Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
802290_0001.png
802290_0002.png
802290_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. februar 2010Strafferetskontoret2010-792-1186JFL40308
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 557 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. januar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen
/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 557 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren anmode Rigsadvokaten om at genoptage ind-beretningsordningen om civile agenter og begrænsninger iforsvarenes adgang til aktindsigt, således at indberetningensker efter samme parametre, som redegørelsen fra 2006 byg-ger på, dvs. hvor ofte forsvareren begrænses aktindsigt; hvil-ke sagstyper, der er tale om; hvilke begrundelser, der bruges;hvor ofte, den særligt beskikkede forsvarer anmoder om, atsagen kunne klares med et forsvarerpålæg; hvor ofte be-grænsningen er tidsubegrænset eller blot over en kortere pe-riode m.v.”

Svar:

Ved lov nr. 436 af 10. juni 2003 om ændring af straffeloven og retspleje-loven (bekæmpelse af rockerkriminalitet og anden organiseret kriminali-tet) blev der i retsplejeloven gennemført en række ændringer vedrørendepolitiets efterforskningsmuligheder med det formål at sikre en effektivbekæmpelse af rockerkriminalitet og anden organiseret kriminalitet.I retsplejeloven blev der bl.a. foretaget en ændring af bestemmelsen i §745 om forsvarerens almindelige adgang til aktindsigt, og i § 745 b blevder indsat en bestemmelse, der giver mulighed for at begrænse den al-mindelige adgang til aktindsigt for forsvareren. Bestemmelserne er veden senere ændring af retsplejeloven (lov nr. 215 af 31. marts 2004 omoffentlighed i retsplejen) blevet flyttet til § 729 a, stk. 3, og § 729 c. End-videre blev der i § 754 b, stk. 2, 2. pkt., indført en nærmere afgrænsetadgang til at anvende civile personer som agenter.Under Folketingets behandling af det pågældende lovforslag tilkendegavjustitsministeren, at der ville blive udarbejdet en redegørelse til Folketin-get om erfaringerne i praksis med de nye regler om begrænsning i forsva-rerens adgang til aktindsigt og om civile agenter, når loven havde været ikraft i to år, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 38 af 22. maj 2003 fra Folke-tingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget. På den baggrund anmodedejustitsministeren Rigsadvokaten om at etablere en indberetningsordning.Rigsadvokaten modtog i perioden fra den 12. juni 2003, hvor loven trådtei kraft, og indtil udgangen af juni måned 2005 indberetning fra politi-kredsene om alle sager omfattet af de nye bestemmelser. Rigsadvokatenudarbejdede på baggrund heraf en rapport om erfaringerne med de nye2
regler, som dannede grundlag for redegørelsen til Folketinget (R 9) omerfaringerne, som Justitsministeriets afgav den 1. februar 2006.Justitsministeriet konstaterede i redegørelsen, at der var tilvejebragt meredetaljerede retningslinjer for, hvordan de nye bestemmelser om aktind-sigt skulle anvendes, og at det på grundlag af erfaringerne kunne læggestil grund, at bestemmelserne generelt anvendes med varsomhed og på enmåde, som ikke medfører utilsigtede virkninger for varetagelsen af sigte-des eller tiltaltes personers forsvar i konkrete straffesager.Justitsministeriet har til brug for den samtidige besvarelse af spørgsmål521 fra Folketingets Retsudvalg indhentet en udtalelse fra Rigsadvoka-ten, hvoraf det fremgår, at de sager, som Rigsadvokaten gennemgik i for-bindelse med redegørelsen, ikke gav indtryk af, at anvendelsen af særligtbeskikkede advokater i sager om undtagelse af materiale fra forsvarerensadgang til aktindsigt i praksis gav anledning til problemer, og at Rigsad-vokaturen heller ikke siden afgivelsen af redegørelsen er blevet gjort be-kendt med, at der skulle være problemer hermed. Der henvises i øvrigt tilden samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 521 fra Folketingets Retsud-valg.Justitsministeriet finder på denne baggrund ikke anledning til at genopta-ge den omtale indberetningsordning for så vidt angår anvendelsen af reg-lerne om begrænsning af forsvarerens aktindsigt.Vedrørende redegørelse for erfaringerne med adgangen til at anvendecivile agenter efter retsplejelovens § 745 b, stk. 2, 2. pkt. havde Rigsad-vokaten i forbindelse med indberetningsordningen fra 2003 til 2005 alenemodtaget indberetning om en enkelt sag, hvor politiet ønskede at benytteadgangen til at bruge en civil agent. På baggrund heraf tilkendegav Ju-stitsministeriet i redegørelsen fra 2006, at man ville anmode Rigsadvoka-ten om at forlænge indberetningsordningen for sager om civile personersom agenter i en to-årig periode. Den fortsatte indberetningsordning om-fattede perioden fra den 1. juli 2005 og til udgangen af februar 2008.Rigsadvokaten modtog også i den periode kun indberetning om en enkeltsag. På den baggrund tilkendegav Justitsministeriet 30. juni 2008 (REUalm.del bilag 489), at man ville anmode Rigsadvokaten om at forlængeindberetningsordningen i yderligere to år og udarbejde en fornyet redegø-relse om brug af civile personer som agenter efter retsplejelovens § 754b, stk. 2, 2. pkt. Justitsministeriet vil orientere Folketingets Retsudvalg,når redegørelsen foreligger.3