Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
804914_0001.png
804914_0002.png
804914_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
25. februar 2010Procesretskontoret2010-792-1193TBJ40789
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 587 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. februar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 587 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for baggrunden for de regler, derblev indført i 1999 om gebyrer ved tinglysning, herunderhvilke ydelser, der er gebyrbelagte, hvad der er gratis, samthvad det vil koste at gøre samtlige ydelser gebyrfrie.”

Svar:

Afgifterne ved tinglysning er reguleret i tinglysningsafgiftsloven, der hø-rer under Skatteministeriet. Justitsministeriet har derfor indhentet en ud-talelse fra Skatteministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet. Skat-teministeriet har udtalt følgende:”Tinglysningsafgiftsloven indeholder regler for afgift af ting-lysning af ejerskifter og pantebreve, samt en række yderligeretransaktioner, herunder tinglysning af ejendomsforbehold formotorkøretøjer mv., tinglysning af adkomstændringer i for-bindelse med selskabers fusion mv., samt afgift for registre-ring af skibe og fly.Tinglysningsafgiftsloven indeholder således ingen regler omgebyrer.Vedrørende regler og provenu for tinglysning af ejerskifter ogpantebreve kan der oplyses følgende:For tinglysning af ejerskifte af fast ejendom eller andele herafbetales der i dag afgift i form af et fast afgiftsbeløb på 1.400kr. samt en variabel afgift svarende til 0,6 pct. af ejerskifte-summen. Dog beregnes afgiften af den seneste offentliggjorteejendomsværdi, såfremt denne er højere end ejerskiftesum-men.For tinglysning af pantebreve betales ligeledes en fast afgiftpå 1.400 kr. samt en variabel afgift svarende til 1,5 pct. af detpantsikrede beløb.Ved en fuld ophævelse af den faste tinglysningsafgift på ejer-skifter og pantebreve skønnes på kort sigt et årligt provenutabpå godt 600 mio. kr., hvoraf ca. 500 mio. kr. skønnes atkomme fra pantebreve. Den årlige varige virkning herafskønnes til ca. 215 mio. kr., hvoraf ca. 180 mio. kr. skønnes atkomme fra pantebreve.Grunden til at det varige provenutab er noget mindre i forholdtil det umiddelbare provenutab, er at den faste afgift på sigtfalder i værdi, fordi denne afgift ikke er indekseret i forholdtil prisudviklingen.2
Ved en fuld ophævelse af den variable tinglysningsafgift på0,6 pct. ved ejerskifter skønnes på kort sigt et årligt provenu-tab på godt 1.000 mio. kr. Den årlige varige virkning herafskønnes til at være den samme. Såfremt den variable afgiftved ejerskifte reduceres med 0,1 pct. enhed skønnes den årli-ge varige virkning til knap 170 mio. kr., hvilket svarer til ta-bet på kort sigt.Ved en fuld ophævelse af den variable tinglysningsafgift på1,5 pct. på pantsikrede beløb skønnes på kort sigt et årligtprovenutab på godt 4.000 mio. kr. Den årlige varige virkningheraf skønnes til at være den samme. Såfremt den variable af-gift ved ejerskifte reduceres med 0,1 pct. enhed skønnes denårlige varige virkning til knap 270 mio. kr., hvilket svarer tiltabet på kort sigt.Det bemærkes, at beregningerne tager højde for tilbageløb.Beregningerne er behæftet med større usikkerhed.”
3