Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
751780_0001.png
751780_0002.png
751780_0003.png
751780_0004.png
751780_0005.png
751780_0006.png
751780_0007.png
751780_0008.png
751780_0009.png
751780_0010.png
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
26. oktober 2009LVM406022009-792-1051
Udkast til talepapir
Til brug for besvarelsen den 29. oktober 2009 af sam-rådsspørgsmål B og C fra Folketingets Retsudvalg(åbent samråd).Samrådsspørgsmål B:”Ministrene bedes redegøre for, om det er ansvarligt at skære 20mio. kr. i statsforvaltningernes budgetter for 2010 under hensyn tilstatsforvaltningernes opgavevaretagelse vedrørende forældremyn-digheds- og samværssager samt i betragtning af, at den samledesagsmængde i de fem forvaltninger er vokset fra 200.000 sager i2007 til 250.000 i 2008 og steget med yderligere 15 pct. i førstehalvår af 2009.”Samrådsspørgsmål C:”Ministrene bedes redegøre for, om de varslede besparelser på i altca. 20 mio. kr. i statsforvaltningernes budgetter for 2010 og denheraf afledte reduktion i årsværkene betyder, at statsforvaltningernemå skære ned på tværfagligheden i forældremyndighedssager og desamværssager, som ikke indgår i det selvstændigt satspuljefinansie-rede projekt.”
1.Udvalget har bedt mig redegøre nærmere for statsfor-valtningernes varetagelse af forældremyndigheds- og sam-værssager i lyset af den samlede sagsmængde i statsfor-valtningerne på det familieretlige område og under hensyntil statsforvaltningernes budgetter for 2010. Jeg vil ligesomindenrigs- og socialministeren tillade mig at besvare de tospørgsmål samlet.
Indenrigs- og socialministeren har jo netop redegjort forspørgsmålet om statsforvaltningernes økonomi, og i for-længelse heraf vil jeg gerne starte med at slå fast, at jeg –ligesom indenrigs- og socialministeren – har stor tiltro til,at statsforvaltningerne også fremover vil være i stand til påforsvarlig vis at tilbyde rådgivning og vejledning i foræl-dremyndigheds- og samværssager.
Samtidig vil jeg også gerne understrege, at statsforvaltnin-gerne udfører en meget vigtig opgave på blandt andet det
2
familieretlige område, og at denne opgavevaretagelse erhøjt prioriteret af regeringen.
2.De seneste reformer på det familieretlige område – detvil sige den familieretlige strukturreform og gennemførel-sen af forældreansvarsloven – indebærer, at forældre ogbørn i højere grad kan få hjælp fra statsforvaltningernesmedarbejdere gennem tværfaglig sagsbehandling, rådgiv-ning og mægling til at løse de problemer, der opstår i for-bindelse med en samlivsophævelse eller på et senere tids-punkt.
Som indenrigs- og socialministeren var inde på, har refor-merne imidlertid også ført til et stigende sagspres. Dettegælder ikke blot sager på forældreansvarslovens område.Også på bidragsområdet har sagstilgangen været stigende.
Vi må erkende, at sagstilgangen har været større end for-ventet – også selv om det tages i betragtning, at reformererfaringsmæssigt vil kunne betyde, at der også for tilgræn-3
sende sagstyper på det familieretlige område kan ske enstigning i sagsantallet. Med andre ord er der kommet fleresager på f.eks. bidragsområdet, selv om dette område ikkevar omfattet af reformerne.
3.Som minister med ansvar for det familieretlige områdeer jeg i sagens natur meget optaget af, at den faglige kvali-tet og udvikling i statsforvaltningerne fortsat sikres – ikkemindst i statsforvaltningernes nuværende situation.
I den forbindelse har vi også fokus på at bistå med effekti-visering og afbureaukratisering af statsforvaltningernesarbejde, hvor dette er muligt.
Som et eksempel kan jeg nævne, at vi i sidste folketings-samling vedtog et lovforslag om modernisering og effekti-visering af sagsbehandlingen i bidragssager ved statsfor-valtningerne. Loven giver blandt andet statsforvaltninger-ne mulighed for at få terminaladgang til nødvendige op-lysninger om parternes økonomi hos SKAT og mulighed4
for, at en parts manglende medvirken til oplysning af enbidragssag kan medføre, at der træffes afgørelse på det fo-religgende grundlag. Det er vigtige initiativer, som gerneskulle give sig udslag i en nedbringelse af sagsbehand-lingstiden.
4.Lad mig også nævne, at der i perioden fra 2006 til 2009med midler fra satspuljeaftalen for 2006 gennemføres enforsøgsordning med afholdelse af tværfaglige møder i demest komplekse samværssager i statsforvaltningerne.
Tværfaglige møder er møder med deltagelse af forældre,en juridisk sagsbehandler og en børnesagkyndig.
Målgruppen for ordningen er familier, hvor børnene skøn-nes særligt udsatte – det vil sige familier, hvor forældrenehar et konfliktniveau, der er så højt, at det risikerer at gåud over børnene.
5
Ved ordningen med tværfaglige møder hjælpes forældremed et højt konfliktniveau til i højere grad at tage ansvarfor deres børn, ligesom børnenes perspektiv får en merecentral placering.
Midtvejsevalueringen af forsøgsordningen peger i retningaf, at der med de tværfaglige møder er skabt en mødeform,som kan være med til at løse samværssager, hvor der er ethøjt konfliktniveau mellem forældrene, og at langt flereforældre end tidligere bliver i stand til at indgå en aftaleom samvær. De foreløbige resultater peger også på, at for-ligsprocenten generelt er steget i alle de tunge samværssa-ger, herunder også i de sager, der ikke er omfattet af sats-puljeprojektet.
Det er på den baggrund meget glædeligt, at der under denetop afsluttede forhandlinger om satspuljemidlerne er af-sat midler til, at forsøgsprojektet med tværfaglige møder ihøjkonfliktsager kan fortsætte de næste to år frem mod densamlede evaluering af forældreansvarsloven i 2011.6
5.Det er også vigtigt for mig at understrege, at der medvedtagelsen af forældreansvarsloven i 2007 blev sat øgetfokus på forligsbestræbelser i forældremyndigheds- ogsamværssager.
Uafhængigt af forsøgsprojektet med de tværfaglige møderi samværssager med et højt konfliktniveau skal statsfor-valtningerne således blandt andet tilbyde forældre et vej-ledningsmøde, hvis de er uenige om forældremyndighedeller samvær. I statsforvaltningen vil man dermed ved ensags opstart blive mødt med et tilbud om et vejlednings-møde. Dette møde vil i tilfælde, hvor der er behov for bør-nesagkyndig bistand, kunne være et tværfagligt møde.
Et væsentligt element i et sådant møde er at få forældrenetil at indse, at det er barnets perspektiv, der er afgørendefor vurderingen af spørgsmålene om forældremyndighedog samvær. Statsforvaltningen skal også gøre forældreneklart, at det er begge forældres ansvar, at samvær mellem7
barnet og samværsforælderen gennemføres, og at aftalerom samvær indgås under hensyntagen til, hvad der erbedst for barnet.
I de tilfælde, hvor forældrene ikke opnår enighed undervejledningsmødet, bliver de informeret om statsforvaltnin-gernes øvrige konfliktløsningstilbud.
I statsforvaltningerne tilbydes således også børnesagkyn-dig rådgivning og konfliktmægling, som har til formål athjælpe forældrene til selv at finde løsninger på deres pro-blemer.
6.Samlet set er det min opfattelse, at forligsbestræbelsernei statsforvaltningerne på baggrund af reformerne på detfamilieretlige område i langt videre omfang end tidligereer med til at hjælpe forældrene til selv at finde en løsningpå deres problemer om f.eks. samvær.
8
Og lad mig i den forbindelse tilføje, at statsforvaltningerneallerede i de første år efter reformerne har opnået megetflotte resultater med forligsindsatsen. Som det var intenti-onen, er det et mindretal af sagerne på det familieretligeområde, der indbringes for domstolene. Omkring 2/3 afsagerne om forældremyndighed og bopæl finder såledesderes endelige løsning uden at blive indbragt for retten.Det synes jeg, at der samlet set er grund til at være tilfredsmed.
Forsøgsordningen med gennemførelse af tværfaglige mø-der i højkonfliktsager kan betragtes som et yderligere tiltagi de forligsbestræbelser, der generelt foretages i statsfor-valtningerne, og det er derfor, som jeg var inde på, megetpositivt, at der ved de netop afsluttede forhandlinger omsatspuljemidlerne er indgået aftale om at afsætte penge tilat fortsætte denne forsøgsordning.
Lad mig runde af med at gentage, at jeg har stor tillid til, atstatsforvaltningerne også fremover på forsvarlig vis vil9
kunne tilbyde rådgivning og vejledning i forældremyndig-heds- og samværssager.
10