Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
19. april 2010ØkonomikontoretCecilie MaarbjergQvist2010-0030-00323464
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 770 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. marts 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Hækkerup (S).
Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 770 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):”Hvad mener ministeren om, at der ifølge HK er en fordelingi Politiets servicecentre, som er ca. 50/50 mellem HK’ere ogpolitifolk, hvilket betyder at der står mange politifolk i ser-vicecentrenes ekspeditioner og udfører HK-arbejde?”Svar:Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan ikke genkende HK’s oplysninger om forde-lingen mellem administrativt personale og polititjenestemændi politikredsenes servicecentre. Rigspolitiet kan således påbaggrund af oplysninger fra politikredsene oplyse, at service-centrene er bemandet således:Administra-tivt persona- Polititjene-lestemænd181131182402732372110210216286241346428478
NordjyllandØstjyllandMidt- og VestjyllandSydøstjyllandSyd- og SønderjyllandFynSydsjælland og Lolland-FalsterMidt- og VestsjællandNordsjællandKøbenhavns VestegnKøbenhavnI alt
Hertil kommer 1-3 lederstillinger i hvert servicecenter. Born-holm er ikke medtaget i oversigten, da politikredsen ikke haret egentligt servicecenter.Af de i alt 362 ansatte i servicecentrene er ca. 78 procent ad-ministrative medarbejdere, og ca. 22 procent er polititjene-stemænd. Flere af politikredsene har ladet deres såkaldteA/V-funktion (anmeldelse/visitation) med personlig døgn-ekspedition indgå i servicecentrene, og disse politikredse harderfor bl.a. af sikkerhedsmæssige årsager behov for et størreantal politiansatte i servicecentrene.”
2