Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
808217_0001.png
808217_0002.png
808217_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
4. marts 2010ØkonomikontoretCecilie MaarbjergQvist2010-0030-00202017
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 711 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 711 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren kommentere på artiklen ”Leverandører kanscore kassen på digital tinglysning” bragt i Børsen den 12.februar 2010, herunder redegøre for ejerforholdene omkringog rettighederne til det digitale tinglysningssystem, som dan-ske skatteydere har betalt for udviklingen af?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraDomstolsstyrelsen, som har oplyst følgende:”Det fremgår af artiklen i Børsen, at CSC har oplyst, at det erderes opfattelse, at de – fordi CSC har adgang til den it, derligger bag systemet – har en rigtig god platform for at byggetilsvarende tinglysningssystemer i andre lande. Endviderefremgår det af artiklen, at Devoteam Consulting vurderer, atde som it-konsulenter tilknyttet tinglysningsprojektet har enviden, som vil kunne være brugbar, hvis tinglysningssystemetskal implementeres i et andet nordisk land.Vurderingen i artiklen af de forventede indtægter ved videre-salg/eksport af systemet til andre lande er i øvrigt baseret påen anonym kilde.Domstolsstyrelsen kan oplyse, at tinglysningssystemet i vidtomfang er baseret på almindelig kendte standardkomponenter– såkaldt 3. part standardprogrammel – der i nødvendigt om-fang er tilpasset til den ønskede løsning. Visse dele af syste-met har det dog været nødvendigt for CSC at udvikle specielttil formålet, og således er blandt andet tinglysningsmotoren,der håndterer den digitale prøvelse af dokumenterne, special-udviklet af CSC.Det følger af den kontrakt, der er indgået mellem Domstols-styrelsen og CSC – der er baseret på en standardkontrakt fraIt- og Telestyrelsen – at Domstolsstyrelsen har ejendomsret,ophavsret og enhver anden rettighed til den del af tinglys-ningssystemet, der er særligt udviklet til Domstolsstyrelsen.CSC bevarer dog samtidig en række rettigheder til denne delaf systemet.Således har såvel Domstolsstyrelsen som CSC mulighed forat bruge det programmel, der er særskilt udviklet til Dom-stolsstyrelsen, til andre kommercielle formålKontrakten er i øvrigt udarbejdet på grund af en række be-tænkninger, herunder betænkning nr. 1461/2005 om vareta-2
gelse af tinglysningsopgaven og 1471/2006 om digital ting-lysning, og på baggrund af rådgivning fra Kammeradvokaten.Det har ikke indgået særskilt i Domstolsstyrelsens overvejel-ser om kontrakten, om der ville være mulighed for at opnåindtægter ved salg af rettighederne til de dele af systemet, derer specialudviklet af CSC, men Domstolsstyrelsen har lagtvægt på at have ejendomsretten til det særskilt udviklede pro-grammel.Domstolsstyrelsen vil således, hvis der viser sig mulighedherfor, kunne videresælge eller give licens til at benytte dedele af systemet, som Domstolsstyrelsen har ejendomsrettentil. Da den danske lovgivning vedr. tinglysningen på mangeområder adskiller sig væsentligt fra andre landes lovgivning,er det styrelsens vurdering, at det vil være vanskeligt at vide-resælge de dele af systemet, der er specielt udviklet til Dom-stolsstyrelsen.Domstolsstyrelsen kan i øvrigt afslutningsvis oplyse, at det idag er bedste praksis, at statslige myndigheder – sådan somdet er sket med det digitale tinglysningssystem – sikrer sigrettighederne til det udviklede programmel med henblik på, atandre statslige myndigheder uden ekstra betaling til leveran-døren kan genanvende programmellet.”
3