Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
8. marts 2010Lovafdelingen2010-792-1197LOJ42447
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 611 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. februar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 611 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Hvis kun 17% af de udarbejdede handleplaner blev koordi-neret med kommunerne i 2007, hvor mange blev så koordine-ret i henholdsvis 2008 og 2009?”Svar:
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at den opgørelse, der i2007 viste, at kun 17 pct. af handleplanerne blev koordineret med kom-munerne, var en manuelt optalt stikprøve fra fængslerne. Opgørelsen gavanledning til en høring af institutioner med henblik på at afdække årsa-gerne til den ringe opfyldelse af kravet om koordinering af handleplaner.Høringen viste, at målopfyldelsen på kun 17 pct. ikke afspejlede de fakti-ske forhold. Institutionerne foretog en gennemgang af de udtagne sager,og denne gennemgang viste, at der faktisk var sket en koordinering medkommunerne i stort set alle sager. Årsagen til den lave procent i opgørel-sen var således ikke manglende koordinering, men dårlig datadisciplin.Høringen viste også, at der var behov for mere uddannelse på handle-plansområdet, hvis kvaliteten skulle løftes, ligesom der blev efterspurgtændringer i retningslinjerne for udarbejdelse af handleplaner.Direktoratet for Kriminalforsorgen indskærpede meget kraftigt over forinstitutionerne, at der fremover i alle sager skulle foretages den rette regi-strering i forhold til handleplansarbejdet.Det blev samtidig besluttet, at de meget ressourcetunge manuelle opgø-relser skulle erstattes af kvantitative målinger baseret på oplysninger fraKlientsystemet. Det er ikke muligt at måle på koordineringshyppighedeni Klientsystemet, idet oplysninger om koordinering er angivet i tekstfel-ter, som ikke kan gøres til genstand for kvantitative udtræk.Omlægningen til de kvantitative opgørelser frigav ressourcer til handle-plansarbejdet. Det blev besluttet, at disse skulle bruges til at sikre et kva-litetsløft i handleplansarbejdet. Dette skulle ske blandt andet med enstyrket uddannelsesindsats og et mere tydeligt regelsæt.Som nævnt i Justitsministeriets besvarelse af 28. januar 2010 af spørgs-mål nr. 407 fra Folketingets Retsudvalg blev der i 2008 nedsat en ar-bejdsgruppe, som skulle komme med forslag til forbedringer af handle-2
plansarbejdet. Arbejdsgruppen skulle endvidere komme med forslag til etuddannelssmæssigt løft i forhold til handleplansarbejdet.Det nye handleplanscirkulære med tilhørende vejledning trådte i kraftden 2. marts 2009, og der blev i 2009 afviklet et to-dages uddannelses-seminar omkring handleplansarbejdet. Herudover er der etableret under-visning i de afdelinger og institutioner, som har ytret ønske herom.Der er således ikke i 2008 og 2009 foretaget en egentlig opgørelse af ko-ordineringsarbejdet. Overholdelsen af pligten til at koordinere handlepla-nerne med kommunen overvåges imidlertid på anden vis, idet det er etkrav til de lokale evalueringer, at det opgøres og afrapporteres, om der ertaget stilling til spørgsmålet om koordinering med kommunen. Direktora-tet følger op på det enkelte tjenestesteds arbejde med koordinering medkommunerne ved de årlige kontraktforhandlinger. Det decentrale evalue-ringsarbejde viser, at der i cirka 75 pct. af sagerne er taget stilling til ko-ordineringsspørgsmålet, og der vil således i det kommende år fortsat væ-re fokus på denne del af handleplansarbejdet. Dette vil ske såvel indenforrammerne af Projekt God Løsladelse som i forbindelse med handleplans-arbejdet og de årlige kontraktsforhandlinger.
3