Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
816093_0001.png
816093_0002.png
816093_0003.png
816093_0004.png
816093_0005.png
816093_0006.png
816093_0007.png
816093_0008.png
816093_0009.png
816093_0010.png
816093_0011.png
816093_0012.png
816093_0013.png
816093_0014.png
816093_0015.png
816093_0016.png
816093_0017.png
816093_0018.png
816093_0019.png
816093_0020.png
816093_0021.png
816093_0022.png
816093_0023.png
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
9. marts 2010THK404102009-154-0213
Udkast til tale til brug for besvarelse af samråds-spørgsmål AD fra Folketingets Retsudvalg den 23. fe-bruar 2010Spørgsmål AD”Ministeren bedes redegøre for forløbet omkring politietsindsats i forbindelse med COP15, herunder hvilke erfarin-ger politiet har gjort sig og om det vil give anledning tilændringer i måden, hvorpå politiet fremover f.eks. vilhåndtere større demonstrationer”[Indledning]1.Jeg er glad for i dag at få mulighed for at give en samletredegørelse for politiets indsats under FN’s klimatopmøde– COP15 – i København i december sidste år.COP15 har været den største enkeltstående opgave fordansk politi nogensinde, og indsatsen har krævet endogsærdeles betydelige ressourcer og en meget omfattendekoordination og planlægning.
Den ekstraordinært store opgave har berørt samtlige lan-dets politikredse og Rigspolitiet i et omfang, der ikke tidli-gere er set i Danmark.Der var et stort antal statsoverhoveder og andre højtståen-de politikere samlet i København på én gang med de om-fattende sikkerhedsopgaver, som dette naturligt medførerfor politiet.Hertil kommer, at topmødet tiltrak mange mennesker –både fra nær og fjern – der på forskellig vis ønskede at del-tage i de mange demonstrationer og andre aktiviteter.Det gælder også et betydeligt antal aktivister, som havdeen anden dagsorden end blot at udtrykke holdninger vedbrug af lovlige og demokratiske virkemidler.Så alt i alt har der været tale om en yderst kompleks ogressourcekrævende opgave for dansk politi.Men en opgave, som politiet tog på sig og løste på impo-nerede vis.2
2.Jeg er selvfølgelig opmærksom på – hvad jeg også vilkomme ind på om lidt – at der har været episoder, som hargivet anledning til kritik og til en række klager, som ligenu er ved at blive behandlet.Men det ændrer ikke på billedet af et meget professioneltpoliti, som løste sin opgave, så COP15 kunne gennemførespå en sikkerhedsmæssig og ordensmæssig forsvarlig måde.Og – ikke mindst – uden de omfattende uroligheder, somder er set ved tilsvarende begivenheder andre steder, ogsom mange havde frygtet inden topmødet.[Rigspolitiets samlede besvarelse]3.Som sagt har der været tale om en særdeles omfattendeog bredspektret politi-indsats.Jeg håber derfor også, at Retsudvalget har forståelse for, atjeg ikke vil gøre et forsøg på at forholde mig i detaljer tilalle dele af denne meget omfattende indsats.
3
Jeg vil i min besvarelse af samrådsspørgsmålet tage ud-gangspunkt i Rigspolitiets samlede besvarelse af 9. februarom den politimæssige indsats under klimatopmødet. Be-svarelsen er sendt over til Retsudvalget den 10. februar.4.Jeg skal i den forbindelse nævne, at Statsadvokaten forKøbenhavn og Bornholm lige nu er ved at behandle enrække klagesager, ligesom også domstolene for tiden be-handler forskellige spørgsmål vedrørende politiets indsats.Endvidere har jeg forstået, at Folketingets Ombudsmandhar stillet Københavns Politi en række spørgsmål om til-bageholdelsesfaciliteterne på Retortvej i Valby – herunderbl.a. om driften og benyttelsen af faciliteterne, de tilbage-holdtes køn og alder, årsagen til og varigheden af tilbage-holdelserne samt antallet af klager.Ombudsmanden har også spurgt til politiets håndtering afde tilbageholdte i tidsrummet fra pågribelsen og frem tiltransporten til Retortvej – herunder særligt ventetiden ogde fysiske forhold, hvorunder de blev tilbageholdt.4
Som følge af domstolenes, Ombudsmandens og statsadvo-katens behandling af forskellige aspekter af politiets ind-sats vil der således være en række forhold i relation til dekonkrete hændelser, som jeg af principielle grunde ikke vilkunne komme nærmere ind på under dagens samråd.[Det overordnede billede af politiets indsats]5.Med disse indledende bemærkninger vil jeg gerne førstsige noget om det overordnede billede af politiets indsats,som det tegner sig efter COP15.Som det fremgår af Rigspolitiets samlede besvarelse, erdet i dag Københavns Politis vurdering, at opgaven blevløst i overensstemmelse med den strategiske plan, som po-litiet havde udarbejdet for afviklingen af klimatopmødet.De mange anmeldte og spontane demonstrationer blevgennemført, uden at det udviklede sig negativt, og på enmåde, så demonstranternes grundlovssikrede ret til at ytresig og markere deres synspunkter blev tilgodeset bedstmuligt.5
Politiet fik endvidere etableret en god og konstruktiv dia-log med arrangørerne af demonstrationen den 12. decem-ber, hvilket medvirkede til, at det var muligt at gennemfø-re en så stor demonstration.Som det også fremgår af den samlede besvarelse, forsøgteKøbenhavns Politi også at have en løbende dialog medGreenpeaceog medClimate Justice Action,men værdienaf denne dialog var dog ifølge politiet mere begrænset, dadisse organisationer ikke havde den samme interesse i atvære åbne omkring deres planer.For så vidt angår målsætningen om at skabe tryghed, sik-kerhed, fred og orden er det Københavns Politis vurdering,at også dette mål blev opfyldt.For borgerne i Københavns-området blev ulemperne i alvæsentlighed begrænset til trafikale påvirkninger. Og detlykkedes stort set helt at undgå, at befolkningen blev udsatfor demonstrationer og aktioner, der udviklede sig til vold,hærværk og afbrændinger af biler og barrikader.6
Når det gælder målsætningen om at sikre hverdagens be-redskab i samtlige politikredse, er det overordnet set vur-deringen, at dette i al væsentlighed også lykkedes.6.Samlet set er det således i dag politiets vurdering, at depolitimæssige opgaver under COP15 overordnet set blevløst tilfredsstillende.[De mange administrative frihedsberøvelser]7.Hvis jeg herefter skal gøre nogle bemærkninger om despørgsmål, som har været fremme i den offentlige debat,vil jeg gerne starte med at sige noget om de mange admi-nistrative frihedsberøvelser.Ifølge politiets foreløbige opgørelser er knap 1.700 perso-ner[1.676]registreret som administrativt frihedsberøvet imedfør af politiloven under COP15.Københavns Politi er lige nu ved at gennemgå det megetomfattende sagsmateriale, der knytter sig til den politi-mæssige indsats, så tallene kan godt ændre sig på sigt.7
8.Men som det ser ud lige nu, kan jeg sige, at 4 personer –ud af knap 1.700 – har været tilbageholdt i over 12 timer,der jo som udgangspunkt er grænsen efter politiloven.Københavns Politi har oplyst, at baggrunden for, at der varnogle, som har været tilbageholdt i mere end 12 timer,overordnet set har været det store antal tilbageholdte.9.Politiets begrundelse for det store antal tilbageholdelserhar overordnet set været, at faren for en betydelig forstyr-relse af den offentlige orden og sikkerhed gjorde det nød-vendigt at foretage disse mange frihedsberøvelser.Det er i den forbindelse politiets klare opfattelse, at deadministrative frihedsberøvelser var af helt afgørende be-tydning for, at COP15 kunne gennemføres på den – efteromstændighederne – meget rolige måde, som tilfældet var.Københavns Politi har dog samtidig anført, at der – uansetat betingelserne for beslutningen om administrativ friheds-berøvelse for så vidt var opfyldt – uden tvivl har været et8
mindre antal personer blandt de frihedsberøvede, som ikkehavde til hensigt at forstyrre den offentlige orden.Københavns Politi finder dette beklageligt, men vurderersamtidig, at hvis man ikke havde grebet ind som sket, villetopmødet – og København – være blevet ramt af mere om-fattende uroligheder.10.Jeg vil i tilknytning hertil henvise til, at der i retspleje-lovens kapitel 43 a er regler om en særlig nem adgang forde tilbageholdte til at få den administrative frihedsberøvel-se prøvet ved domstolene.Københavns Politi har i den sammenhæng oplyst, at enbetydelig del af de tilbageholdte under COP15 har anmo-det om en sådan domstolsprøvelse.Det er derfor nu op til domstolene at vurdere, om politietsgrundlag for at foretage de mange administrative friheds-berøvelser har været i orden.
9
Jeg finder på den baggrund ikke, at jeg i dag bør forholdemig nærmere til berettigelsen af frihedsberøvelserne.[Aflytninger]11.Et andet centralt tema, som har været fremme, er poli-tiets anvendelse af telefonaflytninger før og under COP15.Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at i det omfangpolitiet har haft mistanke om, at nogen havde til hensigt atbegå strafbare handlinger i forbindelse med COP15, hardet naturligvis været politiets opgave at efterforske mis-tanken ved hjælp af de efterforskningsmetoder, som politi-et har til rådighed efter reglerne i retsplejeloven.Og det omfatter som bekendt bl.a. telefonaflytning.Det er som udgangspunkt domstolene, der træffer beslut-ning om, at telefonaflytning kan iværksættes. Hvis øjeme-det med aflytningen ellers ville forspildes, kan politiet dogselv træffe beslutningen. Men i sådanne tilfælde skal poli-
10
tiet inden for 24 timer forelægge sagen for retten med an-modning om godkendelse af indgrebet.Selv om der i pressen har været forskellige oplysningerfremme om politiets brug af telefonaflytninger før og un-der COP15, kan der af efterforskningsmæssige hensyn ik-ke i et åbent samråd som dette gives nærmere oplysningerom antallet af aflytninger, eller om hvem aflytningerne igivet fald har været rettet imod.12.Men som det også fremgår af besvarelsen af udvalgetsspørgsmål nr. 465, har byretten afvist at godkende 2 tele-fonaflytninger, som var iværksat i forbindelse medCOP15, uden at der forinden var indhentet retskendelse.I overensstemmelse med reglerne har byretten orienteretJustitsministeriet om denne manglende godkendelse, ogministeriet har efterfølgende indhentet udtalelser om de 2konkrete aflytninger fra Rigsadvokaten, statsadvokaten ogKøbenhavns Politi.
11
På baggrund af disse udtalelser har Justitsministeriet afgi-vet en udtalelse til Københavns Byret om sagen. Ministe-riet har bl.a. bemærket, at man har noteret sig statsadvoka-tens meddelelse til Politidirektøren i København om, atbeslutningen om aflytning burde have været forelagt enjurist, hvilket politidirektøren har erklæret sig enig i.Jeg er opmærksom på, at Retsudvalget den 10. marts harstillet et yderligere spørgsmål om de to nævnte aflytninger[REU 775], og jeg vil naturligvis vende tilbage med etskriftligt svar herpå.[Ransagningen på Ragnhildsgade]13.Én af de konkrete episoder, som har givet anledning tilkritik fra forskellig side, er ransagningen af en bygning påRagnhildsgade på Nørrebro onsdag den 9. december.Jeg kan i den forbindelse henvise til Rigspolitiets samledebesvarelse, hvoraf det fremgår, at der i topmøde-periodenvar adskillige demonstrationer, hvor politiet havde en kon-kret mistanke om ulovlige aktioner.12
Der blev derfor i hele byen iværksat et bredt kontrolarbej-de – også forud for demonstrationerne – med henblik på atfratage personer effekter, som kunne anvendes til ulovligeog uroskabende formål.Ransagningen på Ragnhildsgade blev foretaget, fordi poli-tiet var blevet bekendt med oplysninger om, at der på ste-det fandtes materialer, der skulle anvendes til forstyrrelseaf den offentlige orden i forbindelse med demonstrationer.Der blev ifølge en foreløbig opgørelse bl.a. fundet- 58 lysstofrør indeholdende maling,- 193 skjolde,- ca. 200 mælkekasser, som let kan stables til en ”trap-pe”, så man kan forcere f.eks. en barriere, og- en stor rulle skum, som kan bruges til at lave ben-skinner af.Det lykkedes altså politiet at sikre sig et meget stort antaleffekter, der ville kunne anvendes til ulovlige og uroska-
13
bende formål i forbindelse med de følgende dages demon-strationer mv.Københavns Politi har oplyst, at ransagningen er begæretindbragt for retten. Det vil derfor være forkert af mig atkommentere nærmere på denne episode.[Den store demonstration lørdag den 12. december]14.Jeg vil herefter vende mig særligt mod demonstratio-nen lørdag den 12. december.Allerførst vil jeg gerne sige, at vi var rigtig mange, derglædede os over, at så mange mennesker kunne være pågaden og kunne få lov til at demonstrere, uden at det udar-tede sig til bål og brand og optøjer.Jeg tror ikke, at der kan være tvivl om, at politiets gode ogkonstruktive dialog med arrangørerne af demonstrationen ihøj grad var medvirkende til, at det var muligt at gennem-føre en så stor demonstration på en måde, som langt henad vejen havde karakter af en folkefest.14
Imidlertid var der desværre – men ikke overraskende –også nogle personer, der ønskede at bruge begivenhedentil at søge konfrontation med myndighederne og udøvehærværk i byens gader.Det lille mindretal af urolige elementer fik dog ikke heldmed at ødelægge det for det store flertal af engageredeborgere, der var på gaden.Og det skyldes efter min opfattelse i høj grad politiets pro-fessionelle optræden, som netop gjorde det muligt for denfredelige del af demonstrationen at fortsætte uhindret oglevere sit budskab til klimatopmødet.15.Københavns Politi har foreløbigt registreret, at om-kring 940[936]personer blev administrativt frihedsberø-vet i forbindelse med demonstrationen.De mange frihedsberøvelser var efter politiets opfattelsenødvendige for at sikre en fredelig gennemførelse af de
15
lovligt anmeldte demonstrationer den pågældende dag ogfor at sikre ro og orden.Som det har været fremme, blev mange af de frihedsberø-vede i første omgang anbragt siddende på Amagerbrogade.Københavns Politi har i den forbindelse oplyst, at man ik-ke havde forudset, at der kunne blive tale om et så stortantal frihedsberøvede, og der var derfor ikke tilstrækkeligtransportkapacitet til rådighed til at transportere de tilba-geholdte væk fra stedet.Københavns Politi forsøgte at øge transportkapaciteten,men dette lykkedes ikke tilstrækkeligt hurtigt.Som følge heraf kom et stort antal personer derfor til atsidde uforholdsmæssigt længe på gaden, inden de kunneblive transporteret væk fra stedet.16.Som jeg oplyste tidligere, har en betydelig del af defrihedsberøvede anmodet om domstolsprøvelse.
16
Jeg finder derfor ikke, at det vil være rigtigt af mig i dag atkommentere nærmere på politiets håndtering af frihedsbe-røvelserne.[Forsøget på at trænge ind i Bella Centeret]17.En anden af de helt store opgaver, som politiet stodover for, var demonstrationen onsdag den 16. december,hvor arrangørerne forinden havde tilkendegivet, at derville blive gjort forsøg på at trænge ind i Bella Centeret.Som det fremgår af Rigspolitiets samlede besvarelse, ud-viklede demonstrationen sig da også til et forsøg på attrænge ind på det afspærrede område.Det siger sig selv, at det var politiets opgave at forhindreen sådan indtrængen – og det skete ifølge politiet ved førstat forsøge med dialog og senere under anvendelse af denfornødne magt.
17
Politiet har oplyst, at en større gruppe personer, der lovligtopholdt sig på Bella Centerets område, ønskede at tilsluttesig demonstrationen udenfor.Demonstrationen udenfor havde på dette tidspunkt ifølgepolitiet udviklet sig til et egentligt opløb, og politiet påbødderfor gruppen inde på Bella Centerets område at gå i enbestemt retning for at undgå, at de skulle nå frem til delta-gerne i opløbet.Hovedparten af de pågældende fulgte politiets påbud, menenkelte nægtede, hvorefter påbuddet ifølge politiet blevgennemtvunget med den fornødne anvendelse af magt.Jeg kan i øvrigt ikke gå nærmere ind i episoden, idet hæn-delsesforløbet bl.a. har givet anledning til en række klager,som statsadvokaten som sagt lige nu er ved at behandle.[Greenpeace – indtrængen på Christiansborg]18.Jeg vil herefter vende mig mod den episode, som allekunne se på direkte tv om aftenen den 17. december.18
Jeg tænker naturligvis på episoden, hvor det lykkedes nog-le aktivister fra Greenpeace at skaffe sig adgang til Chri-stiansborg i forbindelse med Dronningens middag.Som min forgænger også gav udtryk for umiddelbart efterepisoden, så kan der ikke være tvivl om, at det var en klarbrist i sikkerheden, at aktivisterne på den måde kunneskaffe sig adgang til Christiansborg.Og det siger sig selv, at noget sådan ikke må ske.Rigspolitiet har da også i den samlede besvarelse oplyst, atder – så snart det blev klarlagt, hvordan det var lykkedesde pågældende at trænge igennem politiets ydre afspærring– med det samme blev indført nye procedurer, der havdetil formål mere effektivt at forhindre uvedkommende i atkunne trænge igennem politiets afspærringer.19.Umiddelbart i forlængelse af Greenpeace-aktionenblev der anholdt 3 personer, der i første omgang blev sigtetfor husfredskrænkelse.19
Som det er oplyst i besvarelsen af udvalgets spørgsmålnr. 463, gav efterforskningen dog efterfølgende grundlagfor en mistanke om bl.a. dokumentfalsk af særlig grov ka-rakter – en forbrydelse med en strafferamme på op til 6 årsfængsel – og derfor besluttede Københavns Politi, at depågældende skulle fremstilles i grundlovsforhør med kravom varetægtsfængsling.Og i grundlovsforhøret den 18. december afsagde Køben-havns Byret herefter kendelse om, at aktivisterne skullefængsles, så de ikke kunne modarbejde efterforskningen.Samme dag anholdt politiet en 4. person, som dagen efter– altså den 19. december – også blev varetægtsfængslet.Københavns Byrets kendelser blev stadfæstet af ØstreLandsret den 23. december.Den 6. januar besluttede politiet at løslade alle fire.Jeg kan i øvrigt henvise til besvarelsen af spørgsmålnr. 438, hvor der er givet udvalget nærmere oplysninger20
om sagen. Der er tale om en fortrolig besvarelse, da besva-relsen indeholder personfølsomme oplysninger.20.Som jeg netop har nævnt, blev beslutningen om atfremstille aktivisterne i grundlovsforhør taget af Køben-havns Politi, og det var senere Københavns Byret og ØstreLandsret, der – i overensstemmelse med retsplejelovensregler – besluttede at varetægtsfængsle de 4 personer.Da domstolene således har været inddraget, finder jeg detaf principielle grunde rigtigst ikke at kommentere yderli-gere på grundlaget for fængslingerne.[Afslutning]21.Afslutningsvis vil jeg sige, at som det er fremgået, harflere episoder givet anledning til kritik i offentligheden ogtil en række klager, som lige nu er ved at blive behandletaf statsadvokaten og domstolene.
21
Og det er selvfølgelig kun naturligt, at samfundets øjnehviler kritisk på politiet – og i øvrigt også både rigtigt ognødvendigt i et åbent og demokratisk samfund som vores.Nu må klagesagerne gå sin gang. Udfaldet af klagerne vilnaturligvis indgå i den erfaringsopsamling, som er en na-turlig del af en så stor opgave.22.Men de forskellige enkelt-episoder må ikke fjerne bil-ledet af, at politiet løste sin opgave på imponerede vis.Gennem nogle hektiske uger i december sikrede dansk po-liti, at hverken topmødet eller dagligdagen i hovedstadenblev udsat for voldsomme forstyrrelser og uro, som vi harset i forbindelse med andre topmøder rundt om i verden.Det vi så, var et top-moderne, top-motiveret ogtop-professionelt politi, som ved at løfte i flok løste denstørste enkeltstående opgave, som dansk politi har ståetover for.
22
Mange gode folk fra bl.a. Forsvaret og Hjemmeværnetydede sammen med politiet en vigtig indsats underCOP15. Og politiet nød også godt af bistand fra kollegerfra udlandet.Men det er først og fremmest dansk politi, der skal haveæren for den flotte håndtering af den store opgave omkringCOP15.Tak
23