Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
12. marts 2010MKO416722010-792-1192
Udkast til tale til brug for besvarelsen af samråds-
spørgsmål AG og AH af 29. januar 2010 fra Folketin-
gets Retsudvalg
Spørgsmål AG:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor Familiestyrelsen ef-ter 4½ år endnu ikke har besvaret henvendelse fra Lands-foreningen for Bøsser, Lesbiske, Biseksuelle og Transper-soner vedrørende bestemmelsen i partnerskabsloven omanerkendelse af partnerskaber fra lande med tilsvarendelovgivning?”
Spørgsmål AH:
”Vil ministeren redegøre for, hvornår han kan tage initiativtil at sikre, at Danmark opfylder bestemmelsen i partner-skabsloven om anerkendelse af partnerskaber fra landemed tilsvarende lovgivning?”
1.
De to samrådsspørgsmål vedrører begge det såkaldtetilknytningskrav i partnerskabsloven, og jeg vil derfor be-svare de to spørgsmål samlet.
Tilknytningskravet i partnerskabsloven indebærer, at regi-strering af partnerskab kun kan ske, hvis en af parterne harbopæl her i landet og er dansk statsborger, eller begge par-ter har haft bopæl her i landet i de sidste to år før registre-ringen.
Statsborgerskab og bopæl i Norge, Sverige, Finland ogIsland er i loven sidestillet med dansk statsborgerskab ogbopæl her i landet.
Herudover følger det af partnerskabsloven, at justitsmini-steren kan bestemme, at statsborgerskab og bopæl i et an-det land skal sidestilles med dansk statsborgerskab og bo-pæl, hvis det pågældende lands lovgivning om registreretpartnerskab svarer til den danske.
2
Med virkning fra den 1. januar 2002 blev hollandsk stats-borgerskab og bopæl i Holland sidestillet med dansk stats-borgerskab og bopæl her i landet. Det fremgår af den så-kaldte indgåelsesbekendtgørelse.
Denne bekendtgørelse er netop blevet ændret, så ogsåstatsborgerskab og bopæl i Spanien og Belgien nu sidestil-les med dansk statsborgerskab og bopæl i relation til ind-gåelse af registreret partnerskab.
2.
De henvendelser fra Landsforeningen for Bøsser, Lesbi-ske, Biseksuelle og Transpersoner, som der henvises til idet ene samrådsspørgsmål, angår netop tilknytningskravet,idet landsforeningen opfordrer til, at statsborgerskab ogbopæl i en række lande sidestilles med dansk statsborger-skab og bopæl i Danmark.
Som jeg for kort tid siden har oplyst i en skriftlig besvarel-se til Retsudvalget, så har Familiestyrelsen besvaret lands-foreningens henvendelser. Familiestyrelsen oplyste den3
22. juli 2005 i et skriftligt svar til foreningen, at sidestil-ling af statsborgerskab og bopæl i andre lande med danskstatsborgerskab og bopæl her i landet forudsætter en nøjegennemgang af gældende ret i hvert enkelt land.
Den 17. april og 7. september 2009 orienterede Familiesty-relsen endvidere telefonisk foreningen om styrelsensigangværende undersøgelser af andre landes lovgivning.
3.
Lad mig nu vende mig mod besvarelsen af spørgsmålAH. Jeg må forstå spørgsmålet sådan, at det, spørgerenefterlyser, er en redegørelse for, hvornår den gældendeordning med sidestilling af statsborgerskab og bopæl i an-dre lande må forventes udvidet med yderligere lande.
Som jeg allerede har nævnt, sidestiller vi i dag statsborger-skab og bopæl i de øvrige nordiske lande, Holland, Spani-en og Belgien med dansk statsborgerskab og bopæl iDanmark.
4
For at jeg kan bestemme, at statsborgerskab og bopæl i etandet land skal sidestilles med dansk statsborgerskab ogbopæl her i landet, er det en betingelse, at det pågældendeland har en lovgivning om registreret partnerskab, der sva-rer til den danske. Om det er tilfældet, beror på en samletvurdering af, om det pågældende lands lovgivning i sam-me omfang som de danske regler ligestiller registreretpartnerskab med ægteskab.
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at selv omet lands lovgivning måske på papiret virker sammenligne-lig med den danske lovgivning om registreret partnerskab,så er det ikke givet, at det er tilfældet.
Som eksempel kan jeg nævne, at Familiestyrelsen tidligerehar foretaget en nærmere undersøgelse af lovgivningen iFrankrig, hvor man har en såkaldt civil solidaritetspagt.Det er en kontrakt, der opstiller rammer for to personerssamliv, og kontrakten kan indgås af både personer af for-skelligt køn og personer af samme køn. I Frankrig bliver5
den civile solidaritetspagt imidlertid ikke ligestillet medægteskab i samme omfang, som de danske regler ligestillerregistreret partnerskab med ægteskab.
På den baggrund har Justitsministeriet fundet, at betingel-serne for at sidestille bopæl og statsborgerskab i Frankrigmed dansk statsborgerskab og bopæl ikke er opfyldt.
Retsudvalget er blevet orienteret om dette i 2009.
4.
Det er klart, at det for en umiddelbar betragtning ser udtil at have taget lang tid. Samtidig er det vigtigt at holdesig for øje, at det altså kræver tilbundsgående undersøgel-ser af de enkelte landes lovgivning for at få samtlige pro-blemstillinger belyst. Det indebærer blandt andet, at myn-dighederne i de pågældende lande skal kontaktes og ind-drages. Og det kan erfaringsmæssigt være en meget lang-sommelig proces.
6
Eksemplet med den franske lovgivning – som jeg var indepå lige før – illustrerer ganske godt, hvor vigtigt det er, atvores undersøgelser af andre landes lovgivning er grundigog gennemarbejdet.
Jeg vil afslutningsvis understrege, at Justitsministeriet na-turligvis følger udviklingen i andre landes lovgivning forløbende at vurdere, om listen af lande, hvis statsborgeresidestilles med danske, kan udvides. Og helt konkret erFamiliestyrelsen i færd med at undersøge en række andrelandes lovgivning for at afklare, om betingelserne for atsidestille statsborgerskab og bopæl i de pågældende landemed dansk statsborgerskab og bopæl er opfyldt.
Tak.
7