Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
819892_0001.png
819892_0002.png
819892_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. marts 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-150-1656KGA40560
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 745 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. marts 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 745 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere artiklen ”En skæbnesvangergåtur” fra www.jaegerforbundet.dk, II/2009.”

Svar:

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes en kom-mentar til artiklens omtale af politiets praksis vedrørende nægtelse afsamtykke til jagttegn og tilbagekaldelse af samtykke til jagttegn.Justitsministeriet har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Politiets afgørelser vedrørende nægtelse af samtykke til jagttegneller tilbagekaldelse af samtykke til jagttegn træffes af politidirek-tøren i den enkelte politikreds. Politidirektørens afgørelser kan på-klages til Rigspolitiet.Politiets afgørelser træffes med udgangspunkt i våbenlovgivningen,herunder våbenbekendtgørelsens § 37, stk. 1, om, at samtykke tiljagttegn mv. kun kan gives til personer, hvor der ikke foreliggeroplysninger om personlige forhold og hidtidige vandel, som gør detbetænkeligt at imødekomme ansøgningen, samt våbenlovens § 2 fom, at tilladelser og samtykker til enhver tid kan tilbagekaldes.Samtykke til jagttegn nægtes efter praksis som udgangspunkt, hvisansøgeren inden for de senere år er dømt for våbenlovsovertrædel-ser, vold eller lignende forhold, hvor det må antages, at der forelig-ger begrundet risiko for, at våben vil blive misbrugt. Aktuelle sig-telser kan ligeledes – efter omstændighederne – danne grundlag fornægtelse af samtykke til jagttegn. Under samme betingelser kan etsamtykke til jagttegn tilbagekaldes.I forbindelse med at der træffes afgørelse om nægtelse af samtykketil jagttegn/tilbagekaldelse af samtykke til jagttegn, foretages enkonkret vurdering på baggrund af de aktuelt foreliggende oplysnin-ger, herunder oplysninger om de personlige forhold og hidtidigevandel.Ved vurderingen af ansøgerens vandel lægges der navnlig vægt på,hvorvidt ansøgeren er sigtet/dømt i sager vedrørende drab, vold,ulovlig tvang, trusler, våbenlovsovertrædelser mv.Ansøgeren har mulighed for på ny at ansøge om samtykke til jagt-tegn, hvorefter politiet vil foretage en fornyet vurdering af sagen.Som udgangspunkt nægtes samtykke til jagttegn i en periode påfem år regnet fra tidspunktet for lovovertrædelsen. Politiet vil dog i2
hver enkelt sag vurdere grundlaget for nægtelsen af samtykket,hvilket kan medføre, at politiet i nogle situationer giver samtykketil jagttegn, inden der er forløbet fem år. Der kan endvidere fore-komme tilfælde, hvor der efter en konkret vurdering af det begåedestrafbare forhold og oplysninger om ansøgerens forhold i øvrigttræffes afgørelse om nægtelse af samtykke også efter udløbet af enperiode på fem år.Rigspolitiet har til brug for besvarelsen foretaget en gennemgang afden konkrete sag, der ligger til grund for ovennævnte artikel. EfterRigspolitiets vurdering er sagen behandlet i overensstemmelse medgældende regler og praksis på området.”Som justitsminister er det min opfattelse, at den af Rigspolitiet beskrevnepraksis for meddelelse af samtykke til jagttegn og tilbagekaldelse afmeddelt samtykke til jagttegn er udtryk for en fornuftig balance mellemhensynene til de involverede interesser. Jeg finder derfor umiddelbartikke grundlag for at ændre reglerne på området.Af principielle grunde finder jeg i øvrigt ikke, at jeg som justitsministerbør gå nærmere ind i den konkrete straffesag, der ifølge artiklen ligger tilgrund for politiets afgørelse om tilbagekaldelse af jagttegnet.
3