Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og socialministerens tale ved samråd i Folketingets Retsudvalg
den 29. oktober 2009 (alm. del – samrådsspørgsmål B og C)
Spørgsmål B”Ministrene bedes redegøre for, om at det er ansvarligt at skære 20 mio. kr. istatsforvaltningernes budgetter for 2010 under hensyn til statsforvaltningernesopgavevaretagelse vedrørende forældremyndigheds- og samværssager samt i betragtning af,at den samlede sagsmængde i de fem forvaltninger er vokset fra 200.000 sager i 2007 til250.000 sager i 2008 og steget med yderligere 15 pct. i det første halve år af 2009”Spørgsmål C”Ministrene bedes redegøre for, om de varslede besparelser på i alt ca. 20 mio. kr. istatsforvaltningernes budgetter for 2010 og den deraf afledte reduktion i årsværkene betyder,at statsforvaltningerne må skære ned på tværfagligheden i forældremyndighedssager og desamværssager, som ikke indgår i det selvstændigt satspuljefinansierede projekt”
Svar:Der er stillet to spørgsmål til indenrigs- og socialministeren og justitsministeren.De to spørgsmål vil blive besvaret samlet.Justitsministeren og jeg har aftalt, at jeg indleder, da jeg er ansvarlig minister forstatsforvaltningernes økonomi og organisation, mens justitsministeren eransvarlig for den lovgivning, som knytter sig til sagsbehandlingen på detfamilieretlige område.Jeg vil således sige noget om statsforvaltningens bevillingsniveau og omudviklingen i den samlede sagsmængde. Til slut vil jeg sige noget om denmødeaktivitet, som foregår i statsforvaltningerne i forbindelse med fastsættelseaf samvær.Statsforvaltningernes økonomiDer har siden sommerferien været stor fokus på statsforvaltningernes økonomibåde fra medier og fra Folketinget. Der har været rigtig mange tal fremme idebatten.Lad mig derfor starte med at slå fast, at det ikke er korrekt, atstatsforvaltningernes bevilling er skåret med 20 mio. kr.Statsforvaltningernes bevilling i 2010 vil svare til bevillingsniveauet i 2009.Heri indgår, at der netop er indgået en aftale med satspuljepartierne, som sikrerstatsforvaltningerne 10,2 mio. kr. i to år til videreførelse af projektet omtværfaglige møder i særligt tunge samværssager. Bevillingen giver mulighed forat afholde 1.200 møder om året.
2
Det betyder, at statsforvaltningerne fortsat kan tilbyde en ekstra indsats i form aftværfaglige møder i alle de sager, hvor konfliktniveauet er så højt, at der ikkelængere er fokus på barnet. Og hvor enten forældrene eller barnet samtidig harnogle særlige sociale eller helbredsmæssige problemer.Men det er rigtigt, at statsforvaltningerne hen over sommeren har reduceretantallet af medarbejdere med knap 50 årsværk. Det skyldes især, atstatsforvaltningerne samlet set har haft et højere forbrug end bevillingen hartilsagt i de foregående år. Det har derfor været nødvendigt at tilpassebemandingen til den aktuelle bevilling og til lokale forhold.Samtidig må jeg også konstatere, at sagsmængden på centrale områder er stegetmere forventet i første halvdel af 2009. Det giver selvfølgelig udfordringer, nårantallet af medarbejdere tilpasses og statsforvaltningerne samtidig skal fastholdeaktiviteten for at undgå sagsophobning i lyset af en stigende sagsmængde.Jeg vil derfor lægge også op til, at spørgsmålet om statsforvaltningernes aktuelleøkonomiske situation bliver taget op i de kommende forhandlinger omFinansloven.Jeg er altså meget opmærksom på statsforvaltningernes økonomi, og på at sikreat der er balance mellem ressourcer og sagsmængde.Øvrige tiltag for at forbedre Statsforvaltningernes effektivitetSideløbende med dette er ministeriet og statsforvaltningerne sammen ved atudarbejde en effektiviseringsplan. Vi kigger på muligheder for fælles løsninger,det vil sige udbredelse af best practise og øget videndeling.Vi ser også på mulighederne for i højere grad at standardiserearbejdsprocesserne fx på nævnsområdet og på bidragsområdet. Samtidigundersøger vi mulighederne for en øget grad af specialisering, som vi kender påjordbrugsområdet, hvor statsforvaltningen Nordjylland udarbejderjordbrugsanalyser for hele landet.Effektiviseringsplanen skal danne grundlag for en mere langsigtet plan forstatsforvaltningernes økonomi.Jeg kan tilføje, at de enkelte statsforvaltninger også selv har igangsat forskelligetiltag bl.a. i form af Lean-projekterDet er med andre ord højt prioriteret at se på, om arbejdsprocesserne kanforenkles med en række tiltag, som kan sættes i gang her og nu. Formålet er
3
naturligvis at sikre borgerne den bedst mulige betjening inden for de givnerammer.På det lidt længere sigt er det naturligvis helt nødvendigt, at udnytte demuligheder, som en moderne IT understøttelse giver. Jeg tænker her pådigitalisering af sagsgangene og på at udvikle selvbetjeningsløsninger. Vikender dem allerede fra andre offentlige myndigheder, f.eks. SKAT.Derfor gennemføres der også i dette efterår et projekt, som forbereder enmodernisering af statsforvaltningernes IT. Det tager selvfølgelig tid at udvikleden helt rigtige IT understøttelse, som passer til de arbejdsprocesser, somstatsforvaltningerne har. Men arbejdet er i gang.Statsforvaltningernes sagsmængdeSå meget om statsforvaltningernes økonomi og tiltag for at øge produktiviteten.Nu vil jeg sige lidt om udviklingen i sagsmængden. Det er rigtigt, at der er sketen stigning i statsforvaltningernes sagsmængde i de seneste år. Noget afstigningen har været forventet.Fra 2007 til 2008 steg aktiviteten mærkbart, men det var også forventet. For detførste medførte forældreansvarsloven fra oktober 2007 nye opgaver. Ligeledesmedførte implementeringen af Østaften i maj 2008 nye opgaver med at udstederegistreringsbeviser til arbejdstagere fra de tidligere østeuropæiske EU lande.Det er altså nye opgaver, som der også er fulgt finansiering med til.Men der er også en sagsstigning, som ikke var forventet. Det skyldes bl.a., at derhar været flere sager på det familieretlige område end forudsat. F.eks. har derværet flere genoptagelsessager end forventet, men reformerne har også haft enafsmittende effekt på f.eks. bidragsområdet. Det ved jeg, at justitsministeren vilsige mere om senere.Det er den enkelte statsforvaltning, der selv – via bl.a. visitering – tilrettelæggersagsforløbet i en familieretlig sag ud fra de krav og retningslinjer, som der erfastsat med hjemmel i loven. Og det er vigtigt at være opmærksom på, at tilbudom et tværfagligt møde kun er et af de mulige tilbud der er for at finde enløsning.Jeg ved, at statsforvaltningerne har stort fokus på at udvikle værktøjer, der kanoptimere mødeplanlægning, mødeafvikling og visitation på det familieretligeområde.Der er igangsat et projekt, hvor kontorcheferne fra de enkelte statsforvaltningersammen belyser og udveksler de gode erfaringer med mødeafvikling. Formåleter naturligvis at udbrede de gode erfaringer og eventuelt udvikle nye tiltag.
4
Det har jo stor betydning, at sagsbehandleren relativt nemt kan identificere,hvilket løsningsbehov parterne har i en konkret sag. Så mødetiden bliveroptimalt udnyttet. Omvendt er det ligeså så vigtigt, at sagsbehandleren hurtigtkan mærke, om mødet er nytteløst i den forstand, at parterne ikke erinteresserede i at finde en løsning, uanset hvilke initiativer, der tages.Statsforvaltningerne har nu 3 års erfaringer med de forligsinstrumenter, somligger i Familieretsreformen. De erfaringer udnyttes til at sikre at der sker denrigtige visitation af sager, og til at målrette sagsbehandlingen på mødet medparterne, som jeg netop nævnte.Der ydes en stor indsats for at forlige parterne i sager om forældremyndighed ogsamvær. Og indsatsen bærer frugt. Der forliges rigtig mange sager. Jeg synes, atstatsforvaltningerne her leverer gode resultater i løsningen af sager på detfamilieretlige område. Jeg har derfor også stor tiltro til, at denne indsats også vilfortsætte i 2010.