Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
Folketingets Retsudvalg
DepartementetSlotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf. 72269000
Dato: 16. april 2010
Under henvisning til Folketingets retsudvalg brev af 19. marts 2010følger hermed indenrigs- og sundhedsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 802 (REU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Hækkerup
LEA/ J.nr. 2010-344
Spørgsmål nr. 802”Kan ministeren bekræfte, at sager kan ligge i Statsforvaltningerne i må-nedsvis, da der ikke er fastsat tidsfrister til sagsbehandlingen, og at det imellemtiden er umuligt for borgeren at komme i kontakt med sagsbehandle-ren?”
Svar:Statsforvaltningernes sagsbehandling søges tilrettelagt således sagsbe-handlingen bliver så kort som mulig under hensyntagen til retssikkerhed,kvalitet og til at sagerne behandles i den rækkefølge, som de kommer ind istatsforvaltningen.Statsforvaltningerne har organiseret INFO-centre, som står for telefon- ogskrankebetjening af borgerne. Det gælder både henvendelser om generellespørgsmål og i forhold til konkrete sager. Det betyder, at borgerne får mulig-hed for vejledning og rådgivning i hele telefonåbningstiden og derved ikkeskal ringe forgæves.INFO centerets rådgivning og vejledning sikrer, at sagsbehandlernes tid kankoncentreres om at behandle de konkrete sager, herunder at der i sager pådet familieretlige område afholdes møder med borgerne hurtigst muligt.
Bertel Haarder/ Jens Kristian Poulsen