Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
2. december 2009Administrationsafde-lingen2009-0091-0295AKJ42830
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 80 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. november 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 80 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Under henvisning til artikler i Økonomisk Ugebrev den 26.oktober 2009 bedes ministeren redegøre for, hvorfor indsat-sen mod både bandekriminalitet og økonomisk kriminalitet ersamlet i samme punkt i politidirektørernes resultatlønskon-trakter og finder ministeren, at det er den korrekte tilgang tilresultatlønskontrakter, at man kan samle de to former forkriminalitet under en vurdering.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”I rigsadvokatens direktørkontrakt for 2009 med Justitsmini-steriet indgår der et mål om øget fokus på bandekriminalitetog større sager om økonomisk kriminalitet. Som nævnt ispørgsmålet er målet af Rigsadvokaten videreført i resultat-lønskontrakterne for politidirektørerne for 2009 (bortset frapolitidirektøren for Bornholm).Formålet er navnlig at sikre, at politikredsene i 2009 i særliggrad prioriterer de store og meget ressourcekrævende øko-nomiske sager. Under gennemførelsen af politireformen i2007 og 2008 blev navnlig den personfarlige kriminalitet pri-oriteret højere end de økonomiske sager, og derfor viste detsig vanskeligt at fremme disse sager med den fornødne hur-tighed.På den baggrund er der i politidirektørernes resultatkontrakteropstillet en række krav, der knytter sig til behandlingen aføkonomiske sager. Kravene bygger på et oplæg fra Statsad-vokaten for Økonomisk Kriminalitet (SØK) og indebærerbl.a., at der benyttes en projektarbejdsform med opstilling afmilepælsplaner for kredsenes større økonomiske sager. Mile-pælsplanerne og fremdriften i de relevante sager drøftes påmøder, hvor der ud over repræsentanter for SØK og kredseneogså deltager medarbejdere fra SKAT. Når året er gået, skalkredsene som led i afrapporteringen af resultatkontrakten op-lyse, om fremdriften i sagerne har været i overensstemmelsemed de lagte milepælsplaner.Til målet knyttes der herudover i kontrakterne et krav om, atkredsene skal udarbejde en plan for kompetenceudvikling ogom nødvendigt rekruttering af personale til behandling afstørre økonomiske sager.
2
En opfyldelse af de opstillede krav om udarbejdelse af mile-pælsplaner og opfølgning herpå vil efter Rigsadvokatens op-fattelse sikre en både bedre og hurtigere behandling af de sto-re økonomiske sager end hidtil. Samtidig er et tæt samarbejdemellem politi, anklagemyndighed og SKAT med jævnlige”ERFA-møder” af stor betydning for behandlingen af bådestore og mindre økonomiske sager, ligesom det er af stor be-tydning, at der er de fornødne kompetencer i de særlige afde-linger og advokaturer, som tager sig af sager om økonomiskkriminalitet i politikredsene.Målet retter sig som nævnt navnlig mod de større økonomi-ske sager. Når den særlige indsats mod bandekriminalitet iden forbindelse fremhæves i kontrakterne, hænger det sam-men med, at en intensiveret efterforskning af bandemedlem-mers økonomiske forhold er et af fokusområderne i den øge-de indsats til bekæmpelse af kriminelle bander og mere sik-kerhed i gaderne, der var en del af finanslovsaftalen for 2009mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne,Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om ”Gen-nemførelse af politireformen og styrkelse af politiindsatsen”.Den generelt styrkede indsats mod økonomisk kriminalitetmed bl.a. løbende ERFA-møder mellem politikredsene, SØKog SKAT og udpegningen af større sager, hvis fremdrift derløbende følges op på, er en del af politiets og anklagemyn-dighedens indsats for at gennemføre denne del af finanslovs-aftalen for 2009, og det er som nævnt på denne baggrund, atindsatsen mod bandekriminalitet nævnes på dette punkt ikontrakterne.Ud over målet i resultatkontrakten gennemføres der en langrække andre initiativer for at sikre, at politiet og anklage-myndigheden prioriterer både økonomiske sager og bekæm-pelse af bandekriminalitet.Hvad angår de økonomiske sager, opstod der som nævnt pro-blemer med at få behandlet disse med den fornødne hurtighedi den første tid efter reformens ikrafttræden. Der har sidenværet et betydeligt fokus på at få politikredsenes produktionaf straffesager tilbage på niveauet fra før reformen, og Rigs-advokaten følger løbende op herpå over for politikredsene.Hvad angår bekæmpelse af bandekriminaliteten, har dette i2009 været en af politiets og anklagemyndighedens hoved-prioriteter. Der er gennemført en meget omfattende efter-forskning rettet mod bandemiljøerne, en efterforskning derbl.a. er resulteret i, at ca. 100 rocker- og bandemedlemmer ervaretægtsfængslede, og et tilsvarende antal afsoner dommefor forskellig kriminalitet. Bandekonflikten er imidlertid fort-sat på trods heraf, og ved siden af en lang række andre initia-3
tiver er der derfor nu nedsat en særlig bande task force, derskal styrke den fremadrettede efterforskning mod de perso-ner, der direkte eller indirekte spiller hovedroller i konflik-ten.”Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens udtalelse.
4