Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
825045_0001.png
825045_0002.png
825045_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. april 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-150-1635HAA40644
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 704 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 704 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Hvorledes kan faldet fra 2008 til 2009 i antallet af fartbøderudstedt af politiets automatiske trafikkontrol forklares? Hvil-ken faktor spiller oplysningen om, at politiet kun har leveret19.745 timers fartkontrol i 2009 mod det aftalte 24.180 ti-mers fartkontrol om året i den sammenhæng?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Rigspolitiet kan oplyse, at der siden 2003 har været fastsatmålkrav for så vidt angår automatisk hastighedskontrol (ATK). Iperioden fra 2003 til 2006 var målkravet fastsat som et ”antal sa-ger”. Fra 2007 blev dette ændret til et målkrav på ”antal måleti-mer”.Målkravene for så vidt angår ATK fastsættes – i lighed med andremålkrav for politikredsene – af Rigspolitiet efter drøftelse med po-litikredsene.Omlægningen af målkrav i 2007 skal ses i sammenhæng med, atder blev gennemført en omlægning for så vidt angår de steder, hvorder udføres ATK, således at kontrollen udføres på nærmere udpe-gede trafikfarlige steder – og altså ikke nødvendigvis steder med enhøj trafikintensitet. Det bemærkes herved, at ATK udføres via mo-bile enheder, som løbende flyttes.Der er først i 2009 etableret ATK-kontorer i samtlige politikredse(bortset fra Bornholm). Oprettelse og idriftsættelse af ATK-kontorerne har været forbundet med visse indkøringsvanskelighe-der.Der kan for så vidt angår ATK oplyses følgende vedrørendemålkrav og resultater på landsplan:2003200420052006200720082009
Målkrav sager 300.000 300.000 348.000 348.000Antal sager236.340 239.547 293.845 243.771 221.356 211.317 189.835Måletimer15.791 17.301 19.469 17.730 16.141 17.635 19.745Målkrav -24.204 24.204 24.180måltimer
Det kan konstateres, at målkravet for 2009 ikke er nået, men antal-let af måletimer er steget fra 17.635 i 2008 til 19.745 i 2009. Hertilkommer, at der i 2009 har været gennemført et forsøg med statio-nær ATK, som har været forbundet med et ressourceforbrug til ser-2
vicering af forsøget, hvilket ressourceforbrug har haft negativ ind-flydelse på den mobile ATK’s målopfyldelse. Det bemærkes her-ved, at det stationære ATK-forsøg i 2009 har genereret ca. 19.000sager, der ikke indgår i ovenstående opgørelse.Det skal endvidere bemærkes, at for så vidt angår den manuellefærdselskontrol på hastighedsområdet er målkravet for 2009 op-fyldt med 105 % i anvendte måletimer. Der er i 2009 endvidere ud-ført færdselskontrol på andre områder end hastighed, hvilken kon-trol ligeledes ligger over Rigspolitiets måltal.Det bemærkes endelig, at antallet af sigtelser for overtrædelse afhastighedsbestemmelserne (færdselslovens kap 5) er steget fra ca.202.000 i 2008 til 218.000 i 2009.Samlet må det beklages, at måltallene for den mobile ATK ikke ernået for så vidt angår 2009, men det skal – selv om målene ikke ernået – fremhæves, at antallet af måletimer er forøget væsentligt i2009 i forhold til 2008 – hvilket må anses for tilfredsstillende, her-under særligt i betragtning af, at 2009 var et særdeles travlt år forpolitiet.Samlet skal det endvidere fremhæves, at mobil ATK er en blandtflere indsatser, der udføres af politiet med henblik på reduktion afgennemsnitshastighederne og forbedring af trafiksikkerheden,hvorfor det skal fremhæves, at politiet i 2009 samlet har udført enfærdselsindsats, der har resulteret i et forøget antal sigtelser forovertrædelse af færdselslovens hastighedsbestemmelser.Det kan endvidere oplyses, at færdselsområdet er tillagt særlig pri-oritet for politiets indsats i 2010.Det bemærkes endelig, at antallet af dræbte i trafikken er faldet fra406 i 2008 til 309 (foreløbige tal) i 2009.”
3