Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
22. februar 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-1607JEE42837
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 572 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. januar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Brian Mikkelsen/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 572 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Anser ministeren det for god skik, såfremt en ansat på enalarmcentral efter et alarmopkald kontakter et plejecenterspersonale og belærer de ansatte om, at de ikke burde haveringet, til trods for at de ansatte er sundhedsfagligt uddannedeog vurderede alarmopkaldet nødvendigt?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet. I den anledning har Rigspolitiet indhentet enudtalelse fra Østjyllands Politi, der har oplyst følgende:”Østjyllands Politi kan bekræfte, at man den 8. januar 2010modtog det pågældende telefonopkald fra Plejecenter Neder-bylund til 112 hos herværende alarmcentral.Det fremgik under samtalen mellem medarbejderen hos ple-jecentret og alarmoperatøren, at en 76-årig beboer på pleje-centeret havde fået klemt fingeren alvorligt i en dør. Samta-len havde en varighed på 1 minut og 35 sekunder.Samtalen afsluttedes med, at alarmoperatøren oplyste, at hunville sende en ambulance til stedet.På baggrund af den efterfølgende omtale af episoden i dags-pressen, hvoraf det fremgik, at Østjyllands Politi efterfølgen-de havde rettet henvendelse til plejehjemmet og kritiseretderværende medarbejdere for at have rekvireret en ambulan-ce, iværksatte Østjyllands Politi ledelse en nærmere undersø-gelse af sagen.Undersøgelsen – der bl.a. omfattede aflytning af alarmcentra-lens telefonsamtaler den pågældende dag – viste, at alarm-centralen ikke efterfølgende havde kontaktet plejecentret omsagen. En sådan fremgangsmåde ville i øvrigt også være istrid med den sædvanlige arbejdsgang i alarmcentralen.Som led i undersøgelsen af episoden tog lederen af alarmcen-tralen telefonisk kontakt til plejecentret. Plejecentret oplyste iden forbindelse, at plejecentret – efter opkaldet til 112 – varblevet kontaktet af personale fra Region Midtjyllands AMK-vagtcentral, der havde stillet sig kritisk over for, at det sund-hedsfaglige personale på plejecenteret havde fundet det nød-vendigt at rekvirere en ambulance i den konkrete situation. Påden baggrund vejledte lederen af alarmcentralen om, atAMK-vagtcentralen hører under Region Midtjylland og såle-des ikke er en del af Østjyllands Politis alarmcentral.”2