Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. april 2010Strafferetskontoret2010-792-1297RAJ41453
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 755 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. marts 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 755 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Er der i forbindelse med kortere fængselsstraffe ikke mulig-hed for at få hjælp til at finde en bolig, beskæftigelse elleruddannelse til et erhverv?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraDirektoratet for Kriminalforsorgen. Kriminalforsorgen har oplyst følgen-de:”Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 44, stk. 1, at Kriminal-forsorgens institutioner skal vejlede og bistå afsonere med hensyntil den pågældendes arbejdsmæssige, uddannelsesmæssige, socialeog personlige forhold med henblik på at forbedre den pågældendesmuligheder for at leve en kriminalitetsfri tilværelse og begrænse deulemper, som følger af frihedsberøvelsen. I den forbindelse skal in-stitutionen formidle kontakt til personer, institutioner og myndig-heder, der efter anden lovgivning kan yde bistand, jf. straffuldbyr-delseslovens § 44, stk. 2.Kriminalforsorgen er derudover forpligtet til at udarbejde handle-planer for alle dømte, der udstår fængselsstraf i 4 måneder ellerderover, jf. straffuldbyrdelseslovens § 31, stk. 2, og § 1, stk. 1, ibekendtgørelse nr. 727 af 26. juni 2006 om begrænsning af Krimi-nalforsorgens pligt til at udarbejde handleplaner efter straffuldbyr-delsesloven for indsatte, prøveløsladte og betinget dømte. Handle-planen skal omfatte strafudståelsen og tiden efter løsladelsen. Forvisse indsatte, der udstår kortere fængselsstraffe end 4 måneder,skal der udarbejdes handleplan uanset straffens længde. Dette gæl-der bl.a., hvis den indsatte efter løsladelsen ikke skønnes at væresikret passende ophold eller underhold, jf. § 1, stk. 2, nr. 3 og 4, iovennævnte bekendtgørelse.Kriminalforsorgen skal koordinere handleplanerne for dømte ifængsler og arresthuse, som er omfattet af bestemmelsen i straf-fuldbyrdelseslovens § 31, stk. 2, med kommunerne med henblik påat understøtte en langsigtet indsats og sikre kontinuitet i samarbej-det om de fælles klienter. Dette fremgår af § 10 i cirkulære nr. 16af 27. februar 2009 om udarbejdelse af handleplaner efter straf-fuldbyrdelsesloven m.v. (handleplanscirkulæret). Forpligtelsen tilat koordinere handleplanerne med kommunen gælder i de tilfælde,hvor kommunen samtidig har pligt til at tilbyde en handleplan efter§ 140, stk. 3, og § 141 i lov om social service.Kriminalforsorgen er aktuelt sammen med kommunerne i gangmed at styrke samarbejdet mellem Kriminalforsorgen, de socialemyndigheder og andre relevante aktører i forbindelse med udslus-2
ning af indsatte. I efteråret 2008 offentliggjorde Servicestyrelsenrapporten ”God Løsladelse”, som indeholder en praksisorienteretkøreplan for den gode løsladelse. Det er disse anbefalinger, som forøjeblikket implementeres.Indsatte vil således uanset straffens længde altid have krav på at fåhjælp til at finde en bolig, beskæftigelse eller uddannelse til et er-hverv.”
3