af 15.marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænse-passage (Schengen-grænsekodeks), at de indre grænser alle steder kanpasseres uden personkontrol. Schengen-grænsekodeksen giver i artikel23 mulighed for, at der i et begrænset tidsrum undtagelsesvis iværksættesen national grænsekontrol, når den offentlige orden eller den indre sik-kerhed kræver det. Det var f.eks. tilfældet ved afholdelsen af COP15 iKøbenhavn i 2009.
2
Selv om politiet efter Schengen-reglerne som hovedregel ikke må gen-nemføre personkontrol ved de indre grænser, kan politiet imidlertid gen-nemføre stikprøvevis kontrol i grænsenære områder.Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst, at det er politiets bestræbelse, atkontrollen rettes mod personer, som udgør den største risiko. Udvælgel-sen af personer til kontrol sker på baggrund af en konkret politimæssigprofilering, som foretages af den enkelte polititjenestemand. Hvis derforeligger konkrete efterretninger om bestemte grupperinger, indgår dissenaturligvis i politiets vurdering af udvælgelse af personer til kontrol.I lyset af kriminalitetsudviklingen overvejer Rigspolitiet løbende behovetfor at tilpasse den politimæssige indsats med henblik på bekæmpelse afbl.a. organiseret narkotikakriminalitet. Det er imidlertid Rigspolitiets op-fattelse, at særlige grænseforanstaltninger – ud over dem, som alleredegennemføres – for tiden hverken kan anses for nødvendige eller hen-sigtsmæssige.Rigspolitiet har i forlængelse heraf oplyst, at politiets arbejde i relation tilbekæmpelse af bl.a. grænseoverskridende kriminalitet er efterretningsba-seret. Den politimæssige indsats sker således på baggrund af informatio-ner og analyser, som kan danne grundlag for iværksættelse af egentligeefterforskninger. Politiet samarbejder såvel nationalt som internationaltmed henblik på at indhente relevante informationer til brug for efter-forskninger. Det internationale politisamarbejde finder – udover Schen-gen-samarbejdet – bl.a. sted inden for rammerne af det nordiske politi-og toldsamarbejde, Østersø-samarbejdet vedrørende organiseret krimina-litet, EU-samarbejdet, herunder Europol, samt Interpol.Målrettede indsatser i grænseområderne finder ofte sted på baggrund afinformationer og analyser, som dansk politi modtager fra ovennævnteinternationale samarbejdsfora.Det er på baggrund af ovenstående Rigspolitiets vurdering, at det udbyt-te, der vil kunne forventes ved at gennemføre systematisk personkontrolved de indre grænser med henblik på at forhindre alvorlig kriminalitet,ikke vil stå i forhold til de betydelige ressourcer, som vil skulle anvendeshertil.

3.

For så vidt angår spørgsmålet om strafskærpelser kan der henvises tilJustitsministeriets besvarelse af 9. februar 2010 af spørgsmål nr. 448(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. Af den nævnte besvarelse frem-går det bl.a., at indsatsen mod narkotika er blevet skærpet i forbindelse3
med lov nr. 445 af 9. juni 2004, som bl.a. skærpede straffen for salg i vis-se miljøer af ulovlige euforiserende stoffer med henblik på at sikre enbedre beskyttelse af unge, der færdes på diskoteker og restauranter mv.Senest er straffen for ulovlig besiddelse af euforiserende stoffer blevetskærpet i forbindelse med lov nr. 526 af 6. juni 2007.Efter Justitsministeriets opfattelse er der ikke på nuværende tidspunktbehov for yderligere strafskærpelser på området. I samarbejde med Rigs-politiet og Rigsadvokaten følger Justitsministeriet imidlertid løbende ud-viklingen på området med henblik på nye initiativer, når der måtte væregrundlag herfor.

4.

Når det gælder spørgsmålet om flere ressourcer til politiet, er det Ju-stitsministeriets opfattelse, at politiets indsats i forhold til bekæmpelse afhashsalget på bl.a. Christiania kan håndteres inden for de økonomiskerammer i den igangværende flerårsaftale for politiet.Der kan i øvrigt henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.836 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg vedrørende Københavns Poli-tis indsats på og omkring Christiania.

5.

Det tilføjes, at det fremgår af regeringens arbejdsprogram ”Danmark2020 Viden > vækst > velstand > velfærd”, at regeringen i forbindelsemed satspuljeforhandlingerne for 2011 vil udarbejde en ny handlingsplanfor stofmisbrug (”Kampen mod narko II”), der skal revurdere den nuvæ-rende indsats og komme med forslag til nye initiativer. Arbejdet med dennye handlingsplan er forankret hos Indenrigs- og Sundhedsministerietmed inddragelse af berørte ministerier, herunder Justitsministeriet.
4