Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
807664_0001.png
807664_0002.png
807664_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
3. marts 2010Formueretskontoret2010-709-0438TRM40797
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 679 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. februar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Lars Barfoed/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 679 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, om andre end advokater og bobe-styrere er udsat for at oplyse om CPR-nummer og bruge de-res personlige digitale signatur i forbindelse med den digitaletinglysning.”

Svar:

Det digitale tinglysningssystem omhandler alene tinglysning af rettighe-der over fast ejendom, idet bilbogen, andelsboligbogen og personbogenendnu ikke er digitaliseret.For så vidt angår tinglysning af rettigheder over fast ejendom følger detaf tinglysningslovens § 7, stk. 1, at tinglysning sker i tingbogen.Efter tinglysningslovens § 7, stk. 3, kan tinglysning alene ske på grund-lag af dokumenter og påtegninger forsynet med digital signatur. Ved do-kumenter og påtegninger forstås digitale dokumenter og digitale påteg-ninger, jf. tinglysningslovens § 7, stk. 2.Tinglysningslovens § 7, stk. 5, bemyndiger justitsministeren til at fast-sætte regler om, at personer, der ikke kan få en digital signatur, kan an-melde rettigheder på grundlag af papirdokumenter, om fremgangsmådenherved og om retsvirkningerne heraf.Efter tinglysningslovens § 9, stk. 1, skal et dokument, der anmeldes tiltinglysning, indeholde oplysning om vedkommende ejendoms matrikel-nummer og adresse. Dokumentet skal desuden indeholde oplysning omperson- eller CVR-nummer på de ifølge dokumentet forpligtede og beret-tigede samt på anmelder, og det skal angive, til hvem meddelelser omtinglysningen med bindende virkning kan sendes.Nærmere regler om fremgangsmåden ved digital tinglysning er fastsat ibekendtgørelse nr. 763 af 20. juli 2009 om adgang til tinglysningssyste-met og om tinglysningsmåden.Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 1, skal dokumenter for at kunne tinglysesanmeldes elektronisk til Tinglysningsretten. Elektronisk anmeldelse tiltinglysning kan ske ved brug af rettens internetportal eller ved brug af ensystemopkobling godkendt af retten.2
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 2, skal elektroniske dokumenter for atkunne tinglyses være forsynet med den tingbogsberettigedes digitale sig-natur. Dette gælder dog ikke, hvis anmeldelsen sker som led i den fuld-magtsordning, der er omhandlet i tinglysningslovens kapitel 7 a, eller denanmelderordning, der er omhandlet i tinglysningslovens kapitel 7 b.Nærmere regler om fuldmagtsordningen og anmelderordningen er fastsati bekendtgørelsens §§ 5-26.Bekendtgørelsens § 4, stk. 3, omhandler den situation, hvor den ting-bogsberettigede ikke kan få en digital signatur, fordi der er tale en fysiskperson, som ikke har et personnummer, eller en juridisk person, som ikkekan få et CVR-nummer. Bestemmelsen fastsætter, at den pågældende kananmelde rettigheder til tinglysning på grundlag af papirdokumenter efterreglerne i bekendtgørelsens §§ 27-29.De bestemmelser, der er gennemgået ovenfor, omfatter alle og er såledesikke begrænset til kun at omfatte anmeldelser, der foretages af advokaterog bobestyrere.
3